سبک زندگی                           

امام زين العابدين عليه  السلام  : بينوا آدمى! هر روز سه مصيبت به او مى رسد و حتى از يكى از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند مى گرفت، سختيها و كار دنيا بر او آسان مى شد: مصيبت نخست روزى است كه از عمر او كم مى شود. در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم گردد، اندوهگين مى شود حال آن كه درهم (مال) جايگزين دارد اما عمر از دست رفته جبران نمى شود.  مصيبت دوم اين است كه روزيش را به طور كامل دريافت مى كند كه اگر از راه حلال باشد بايد حساب پس دهد و اگر از راه حرام باشد كيفر مى بيند.  مصيبت سوم از اينها بزرگتر است. عرض شد: آن چيست؟ فرمود: هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر اين كه يك منزل به آخرت نزديك شده است، اما نمى داند به سوى بهشت يا به سوى آتش ؟! بحار الأنوار : 78/160/20. 

 مگر نه اینکه «عبادت بجز خدمتِ خلق نیست!» پس کسانی که به مردم خدمت می کنند چه نیازی به نماز دارند! آیا این خدمات جای نماز را نمی گیرد؟1- «عبادت بجز خدمتِ خلق نیست!» جمله صحیحی نیست. صحیح این است: «یکی از بالاترین عبادت ها خدمت به خلق است و این عبادت، ما را از عبادت های دیگر بی نیاز نمی کند» همانطور که غذا جای آب را نمی گيرد و سیرابی جای گرسنگی را نمی گیرد، خدمت به خلق، جای نماز را نمی گيرد و نماز جای خدمت به مردم نمی گیرد.

2-بالاتر از خدمت به خلق، خدمت به خالق است و خدمت به خلق هرگز جای نماز که خدمت به خالق است را نمی گیرد. امام صادق (ع)فرمودند: «اطاعت از پروردگار خدمت به او در زمين است و هيچ خدمتی به پروردگار معادل و جایگزین نماز نيست.» 3- انگیزه ی خدمت به خلق، از خودِ «خدمت» ارزنده تر است. و یک اثر نماز، ایجاد انگیزه ی «خدمت به مردم» است و در مجموع کسانی که نماز می خوانند بیش از کسانی که نماز نمی خوانند به مردم خدمت می کنند.باید دانست که ترکِ نماز واجب، به بهانه «خدمت به مردم»، از دام های شيطان است برای محروم کردن بندگان از فيض این نمازها ولی اگر خواندن نمازِ مستحبی مانع خدمت لازمی به مردم شود، خدمت به خلق، بر نماز مستحبی تقدّم دارد.

جامعه عقلی و جهلی :در قرآن عقل و جهل در تقابل هم است. از این روست که جامعه را به دو دسته جاهلی و عاقلی بخش می کند. جامعه جاهلی در اندیشه و فکر بر اساس ظن و گمان عمل می‌کند و علم قطعی و برهانی بر آن حاکم نیست؛ و از نظر عمل نیز بر اساس هواهای نفسانی عمل می کند و از قوانین حقیقی پیروی نمی کند، چنان که خدا می فرماید : ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ  ﺑﻲ ﭘﺎﻳﻪ ﻭ ﻫﻮﺍﻫﺎﻱ ﻧﻔﺴﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻰ  ﻛﻨﻨﺪ .(نجم، آیه 23)از همین رو، رفتارهای امت جاهلی بر اساس شبهه های علمی نسبت به حق و شهوت عملی در عمل است و اگر ترس از مجازات و محرومیت نباشد به هر شکلی شده، قوانین را دور می زنند و اهل فجور هستند. (قیامت، آیات 1 تا 5)در برابر جامعه عاقلی، در اندیشه بر اساس علم و یقین قطعی و عمل بر اساس قوانین حقیقی عمل می‌کند، نه ظن و هوای نفس. پس به جای نام های تهی و بی معنی و ارباب های گوناگون امت جاهلی (نجم، آیه 23)، از خدا و قوانین الهی، و نه خود در آوردی نفسانی پیروی می کنند، چنان که خدا می فرماید : ﻭ ﺍﻣﺎ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﻘﺎم ﻭ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺗﺮﺳﻴﺪﻩ ﻭ ﻧﻔﺲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻮﺍ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ (نازعات، آیه 40)

حضرت یعقوب ( ع ) پس از سال ها فراق حضرت یوسف ( ع ) به دیدار پسرش رفت.حضرت یوسف ( ع ) به استقبال پدر از مصر بیرون آمد ، اما برای استقبال پدرش از اسب پیاده نشد. پس از پایان مراسم دیدار ، جبرئیل از حضرت یوسف ( ع ) خواست که دستش را باز کند.نوری از میان انگشتانش به آسمان رفت. حضرت یوسف ( ع ) پرسید این چه بود ؟جبرئیل گفت این نور نبوت بود که از نسل تو به خاطر کیفر پیاده نشدن برای پدرت خارج گردید و دیگر از نسل تو پیغمبر نخواهد بود.

(بحارالانوار) قدر پدرهایمان را بدانیم...               

توحید افعالی :انسان باید اختیار خود را آئینه اختیار خدا بداند ،قدرت خود را آئینه قدرت خدا بداند این را توحید افعالی می گویند.امام رضا (ع)می فرماید:خدا حقیقتی است نا متناهی در قبال حقیقت نا متناهی چیزی وجود ندارد وصحنه عالم از سماوات و ارضین همه صور مرآتیه خداوند هستند .تمام عالم صور مر آتیه حق هستند که خدا را نشان میدهند.وحدت وجود یعنی همینکه همه عالم آیینه است و خدا در همه موجودات نشان داده می شود مثل عکس سیب در آیینه .سیب که درآیینه نیست این همان داخل فی الاشیاء بغیر ممازجه است یعنی خدا داخل همه اشیاء است بدون آنکه جزء آن شیء باشدوبیرون هر شی ء است بدون آنکه از او جدا باشد.معنای توحید این است.  کوه توحید سید علی آقا قاضی

مرده‌ها در هنگام تشییع جنازه حرف می‌زنند؟:هنگامی که به تشییع جنازه مرده‌ای می‌رویم،‌ بدانیم که روح مرده اطراف ما در حرکت است و قدم به قدم با ما تا قبرستان می‌آید ولی ما او را نمی‌بینیم و جملاتی را می‌گوید که ما نمی‌شنویم: رسول‌ خدا (ص(:وقتی که مرده‌ را در‌ تابوت‌ حمل‌ میكنند، روحش‌ اطراف تابوت‌ به‌ پرواز‌ در میآيد و پيوسته‌ ندا ميدهد: ای اهل‌ من‌! ای فرزندان‌ من‌!دنيا با شما بازی نكند همان‌ قسمی كه‌ با من‌ بازی كرد؛ مال‌ دنيا را از طريق‌ حلال‌ و غير حلال‌ جمع‌آوری كردم‌ و سپس‌ همه‌ را برای غير خود گذاردم‌، پس‌ عيش‌ و راحتی و گوارائی آن‌ مال‌ برای ديگران‌ است‌ و عواقب‌ حساب‌ و تبعات‌ آن‌ برای من‌؛ پس‌ بترسيد و حذر كنيد از مثل‌ آنچیزی که بر من‌ وارد شد. بحارالانوار ج ۶ ص ۱۶۱