سبک زندگی اسلامی                         

برادران رسول خدا(ص) کیستند؟:در کنار روایت‌هایی که در آنها از مردمان آخرالزمان نکوهش شده و تنها از ویژگی‌های منفی آنها سخن به میان آمده است، روایاتی نیز وجود دارد که گروه‌هایی از اهل آخرالزمان به شدت ستایش شده‌اند، تا جایی که از آنها به عنوان «برادران رسول خدا» یاد شده است. این گروه نیستند، مگر کسانی که با وجود همه سختی‌ها و دشواری‌های عصر غیبت، دین و ایمان خود را حفظ می‌کنند و بر پیمان الهی خود ثابت‏ قدم می‌مانند.برخی از این روایت‌ها به قرار زیر است:روزی پیامبر خدا درود خدا بر او و خاندانش باد در حالی که عدّه‌ای از یارانش نزد او بودند، فرمود: خداوندا! برادران مرا به من بنما! ایشان سخن را دو مرتبه تکرار کردند. در این هنگام گروهی از یاران که گرد آن حضرت بودند، گفتند: ای پیامبر خدا! آیا ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه. شما یاران من هستید. برادران من قومی هستند [که] در آخرالزمان [خواهند آمد]. آنها به من ایمان می‌آورند، در حالی که مرا ندیده‌اند. خداوند آنها را با نام‌های پدرانشان شناسانده است، پیش از آنکه از پشت‌های پدران و رحم‌های مادرانشان خارج شوند. هر یک از آنها بر دین خود پایدار می‌ماند، در حالی‌که این عمل از دست کشیدن بر خارهای گون در شب تاریک و در دست گرفتن آتش برافروخته از درخت گز دشوارتر است. ایشان چون چراغی فروزان در دل تاریک شب می‌درخشند. خداوند آنها را از همه فتنه‌های تیره و تار در امان نگه می‌دارد. با توجه به این روایت، به خوبی می‌توان به مقام و جایگاه مؤمنان ثابت قدم در آخر الزمان پی برد.. در روایت دیگری که از امام صادق (ع) نقل شده، از دوران غیبت به عنوان «نزدیک‌ترین حالت بندگان به خدا» یاد شده است: هنگامی که حجّت خدا در میان مردم نباشد، مردم به خدا نزدیک‏ترند و خدا از مردم خشنودتر است؛ زیرا با اینکه حجت خدا ظاهر نیست و جای او را نمی‌دانند، باز باور دارند که حجّت خدا هست و پیمان خدایی استوار است. در چنین روزگاری (روزگار غیبت) هر صبح و هر شام منتظر فرج باشید. چون به هنگامی که حجّت غایب باشد، خشم خدا بر دشمنان خود بیشتر است و خدا می‌دانست که اولیای او درباره حجّت او [اگر چه غایب باشد و غیبت او طولانی گردد] شک نمی‌کنند؛ اگر می‌دانست که شک می‌کنند، یک چشم به هم زدن، حجّت خود را غایب نمی‌داشت....  از این روایت استفاده می‌شود که آخرالزمان و دوران غیبت در عین حالی که می‌تواند دوران هجران و نماد دوری از محبوب باشد، می‌تواند فرصتی برای تقرّب بیشتر بندگان و کسب رضایت بیشتر خداوند باشد، ولی مشروط به آنکه ما در اعتقادمان ثابت قدم باشیم و در طریق کسب معرفت حجّت خدا بیشتر قدم نهیم.. عبدالله بن سنان، یکی از یاران امام صادق (ع) نقل می‌کند که روزی آن حضرت خطاب به ما فرمود: به زودی شبهه‌ای به شما روی خواهد آورد و شما نه پرچمی خواهید داشت که دیده شود و نه امامی که هدایت کند. تنها کسانی از این شبهه نجات خواهند یافت که «دعای غریق» را بخوانند.عرض کردم: دعای غریق چگونه است؟ قال: تَقُولُ: یا اَللّهُ یا رَحْمنُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ. فرمود: می‌گویی: «ای خدا، ای بخشنده، ای بخشایشگر، ای کسی که قلب‌ها را دگرگون می‌سازی! قلب مرا بر دینت پایدار فرما».آری، در آخرالزمان و در دوران غریب غیبت، امواج شبهه و فتنه از هر سو رو می‌کند و انسان تا به خود بیاید، چون کشتی شکسته در دل دریای بیکران، حیران و سرگردان دست و پا می‌زند، ولی همیشه روزنه امیدی هست که این غریق بی‌پناه را از میان دریای فتنه و شبهه‌ها نجات بخشد. آن روزنه امید چیزی نیست جز درخواست عاجزانه از خدای تعالی برای هدایت و رستگاری و تمسک خالصانه به ولایت امامان معصوم (ع). منبع:مهر

 برای بالا رفتن کیفیت دعوت کودکان به عبادت چه باید کرد؟: با توجه به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) هر مولودی که متولد می‌شود، بر فطرت الهی و بر فطرت اسلامی به دنیا می‌آید و کودکان با توجه به فطرت پاکشان به صورت طبیعی مشتاق عبادت خداوند متعال می‌باشند.بزرگسالان با توجه مشکلات اقتصادی، فرهنگی و… ذهن مشوشی دارند و این مشغولیت‌های ذهنی در کیفیت عبادات آنها تأثیر می‌گذارد اما کودکان به دلیل عدم اینگونه مشغولیت‌ها، راحت تر می‌توانند با خداوند متعال راز و نیاز کنند.بافت خانواده‌های مشرق زمین و به تبع آن، خانواده‌های مسلمان دارای استحکام و قوام بیشتری نسبت به دیگر خانواده‌ها از جمله خانواده کشورهای غربی است که این خود می‌تواند به استمرار عبادت کودکان سرعت ببخشد.

والدین هنگام اذان بروند وضو بگیرند و در سجاده خود حاضر شوند و آنگاه از کودک خود دعوت کنند تا او نیز برای نماز خواندن آماده شود.قرآن کریم در شب قدر بر پیامبر گرامی اسلام (ص) یکباره نازل شد، همین قرآن نیز برای هدایت مردم در طول ۲۳ سال بر قلب نازنین رسول خدا (ص) نازل گردید؛ در روش دعوت کودکان به مسائل دینی، رعایت اصل تدریج ضروری بوده و اگر رعایت نشود، بر کودکان فشار زیادی وارد شده و می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.با توجه به اینکه کودکان معمولاً نماز خواندن والدین را می‌بینند، به این نتیجه می رسند که عبادت فقط نماز است، این در صورتی است که والدین محترم باید دیگر موارد عبادی مانند صدقه دادن، مهمان داری، سفرهای عبادی، حفظ و قرائت قرآن و… را نیز به کودکان دلبند خود آموزش دهند.والدین برای دعوت کودکان خود به عبادات از اصل «تشویق» غافل نشوند و همین طور تشویق را با بنگاه معاملات اشتباه نگیرند؛ سعی شود کودکان را فقط با موارد مالی تشویق نکنیم، بلکه گاهی کودکان را بعد از نماز می‌توان با گفتن جمله «نمازت قبول باشد» یا دست دادن بعد از نماز، تشویق کرد.   حجت الاسلام والمسلمین راستگو