نسبت خود را با امام حسین(ع) مشخص کنیم 1403/5/3
نسبت خود را با امام حسین(ع) مشخص کنیم
خداوند متعال در قرآن کریم در مواضع متعدد انسانها را دسته بندی میکند، سوره مبارکه حمد انسانها را سه دسته میکند، انسانهایی که به آنها نعمت هدایت و ولایت الهی داده شده، کسانی که گمراهند و با این که به هدایت نرسیدند عنادی ندارد و کسانی که مغضوب و مورد غضب الهی هستند.قرآن کریم در فرازهای نخستین سوره بقره انسانها را به سه دسته متقین، کفار و منافقین تقسیم بندی می کند، در برخی از روایات در کتاب کافی ابوابی در رابطه با دستههای مردم باز شده است؛ از جمله مؤمنانی که خدا وعده بهشت داده و قطعا اهل نجاتند، کافرانی که قطعا اهل عذابند و عدهای هم اصحاب اعراف هستند که در وادی اعراف میمانند تا پس از عبور از گردنههای سخت سرنوشتشان معین شود و سپس وارد بهشت شوند.دستهای دیگر مستضعفینی هستند که برخی از اینان راه فرار دارند و میتوانند خود را از آن شرایط خارج سازند و برخی نیز به تعبیر قرآن کریم وَلَا یَهْتَدُونَ سَبِیلًا هستند و جزء مستضعفانیاند که کاری از ایشان ساخته نیست؛ دستهای از انسانها فی الجمله مومن هستند ولی عملشان یکدست نیست و گرفتار خطاهای بزرگ شدهاند، قرآن کریم نسبت به ایشان وعده توبه و مغفرت داده است؛ گروهی از مردم هم «مرجعون لامر الله» هستند و خدا فرمان خود را راجع به آنان به تأخیر انداخته است.باید نسبت خود را با دستگاه امام حسین علیه السلام مشخص کنیم، چراکه جریانهای مختلفی در آن زمان بودند؛ باید خود را تطبیق دهیم که جزء کدام دستهها و گروهها هستیم، عدهای توفیق حضور خدمت امام یافتند، عدهای دیر آمدند، عدهای با این که در کربلا حضور داشتند فرار کردند و عدهای نیز بعد از سخنرانی سیدالشهدا علیه السلام با این که خطبه حضرت را شنیدند باز بر مقابله با امام حسین علیه السلام اصرار ورزیدند.فرصت محرم، فرصت تأمل راجع به این گروههاست تا انسان ببیند واقعا جزءکدام یک از این دستههاست و اگر در آن زمان حضور داشتیم کجای تاریخ ایستاده بودیم.«السابقون السابقون» همواره در کنار سید الشهدا با طرح حضرت زندگی می کنند و در تمام فراز و فرودها همراه امام حسین علیه السلام هستند.اگر انسان به دنبال کسی که مسیرش مسیر حق است، نه به خاطر این که او حق است و باخداست، به خاطر اغراض دیگری برود، تبعیت کردنش نیکو نیست؛ تابعین به احسان و برای رسیدن به تعالی دنبال روی سابقین حرکت میکنند و در این مسیر خوب تبعیت میکنند. خدای متعال از ایشان راضی است و اینان از خداوند متعال راضی هستند.خداوند متعال در آیاتی از قرآن کریم میفرماید؛ ما هر پیامبری که به سوی جامعهای میفرستادیم؛ سختیها را هم در کنار او میفرستادیم تا زمینه توجه به خدا در ایشان فراهم گردد؛ اگر با ایمان و مسیر تقوا از سختیها عبور میکردند، ابواب برکات آسمان و زمین را به رویشان باز میکردیم.خیلی وقتها مسیری که انبیای الهی، انسان را بدان رهنمون میساختند، ظاهرش تنور و آتش فروزان، ولی باطنش گشایش ابواب رحمت الهی و درک بهشت است.صحنه عاشورا میدان حضور در دل سختترین کورههای تطهیر و گشایش ابواب رحمت الهی است.