سلامتی 1402/7/3
اخبار بد را چگونه منتقل کنیم؟(سعیده بقایی):یکی از سختترین کارهای دنیا انتقالدادن خبر بد بیماری به نزدیکان یک شخص است. سخت است چون نمیشود از زیر بار گفتنش در رفت و بههرحال باید آن را گفت. پیدا کردن راهحل مناسب برای چطور گفتن، سختی اصلی ماجراست و دقت زیادی هم لازم دارد. اینکه چه موقعی مناسب است؟ بهتر است چه کسی خبر را بدهد ؟ 1-گیرنده خبر را آماده کنید:قبل از اینکه سر اصل مطلب بروید، کمی فرد را آماده دریافت خبر کنید. بعضی جملهها طرف مقابل را آماده میکنند تا خبر بد را راحتتر بپذیرد؛ مثلاً میتوانید از این جملهها استفاده کنید: «چیزی که میخوام بگم، اصلاً برام خوشایند نیست...» یا «برام سخته که بخوام حرفای زیادی جدی بزنم...»؛ «میترسم خبر بدی داشته باشم»؛ «واقعاً متأسفم که مجبورم این را بگویم؛ اما...»2- اطلاعات زمینهای درباره اخبار بد ارائه دهید:ارائه اطلاعاتی درباره زمینه خبر به گیرنده کمک میکند تا اخبار بد را بهتر درک کند. 3- حقایق را بیان کنید و مختصر باشید. از درج جزئیات غیرضروری خودداری کنید. گیرنده همانطور که حقایق به او ارائه میشود، منطق را میبیند و آن را بهتر درک میکند. جزئیات غیرضروری آخرین چیزی است که او نیاز دارد بداند. این جزئیات فقط درک اخبار بد را سختتر میکند. سعی کنید هنگام گفتن خبر بد مختصر باشید. 4-عینی باشید و از سرزنش دیگران بپرهیزید:از سرزنش دیگران خودداری کنید؛ بهخصوص اگر مطمئن نیستید تقصیر با شخص خاصی است. هدف شما باید ارائه اخبار عینی باشد، نه مغرضانه. وقتی نظر خود را به پیام اضافه میکنید، به آن رنگ جدیدی میبخشید؛ درحالیکه دریافتکننده اخبار منفی به جزئیات بیطرفانه نیاز داشت. هنگام گفتن اخبار بد، فقط آن را بدون قضاوت و بدون هیچ فرضیهای بازگو کنید. فقط بهسادگی آنچه می دانید درست است بیان کنید.5-روایت خود را سازماندهی کنید:قبل از اینکه خبر بدی بدهید، مهم است که میزان آمادگی گیرنده را بسنجید. با اینکه میخواهید زودتر این بار از روی دوشتان برداشته شود، اما باید درست آن را ارائه کنید؛ زیرا مردم روشهای مختلفی برای پذیرش اخبار ناخوشایند دارند. 6-تلخی خبر بد را حذف نکنید:اینکه بتوان اخبار ناخوشایند را جوری ارائه داد که آزاردهنده نباشند؛ اما به این معنا نیست که آن را پنهان کنید. برای گفتن خبر بد احساسات منفی آن را به حداقل نرسانید. بهسادگی پیام را با یک رویکرد صادقانه منتقل کنید. هرچه پیام شما واضحتر باشد، گیرنده آن را بهتر درک میکند. ۷- از زبان مثبت استفاده کنید:انتخاب کلمات در ارائه اخبار ناخواسته مهم است؛ زیرا میتواند بر نحوه درک گیرنده آن تأثیر بگذارد. زبان مثبت به احساس و درک خبر بد کمک کرده و حتی از بدترشدن خبرهای بد جلوگیری میکند؛ زیرا پیام ملایم میشود و در نتیجه اضطراب ناشی از اخبار منفی را کاهش میدهد. 8-از جملات همدلانه استفاده کنید:از فرضیات خودتان درباره احساس گیرنده پیام خودداری کنید. مردم روشهای مختلفی برای واکنش و پذیرش اخبار منفی دارند. واکنش عاطفی گیرنده را در نظر بگیرید و بیشتر همدلی کنید. به گیرنده اجازه بدهید متوجه شود از احساسات او آگاه هستید و به آنها احترام میگذارید و درد او را درک میکنید. عبارات مفیدی که برای همدلی میتوانید استفاده کنید، در اینجا آمده است:.میتونم ببینم که تو واقعاً ناراحت و عصبانی هستی.--میتونم ببینم چرا ممکنه اینطور فکر کنی… --میتونم بفهمم چرا ممکنه چنین احساسی داشته باشی.9-بابت ارائه خبر بد عذرخواهی کنید:اینکه در ارائه خبر فقط ارائهدهنده هستید یا نقش موثری در ایجاد رویداد منفی داشتهاید، ابراز عذرخواهی کمککننده است. از این جملات برای عذرخواهی میتوانید استفاده کنید:--لطفا عذرخواهی من رو برای هرگونه ناراحتی که این خبر ایجاد کرده بپذیرید.--متاسفم، نمیتوانستم بیشتر از این کمک کنم. 10-راهحلهای ممکن را ارائه دهید:هنگامی که اخبار منفی را میگویید، ممکن است فکر کنید مسئولیت شما انجام شده است. اما هنوز کار دیگری وجود دارد که میتوانید برای بهترکردن اخبار بد انجام دهید. پیامهایی که بعد از اخبارمنفی میگویید هم مهم هستند؛ زیرا میتوانند بر احساس سردرگمی، نامطمئن بودن یا ناامیدی گیرنده تأثیر بگذارند. 11-جزئیات بیشتر را با پاسخدادن به سؤالات ارائه دهید:گیرنده ممکن است در لحظه شنیدن هر چیزی که شما میگویید بهسختی جذب شود. ممکن است مجبور شود چندین بار از شما بخواهد برایش بگویید تا مطمئن شود اخبار منفی را بهدرستی شنیده و درک کرده است. پس از تأیید مکرر و کسب جزئیات بیشتر، بالاخره این خبر ناخوشایند در او فرو رفت. حتی زمانی که از شما سؤالات اضافی میپرسند، با حوصله پاسخ دهید. ۱۲. گوش کنید:بعد از صحبتکردن، طرف مقابل را تشویق کنید تا نگرانی و احساسات خود را بیان کند. ۱۳. با سکوت بهدرستی برخورد کنید:پاسخ احتمالی پس از شنیدن خبر ناراحتکننده این است که از شوک ساکت بماند. طرف مقابل نمیتواند سؤال بپرسد یا فوراً پاسخ دهد؛ زیرا زمان میبرد تا خبر بد به درون او برسد. در این موارد، با سکوت او راحت باشید و اجازه دهید برای لحظاتی سکوت حکمفرما باشد و ارتباط فقط با سکوت پیش برود. ۱۴. احساسات دیگران را بپذیرید:در حین ارائه خبر بد، گیرنده ممکن است احساساتی مانند عصبانیت و غمگینبودن را احساس کند. او همچنین ممکن است کلمات توهینآمیز به زبان بیاورد نه به این دلیل که از شما ناراحت است، بلکه به این دلیل که از وضعیت خود عصبانی است. به خود نگیرید؛ زیرا او در واقع فقط به خبر بدی که برای اولین بار شنیده است، واکنش نشان میدهد15-. خبر را بهخوبی جمعبندی کنید:هنگامی که در حال پایاندادن به خبر بد هستید، از گفتن یک خبر منفی دیگر خودداری کنید. همچنین، آن را بهطور ناگهانی تمام نکنید. یعنی آنطور نباشد که باعث شوید طرف مقابل احساس کند معلق مانده است. سعی کنید مؤدبانه و با لحنی امیدوارانه و مثبت تمامش کنید. مثلاً میتوانید بگویید: «امیدوارم همهچیز بهزودی بهتر شود.