علل انتخاب کوفه برای قیام امام حسین علیهالسلام
در حکومت معاویه، جامعه اسلامی به انحراف کشانده شده بود و از اسلام بسیار فاصله گرفته بود. در زمان جانشینی یزید نیز اوضاع اسلام در بین مردم اسفبار بود و در انحطاط جامعه اسلامی و مسلمین نقش پررنگی داشت. در این برهه امام حسین علیهالسلام با چنین فرد فاسدی بیعت نکرده و بدنبال ایجاد جریان بیداری در بین مسلمین بود.دوران امامت امام حسین علیهالسلام مصادف با سالهای آخر حکومت معاویه بود. در آن دوره جامعه اسلامی بواسطه معاویه دچار انحراف شدیدی شده بود. در این دوران معاویه آرام آرام جامعه را به انحطاط و فساد کشانده بود و فساد و گناه در جامعه آن روز گناه شمرده نمیشد و بخاطر اوضاع بد اقتصادی، مردم درگیر معیشت خود بوده و از مسائل دیگر جامعه فارغ شده بودند.
در چنین شرایطی پس از هلاکت معاویه، یزید جانشین او شد و شرایط بسیار نابسامانی را برای جامعه اسلامی رقم زد. یزید به هیچ کدام از اعمال اسلام مقید نبود و براحتی قبحشکنی میکرد، اکثریت جامعه اسلامی را فساد دربرگرفته بود و مسلمانان مشغول دنیا شده وعنقریب بود که از اسلام چیزی بجا نماند.در این برهه امام حسین علیهالسلام برای نجات اسلام از تحریف و خلاصی مسلمانان از انحطاط باید موجی برای بیداری مردم ایجاد میکردند.ابتدا باید مکانی را برای قیام انتخاب کنند تا بیشترین نتیجه را داشته باشد. بنا بر این از مدینه خارج شده و به مکه رفتند و حدود دو ماه در آنجا مستقر شدند.از طرفی یزید موقعیت امام را برای حکومت خود آسیبزا دانسته و تمام تلاش خود را میکرد که امام با او بیعت کند چرا که بیعت امام با یزید تاییدی بر فساد و فحشاء او بهشمار میآمد. یزید برای بیعت بسیار تلاش کرد، اما ناموفق بود و امام با او بیعت نکرد و بدین وسیله خط بطلانی بر نقشههای شوم او کشید.رفته رفته خبر بیعت نکردن امام با یزید به بلاد مختلف مسلمین رسید و متوجه مخالفت امام حسین علیهالسلام با یزید شدند.در دو ماهی که امام در مکه اقامت داشتند بنا بر نقل مشهور حدود هجده هزار نامه از سوی مردم کوفه برای امام ارسال شد که امام را به کوفه دعوت کرده و وعده همراهی امام در قیام و انقلاب امام داده بودند.(لهوف سیدبن طاووس،ص6(مهمترین دلایل انتخاب کوفه:--اصرار و دعوت مردم کوفه از امام برای حضور در آن شهر--کوفه از لحاظ موقعیت جغرافیایی، در مرکز جهان اسلام قرار داشت--کوفه مرکز ارتش اسلام بود و یک شهر نظامی محسوب میشد--افراد شجاع و جنگاور بسیاری در آن شهر ساکن بودند--زمان زیادی از حکومت حضرت علی علیهالسلام در کوفه نگذشته بود--هنوز آثار تعالیم امیرالمومنین علیهالسلام در ذهن و قلب مردم کوفه وجود داشت--شیعیان بسیاری در کوفه سکونت داشته و آماده دفاع از امام علیهالسلام بودند--تمایل شدید کوفیان برای مبارزه با خاندان اموی و انتقال دولت و قدرت از شام به کوفه(حماسه حسینی، ج2، ص236)بدین ترتیب حضرت سیدالشهدا علیهالسلام با انتخاب کوفه و بخاطر دعوت مسلمانان آنجا در سال 60 از مکه به سمت کوفه حرکت کرده و در دوم محرم سال 61 به کربلا رسیدند. نویسنده : مهری هدهدی
چگونه درهای بهشت را باز کنیم؟:برخی مفسران از جمله صدرالدین شیرازی هشت قسمت بودن سوره حمد به همراه اعوذ بالله را متناسب با درهای هشتگانه بهشت تفسیر کردهاند. بنابر این نمازگزاری که سوره حمد را در نماز میخواند اگر آداب خـاص این سوره را رعایت کند از همه درهای هشتگانه میتواند وارد بهشت شـود.برخی مفسران از جمله صدرالدین شیرازی هشت قسمت بودن سوره حمد به همراه اعوذ بالله را متناسب با درهای هشتگانه بهشت تفسیر کردهاند. بنابر این نمازگزاری که سوره حمد را در نماز میخواند اگر آداب خـاص این سوره را رعایت کند از همه درهای هشتگانه میتواند وارد بهشت شـود.درهای هشتگانه عبارتند از:1-باب معرفت و شناخت؛ که با گفتن «أَعوذُ بِاللَّه منَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ» باز میشود.
