نعمتهای بهشتی قابل توصیف و تصور در عالم دنیا نیست 1402/11/26
نعمتهای بهشتی قابل توصیف و تصور در عالم دنیا نیست
در سوره طلاق یک آیه مهم است که میفرماید وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ…؛ کسی که در عمل تقوا را رعایت کند و عمل خود را مراقبت داشته باشد هر کجا راه بسته شود پروردگار راه را برای این فرد باز میکند.انسان باید در هر زمان و مکانی مراقب رفتار و عمل خود باشد؛ خداوند وظیفه اداره چنین انسانی را تضمین کرده است. همه نوع انسانهایی وجود دارند گروهی از افراد هستند که نه تنها در عمل بلکه به عالم خیال خود نیز تسلط دارند و ذهن خویش را مراقبت میکنند به این افراد متقین میگویند. متقین در برابر لغزشها سست نمیشوند و هیچ مشکل فکری، اخلاقی و رفتاری ندارند.آنان آیات قرآن را با همه وجود قبول میکنند و نسبت به اعمال و خیال خود کنترل دارند. تقوا صدق و راستی به ارمغان میآورد. اول سوره لقمان محسنین را توضیح داده و گفته محسن کسی است که خدا را در اعمال خویش حاضر و ناظر میداند. محسنین و متقین یکی هستند. محسنین کاری را که خدا به انجام آن راضی نیست تن نمیدهند.متقین با سربلندی در قیامت وارد عرصه محشر میشوند اما پروردگار به گناهکاران در قیامت غضب کرده و آنان را در آتش دوزخ جای میدهد تا همانند فلز در آتش ذوب شوند. آنان در آتش دوزخ از همه جانب تحت فشار هستند. این حالی که گناهکاران در دوزخ دارند در قل و زنجیر نیز هستند و همواره آرزوی مرگ میکنند. کسی که اعتقاد به قیامت نداشته باشد چنین وضعی در پیش خواهد داشت.سرانجام متقین در بهشت است و هر چه را اراده کنند به آنها عطا میشود. خداوند به این افراد قول داده و حتماً به آن عمل میکنند. انسان به هر میزان عمل صالح به آخرت ببرد به همان مقدار مورد عنایت قرار میگیرد.وقتی انسان برای مردم خیر بخواهد خدا نیز برای او خیر خواهد خواست برای همین متقین که خیرخواه مردم هستند از خیر الهی سیراب میشوند. جنات عدن جایگاه متقین است. مرحوم آیت الله حق شناس گفت مرا بردند و بهشت را دیدم و دو برابر کره زمین بود.انسان هر مشکلی که برایش پیش میآید بیشتر خودش دلیل آن است. آیت الله علی جاودان
توبه کننده باید یقین کند که گناه انسان را به هلاکت میکشاند:در آستانه مهمانی ماه مبارک رمضان هستیم و به این مهمانی دعوت داریم؛ حقیقت این مهمانی مربوط به روح و قلب انسان است. اما به دلیل اینکه قلب انسان به گناه زنگار گرفته است بیشتر مواقع نمیتواند از ماه مبارک رمضان بهرهای ببرد.آدابی را باید رعایت کرد تا بتوان حقیقت ماه مبارک رمضان را درک کرد. رسیدن به مقام صالحان سلوک در ماه مبارک رمضان است؛ برای رسیدن به این سلوک باید زنگار قلب پاک شود. برای پاک کردن این زنگار نیاز به توبه است.توبه حقیقی معجونی است که از سه مؤلفه تشکیل میشود عنصر اول علم است و عنصر دوم حال و دیگر عمل است. انسان وقت بسیار اندک و کار بسیار برای توبه کردن دارد. این بسیار زشت است که افرادی خود را اهل دعا بدانند اما توبه کردن هم بلد نباشند.شخص توبه کننده باید یقین پیدا کند که گناه حقیقت انسان را به هلاکت میکشاند. کسانی که اختلاس میکنند در اصل مسیر هلاکت را طی کردهاند. قلب بیت الله است و میتواند آدمی را در یک سیر روحانی به عالیترین مقام انسانی برساند بنابراین نباید با گناه زنگار بگیرد.قلب اگر به گناه گرفتار شود دیگر نمیتواند حق را درک کند. منکر برای این نوع افراد معروف و معروف برایشان منکر میشود چنین افرادی با انجام گناه شاد میشوند. قلبی که زنگار بگیرد آدمی را در مسیر سقوط قرار میدهد. گاهی اوقات خداوند انسانهای گناه کار را به عنوان انسان مورد خطاب قرار نمیدهد و میگوید بدترین جنبندگان.حضرت پیامبر فرمود کسی که گناه کند بخشی از عقل او میرود؛ برخی گناهان در سایه اخلاق مانند ریا، تند خویی، سخن چینی و … است. ۱۹۰ گناه تنها از زبان سر میزند. برخی گناهان به صورت عملی مانند دزدی کردن و… است. یک سری هم از گناهان است که آدمی فکر نمیکند گناه قلمداد میشود اما گناه است مانند اتلاف وقت.حجاب به دو صورت نورانی و ظلمانی صورت میگیرد. وقتی آدمی علم پیدا کرد که گناه مانع رشد و عامل تنزل او از انسانیت است حالی در او ایجاد میشود به این حال، حال ندامت و پشیمانی میگویند. اگر این فرد عزم و اراده جدی کند تا به صورت عملی اقدام به جبران کند به مرحله دوم توبه گناه دست یافته است. روایت است گریه بر امام حسین (ع) گناهان را پاک میکند. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی