سبک زندگی اسلامی                   

چه کارهایی « خفیف شمردن نماز» به حساب می‌آید؟:یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبک شمردن نماز است. نماز نخواندن یک گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف کردن، بی‌اهمیت تلقی کردن گناه دیگری است. یعنی چه نماز را سبک می‌شمارد؟ یعنی وقت و فرصت دارد، مى‌تواند نماز خوبى با آرامش بخواند ولى نمى‌خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزديک غروب نمى‌خواند، نزديک غروب كه شد يک وضوى سريعى مى‌گيرد و بعد با عجله يک نمازى مى‌خواند و فوراً مهرش را مى‌گذارد آن طرف؛ نمازى كه نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. طورى عمل مى‌كند كه خوب ديگر اين هم يک كارى است و بايد نمازمان را هم بخوانيم. اين، خفيف شمردن نماز است. اين‌جور نماز خواندن خيلى فرق دارد با آن نمازى كه انسان به استقبالش مى‌رود؛ اول ظهر كه مى‌شود با آرامش كامل مى‌رود وضو مى‌گيرد، وضویی با آداب. بعد مى‌آيد در مصلّاى خود اذان و اقامه مى‌گويد و با خيال راحت و فراغ خاطر نماز مى‌خواند. «السّلام عليكم» را كه گفت فوراً در نمى‌رود؛ مدتى بعد از نمازْ با آرامش قلب تعقيب مى‌خواند و ذكر خدا مى‌گويد. اين علامت اين است كه نماز در اين خانه احترام دارد.    استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۸۶-۸۵ (با تلخیص)

یک آیه یک تدبر :هر چه از نیکویی به تو می‌رسد از جانبِ خداست و آنچه از بدی به تو می‌رسد، از خودِ توست. (79 - نساء)آیا انسان کار نیک را خودش انجام نمی‌دهد؟ چگونه انسان گناه را خودش می‌کند، ولی کار خیر را خدا می‌کند؟

-اگر انسان زمانی که کار نیکی می‌کند آن را به نفس و تلاش خودش مرتبط کند، پنج آفت عمده بر او پیش می‌آید: غرور، بزرگ‌ دیدنِ عمل، توقع از خدا، از بین‌رفتن اخلاص و جستنِ رضایتِ الهی.پس خدا امر می‌کند در زمانِ کار خیر، آن را از من بدان و واقعیت هم همین هست، چه بسا انسان‌های مؤمن بی‌شماری که آرزویِ انجام کار خیر دارند ولی در انجام عمل، عاجز و سست می‌شوند. - در زمانی که بلایی به تو می‌رسد ای انسان! آن را از خودت بدان چون اگر ندانی، چند آفت تو را تهدید خواهد کرد:الف) در تسبیحِ ذات قدسی من دچار تردید خواهی شد و مرا متهم به صفات سلبیّه نموده و در توحید من شک خواهی کرد.ب) ممکن است پیوسته مرتکب گناه شوی و بگویی اگر خدا می‌خواست، این گناهان را انجام نمی‌دادم.

ج) توبه و استغفار برای تو معنی نخواهد داشت چون در خیالِ خود گناهی مرتکب نشده‌ای و همه به اراده‌ی من بوده است.

اسم اعظم الهی چیست؟:اسم اعظم الهی بر خلاف تصور ما چنین نیست که یکی از اسماء الهی عظیم باشد و استغفرالله مابقیِ اسماء خداوند عظیم نباشند. تمام اسماء الهی اسم اعظم حضرتش هستند. این‌که می‌گویند: شیخ بهایی با دانستنِ اسم اعظم الهی حمام را با شمعی روشن می‌کرد یا آصف‌بن‌برخیا که تختِ بلقیس را به دربار سلیمان آورد، اسم اعظم می‌دانست به معنی آن نیست که آنان نامی از خدا می‌دانند که دیگران نمی‌دانند یا اهل‌بیت (ع) آن نام خدا را جایی ذکر نکرده‌اند.

دانستنِ اسم اعظم آن است که یک اولیاءالله بدون این‌که نیتش برای رسیدن به اسم اعظم الهی باشد در راستایِ رضای او و فقط برای خشنودی او کاری را مداوم و زیاد انجام می‌دهد، خداوند متناسب با آن کار خیر او که یکی از اسماء اعظم اوست، از نور آن اسم اعظم به او می‌بخشد و اگر آن فرد خدا را با آن نام صدا کند قدرتِ خدا در او تجلی می‌یابد.مثال: کسی تمام وقت خود را صرفاً برای رضای خدا برای نیازمندان هزینه می‌کند و در این راه ابتدای کار رنج‌ها می‌کشد و مقاومت در این راه می‌کند، او صاحب رحمت بر نیازمندان است ولی صاحب ثروت برای تأمین نیاز آن‌ها نیست. خداوند که غنی و ذُوالرَّحْمَة است، (133 - انعام)نور این اسم اعظم را به او هدیه می‌دهد و بر هر کجا دست نهد و خدا را با این نام بخواند، خداوند درهای روزی را برای رساندن به نیازمندان به روی او باز می‌فرماید و هر چه به نیازمندان بدهد از او کم نمی‌کند.اینجاست که می‌گویند آن فرد اسم اعظم الهی را می‌داند در حالی که این طور نیست، این اسم اعظم بر او گشوده شده است و هر کسی چنین نیست خدا را با این اسم بخواند و صاحبِ روزی برای فقرا شود یا کسی برای رضای خدا مردم را هدایت می‌کند و در این راه بر رنج استقامت می‌ورزد، خداوند اسم اعظم هادی خویش را به او هدیه می‌کند که اگر نَفَس او به کسی بخورد و او یک‌بار خدا را با آن نام بخواند، آن فرد هدایت می‌شود.نکته بسیار مهم این‌که، ناگفته نماند خداوند کسی را که هدایتش را صلاح نداند و یا صاحب روزی‌اش نداند، به سمت این دو نفر هدایتش نمی‌کند. پس قدرت مطلق خداست، این فرد را اسباب تحقق این امر خویش می‌نماید.

توصیه‌‌های آیت‌الله فاطمی‌نیا به جوانان:آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا در یکی از سخنان خود خطاب به جوانان می‌فرمایند: یکی از آداب محاوره این است که حاضر جواب نباشیم. ای جوانان من از شما خواهش می‌کنم حاضر جواب نباشید بعضی‌ها خیلی حاضر جوابند. به جوانان می‌گویم دیر نمی‌شود بعداً جواب دهید کمی تأمل کنید. حاضر جوابی بعضی وقتا آدم را محروم می‌کند، کمی دیر‌تر جواب دهید طوری نمی‌شود. تمرین کنید.گاهی هم در ذوق شخص می‌زنیم می‌گوید: پارچه‌ای خریدم که در دنیا لنگه ندارد. کمی امان بده طرف حرفش را بزند فوراً می‌گوید: نه بابا همه جا ریخته این پارچه...

امام علی میفرمایند:سینه عاقل گنجینه اسرار اوست، خوشرویی و بشاشت ، دام ِمحبت است  و تحمل ناراحتيها گور عیبهاست.

مسالمت جویی وسیله پوشاندن عیبهاست و آن  کس که از خود راضی باشد افراد خشمگین بر او بسیار خواهند بود.