2-باب ذکر؛ که با آیه شریفه «بِسمِ اللَّه الرَّحمنِ الرَّحیم» باز میشود. 3-باب شکر؛ که با آیه شریفه «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» باز میشود.4- باب امید و رجاء؛ که با آیه شریفه «الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ» باز میشود5- باب خوف و ترس از خدا؛ که با آیه شریفه «مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ» باز میشود.6-باب اخلاص؛ که با شناخت عبودیت یعنی آیه شریفه «إِیَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاكَ نَسْتَعِینُ» این در باز میشود. 7-باب دعا و تضرع؛ که با آیه شریفه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ» باز میشود.8- باب اقتدا به ارواح پاك و هدایت یافتن از نور آنها؛ که با آیه شریفه «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ ...» باز میشود.تفسیر قرآن کریم، صدرالدین شیرازی، ج1،ص 178 نویسنده : مهری هدهدی
شنیدن ندای آسیاب:ﺭﻭﺯﯼ ﺷﯿﺦ ﺍﺑﻮﺳﻌﯿﺪ ﺍﺑﻮﺍﻟﺨﯿﺮ ﺑﺎ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺯ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﺳﯿﺎبی ﻣﯽﮔﺬﺷﺖ. ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩ ﻭ ﺑﺪﻭﻥﺍین که ﺣﺮﻓﯽ ﺑﻪ ﯾﺎﺭﺍﻧﺶ ﺑﺰﻧﺪ، لحظهای ﺑﻪ ﺻﺪﺍﯼ ﮔﺮﺩﺵ ﺳﻨﮓﻫﺎﯼ ﺁﺳﯿﺎب ﻭ ﮐﺎﺭﮐﺮﺩﻥ ﺁﻥ، ﮔﻮﺵ ﮐﺮﺩ.ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺭﻭ ﺑﻪ ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻧﺶ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮔﻔﺖ: «ﻣﯽﺷﻨﻮﯾﺪ؟ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺁﺳﯿﺎﺏ ﭼﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ؟»ﺍﻃﺮﺍﻓﯿﺎﻧﺶ ﮐﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺟﺰ ﺻﺪﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﺁﺳﯿﺎﺏ ﻧﻤﯽﺷﻨﯿﺪﻧﺪ، ﺑﺎ ﺗﻌﺠُّﺐ ﮔﻔﺘﻨﺪ:ﻧﻪ، ﻣﺎ ﭼﯿﺰ ﺧﺎﺻﯽ ﻧﻤﯽﺷﻨﻮﯾﻢ.»ﺍﺑﻮﺳﻌﯿﺪ ﮔﻔﺖ: «ﺍﯾﻦ ﺁﺳﯿﺎﺏ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮﻡ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭﺷﺖ ﻣﯽﺳﺘﺎﻧﻢ ﻭ ﻧﺮﻡ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﺩﻫﻢ.»درشت می ستاند و نرم باز میدهد، یعنی اگر شما هم سخن درشت و تلخ و تند از کسی شنیدید، به او نرم و نازک پاسخ دهید؛ مانند آسیاب.اسرار_التوحید