سبک زندگی اسلامی 1400/9/16
سبک زندگی اسلامی
علت خشکسالی و قطع باران مداوم در کلام مولانا امیرمؤمنان علیه السلام :آگاه باشید؛ زمینی که شما را پشت خود می برد، و آسمانی که بر شما سایه افکنده هر دو مطیع و فرمانبردار پروردگار شما هستند .زمین و آسمان برکات خود را به شما نه به دلیل ترس و نه برای تقرب به شما و یا توقع جواب نیکی از شما می بخشند، بلکه آنان مأمور رساندن منفعت به شما هستند، و اطاعت کننده دستوری هستند که به قیام در جهت مصالح شما مأمورند .خدا حتما بندگانش را هنگام ارتکاب به کارهای بد به نقصان در میوه ها و سودها، و محبوس شدن برکات و قفل شدن خزانه های خیرات مبتلا می کند، تا بندگان توبه کار به سوی خدا بازگردند، و گناهکار دل از گناه بکند، و کسیکه بخواهد به یاد خدا بیافتد متذکر شود، و آنکه از گناه نهی شده است از کار خلاف باز ایستد.چراکه خداوند منزه و سبحان استغفار را سبب فراوانی روزی و رحمت بر خلق قرار داده؛ چنانچه فرموده است :« از پروردگارتان طلب مغفرت و آمرزش کنید، همانا حتما او آمرزنده است، و ( در نتیجه توبه ) آسمان را با بارش ممتد و پشت سر هم بر شما می باراند، و شما را به دارایی ها و فرزندان امداد می کند، و برای شما باغ ها و نهرهایی فراهم کند . » نوح آیات ۱۰ و ۱۱ ...نخستین نکته قابل توجه این سخن، تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام از انتقال زمین می باشد که با این عبارت بیان می کنند : « زمینی که شما را نقل و انتقال می دهد. » این در صورتی است که قرن ها پس از کلام ایشان نیز بشر گمان بر ثبات زمین و چرخش آسمان می کرد، که ایشان صریح از نقل مکان دائمی زمین می گویند .ولی نکته مورد نظر علت خشکسالی و تغییر و تحوّل زمین و آسمان و نسبت مستقیم آن با عمل سوء ما آدمیان است .البته مولانا امیرمؤمنان علیه السلام این خطبه را در حین حاکمیتشان، در نماز بارانی در شهر کوفه خواندند، ولی به دلیل حکومت بی نظیرش از گناه بزرگ ظلم حکّام جامعه اش مبراء بود، ولی ظلم حاکمان و قاضیان در روایات دیگری از پیامبربزرگ خدا صلّی الله علیه و آله عمده دلیل خشکسالی است مثلا حضرت خاتم فرمودند :هنگامی که فواحش ( ربا، زنا، رشوه، حرامخواری، کم فروشی, دروغ و ... ) آشکار شود زلزله زیاد شود، و هنگامی که حاکمان و قاضیان ستم کنند باران کم می شود، و اگر با اهل کتابِ ذمّی مکر و حیله کنند دشمن مسلط می شود . /نهج الفصاحة حدیث ۲۱۹
خودکم بینی :ملا نصرالدین برای خرید پاپوش نو راهی شهر شد. در راسته ی کفش فروشان انواع مختلفی از کفش ها وجود داشت که او می توانست هر کدام را که می خواهد انتخاب کند. فروشنده حتی چند جفت هم از انبار آورد تا ملا آزادی بیشتری برای تهیه کفش دلخواهش داشته باشد.ملا یکی یکی کفش ها را امتحان کرد، اما هیچ کدام را باب میلش نیافت هر کدام را که می پوشید ایرادی بر آن وارد می کرد. بیش از ده جفت کفش دور و بر ملا چیده شده بود و فروشنده با صبر و حوصله ی هر چه تمام به کار خود ادامه می داد.ملا دیگر داشت از خریدن کفش ناامید می شد که ناگهان متوجه ی یک جفت کفش زیبا شد. آن ها را پوشید. دید کفش ها درست اندازه ی پایش هستند. چند قدمی در مغازه راه رفت و احساس رضایت کرد.بالاخره تصمیم خود را گرفت. می دانست که باید این کفش ها را بخرد. از فروشنده پرسید: «قیمت این یک جفت کفش چقدر است؟»فروشنده جواب داد:این کفش ها، قیمتی ندارند. ملا گفت: «چه طور چنین چیزی ممکن است. مرا مسخره می کنی؟»فروشنده گفت: «ابدا، این کفش ها واقعا قیمتی ندارند، چون کفش های خودت است که هنگام وارد شدن به مغازه به پا داشتی!»این داستان زندگی اکثر ما انسان هاست. همیشه نگاه مان به دنیای بیرون است. ایده آل ها و زیبایی ها را در دنیای بیرون جست وجو می کنیم. خوشبختی و آرامش را از دیگران می خواهیم.فکر می کنیم مرغ همسایه غاز است.
خودکم بینی و اغلب خودنابینی باعث می شود که انسان خویشتن را به حساب نیاورد و هیچ شأنی برای خودش قائل نباشد.
معنای ذکر الله اکبر (آیت الله مکارم شیرازی):وقتى مى گوییم الله اکبر (خداوند از همه چیز بزرگتر است) گاه به ذهن افراد ناآگاه چنین مى آید که ابعاد وجودى او شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را پر کرده است.و هنگامى که مى گوییم خداوند عظمت دارد فکر مى کنند نسبت به موجودات دیگر مانند کوه ها و دریاها و آسمان ها چنین است؛ در حالى که بزرگى و عظمت خدا جنبه جسمانى ندارد، بلکه عظمت و بزرگى معنوى است؛ زیرا اگر او داراى جسم بزرگى بود حتماً اجزایى داشت و نهایتى و زمان و مکانى،حال آنکه از همه اینها برتر و بالاتر است و چه زیبا فرمود امام صادق (ع) آنجا که شخصى در حضورش گفت: اَللهُ اَکْبَر، امام از او پرسید: خدا از چه چیز بزرگتر است؟ عرض کرد: «مِنْ کُلِّ شَىْءٍ»؛ (از همه چیز). حضرت فرمود: در این صورت خدا را محدود [به زمان و مکان] ساختى. آن مرد عرض کرد: پس چه بگویم؟ فرمود: «بگو: (خداوند برتر از آن است که به وصف درآید). اشاره به اینکه ما هر وصفى براى او قائل شویم در نهایت از اوصاف مخلوقات است؛ زیرا در فکر ما بیش از این نمى گنجد، بنابراین او برتر از همه این اوصاف است.
چه زنانی با حضرت فاطمه(س) محشور می شوند؟:حضرت رسول(ص)فرمودند :سه طایفه از زنان امت من عذاب و فشار قبر ندارند و در قیامت هم با حضرت فاطمه (س ) محشور مى شوند.طایفه اول:زنى كه با فقر و تنگدستى شوهر خود بسازد و توقع بیجا از او نداشته باشد.طایفه دوم:زنى كه با تندى و بداخلاقى شوهر خود صبر كند و بردبارى خود را از دست ندهد.طایفه سوم:زنى كه براى رضاى خدا مهریه خود را به شوهر ببخشد. مواعظ العددی