قبل از حرکت امام حسینعلیهالسلام به مدینه، مروانبنحکم به امام عرض کرد: یا اباعبداللّه من خیرخواهت هستم. پس با یزید بیعت کن كه بهنفع دین و دنیاى شماست. امام فرمود: باید فاتحه اسلام را خواند كه مسلمانان بهفرمانروایى فردی مانند یزید گرفتار شدهاند. جدم پیامبرصلىاللّهعلیهوآله فرموده بودند خلافت بر خاندان ابوسفیان حرام است و اگر روزى معاویه را بر بالاى منبرم دیدید، او را بُكشید. ولى مردم مدینه او را بر منبر پیامبر دیدند و نكشتندش. واینك خداوند آنان را به یزید فاسق، مبتلا و گرفتار نموده است. حجتالاسلاموالمسلمین محمدمهدی میرباقری
سیدی یا اباعبدالله:بعد مرگم ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﺑﻪ ﺳﻨﮓ ﻟﺤﺪﻡ ﻣﻦ ﻓﻘﻂ ﻋﺸﻖ حسين بن ﻋﻠﯽ ﺭﺍ ﺑﻠﺪم ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﭘﺮﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﮔﻞ ﯾﺎﺱ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﺷﺪﻩ ﻣﺴﺖ ﻭ ﺧﺮﺍﺏ ﻋﺒﺎﺱ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺯازل ﻣﺬﻫﺒيم ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺭﻭﺯ ﺍﺑﺪ ﺯﯾﻨﺒﯿﻢ
ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﺴﺖ ﺍﺯ ﻗﺪﺡ ﺳﺎﻏﺮﯾﻢ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻋﻠﯽ ﺍﮐﺒﺮﯾﻢ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪﮐﻪ ﺟﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﺩﮔﺮ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺩﻭﺳﺖ
ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻨﻮﻥ ﻋﻠﯽ ﺍﺻﻐﺮ ﺍﻭﺳﺖ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮔﻨﻪ ﭘﺮﺩﻩ ي ﻣﻬﺘﺎﺑﺶ ﺷﺪ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﻭﺳﯿﻨﻪ ﺯﻥ ﺷﺎﻫﺶ ﺷﺪ
ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﺑﻪ ﺟﻬﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﻭ ﺟﺎ ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪﮐﻪ ﻣﺄﻭﺍﺵ ﺷﺪﻩ ﮐﺮﺑﺒﻼ ﻧﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ ﻧﻮﮐﺮ ﺑﺪﻋﻬﺪﯼ ﺑﻮﺩ
ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ ﮐﻪ ﺍﻭ " ﻣﻨﺘﻈﺮ" ﻣﻬﺪﯼ ﺑﻮﺩ. اللهم الرزقنی شفاعه الحسین یوم الورود
اهمیت عبادت شبانه:حدیث قدسی: خداوند متعال به حضرت موسى(ع) فرمود: ای پسر عمران! دروغ میگويد کسی که گمان میکند مرا دوست دارد، ولى هنگامى كه شب فرامیرسد از من چشم میپوشد و به خواب میرودسفينة البحار ۸: ۳۶۹
خداوند متعال به حضرت موسی (ع) فرمود :«تا کنون چه عمل خالصی انجام دادهای؟»حضرت موسی پاسخ داد:«نماز خواندم ، روزه گرفتم ، و ذکر گفتم».خداوند متعال فرمود :«نماز ، جواز عبور از پل صراط است .روزه ، سپر آتش .و ذکر ، موجب بالا رفتن درجات بهشت است . همه اینها برای خودت بود!».حضرت موسی علیه السلام عرض کرد :«خداوندا ! عملی به من بیاموز که فقط برای تو باشد».خطاب آمد :«ستمدیده ای را یاری کرده ای ؟برهنه ای را پوشانده ای ؟تشنه ای را سیراب کرده ای ؟احترام عالمی را حفظ کرده ای ؟اینها اعمال خالص است !». تحریر المواعظ ، صفحه ۲۲۸ .