دوستان مهربان و نامهربان

انسان موجودی اجتماعی است و در دنیا به معاشرت و دوست نیاز دارد، چنان‌که به «زوج» نیازمند است.البته این نیاز مخصوص دنیا نیست، بلکه انسان در آخرت نیاز عاطفی به هر دو گروه یعنی زوج و دوست دارد؛ که البته تنها برای مؤمنان در بهشت فراهم است و برای اهل دوزخ دوستی و زوجی نیست. ایمان به خدا زمینه‌ساز پیدایش دوستانی حکیم و مهربان حتی در قیامت است، در مقابل، اموری چون نداشتن ایمان به خدای عظیم، شرک به خدا و ستمگری از مهم‌ترین عوامل نداشتن دوست مهربان در قیامت است که از او حمایت کند.انسان‌ها در دنیا در چارچوب نیازهای گوناگون از جمله مالی و عاطفی دنبال دوست مهربان و گرم و صمیمی هستند، اما از نظر قرآن، این دوستان گرمابه و گلستان در روز قیامت نه تنها گرایشی به یکدیگر ندارند، بلکه حتی حاضر نیستند تا جویای حال هم باشند و از احوال یکدیگر سؤال کنند تا چه رسد که کاری برای آنان انجام دهند،؛ زیرا جرم و گناو ظلم و مانند آنها به آنان اجازه نمی‌دهد تا در مقام شفاعت در آیند یا کاری برای دیگری بکنند و فریاد رس شوند و جویای حال دوستان شوند؛ بلکه این دوستی دنیوی در آخرت به دشمنی تبدیل می‌شود و از یکدیگر نفرت و بیزاری می‌جویند؛ زیرا هر یک دیگری را عامل بدبختی و شقاوت ابدی در آخرت می‌داند و با اظهار تاسف شدید، از دوستی با دوستان ناباب خویش دردنیا برائت می‌جویند و می‌گویند که‌ای کاش آنان را به خلوت دل خویش راه نداده بودیم. در حقیقت برای کافران و ظالمان و مانند آنها در قیامت هیچ شرایطی برای داشتن دوستان صمیمی وجود ندارد بلکه از یکدیگر اعلان برائت و انزجار می‌کنند. مجرمان و گمراهان‌، کافران‌،مشرکان، ظالمان و خطاکاران که از اصحاب الشمال هستند محروم از دوستان صمیمی و مهربان هستند.خدا در قرآن به مؤمنان هشدار می‌دهد که برخی از دشمنان برای رسیدن به اهداف پلید خود از در دوستی وارد می‌شوند تا این‌گونه با جا کردن خویش در دل مؤمنان، مواضع آنها را تغییر دهند؛ این خطر حتی برای رهبران الهی مطرح است؛ از همین رو خدا به پیامبر(ص) از تلاش پیگیر و دائمی مشرکان خبر می‌دهد تا برای کوتاه آمدن پیامبر(ص) از مواضع رسالتی خویش با او طرح دوستی بریزند و او را رفیق خلوت خویش کنند تا این‌گونه بتوانند تاثیرگذار باشند. شگفت اینکه بسیاری از دولتمردان و سیاسیون در دام این مکر و تله فریب می‌افتند و دشمنان به عنوان دوستان خلوت ایشان وارد زندگی‌شان شده و مواضعشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با خود هماهنگ می‌کنند؛ چنان‌که خسارت بسیار بزرگی به سبب همین عدم توجه به مکر دشمنان برای مؤمنان و مسلمانان در طول تاریخ پدید آمده و قراردادهای ننگین امضا شده است.مؤمنان در اجرای حدود الهی هرگز نباید تحت تاثیر احساسات و عواطف قرار گیرند و دلسوزی و شفقت داشته باشند و رافتی از خود نشان دهند؛ بلکه باید با قاطعیت تمام حدود الهی را اقامه و اجرا کنند.پس دوستی و مهربانی و رافت در این امور جایی ندارد و خلاف حکم الهی است و موجب مواخذه الهی نیز خواهد بود. البته در راستای اصلاح و تربیت خطاکارانی که توبه کرده و استغفار می‌کنند، می‌بایست در رحمت و مهربانی و دوستی و محبت باز باشد؛ چنان‌که خدا با اسم رحیم ودود برای آنان ظهور و بروز می‌کند.همچنین کسانی که گرفتار خیالبافی و فخرفروشی و تکبر در رفتار اجتماعی هستند، ارزش دوستی ندارند و نباید با آنان دوستی کرد؛ زیرا خدا آنها را دوست ندارد و مؤمنان نیز باید هیچ محبت و دوستی نسبت به آنان روا ندارند.

حضرت زینب(س) الگوی بی‌بدیل زنان مسلمان است:حضرت زینب سلام‌الله‌علیها الگویی برای تربیت مادران و یک چهره مقاوم و اسطوره حماسه‌آفرین در تاریخ است.حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در امور مختلف نقش‌آفرین و مؤثر بوده است به همین خاطر تعابیری که در وصف ایشان شده است بهت‌آور است.در بعضی از کتب قریب بر ۵۰ کنیه برای حضرت زینب(س) ذکر شده است که بسیار مهم و ارزشمند است که تنها یک مورد آن «کعبه الرضایا» است.حضرت زینب(س) ابتلائات بزرگی را در عمر خود متحمل شدند؛ اما چون هدف بزرگی را دنبال می‌کردند متوقف نشدند.حضرت زینب سلام‌الله علی‌ها فقط خداوند را مشاهده می‌نمودند به همین خاطر حتی یکبار در مصائبی که متحمل می‌شدند دچار ناشکری نشدند.حضرت زینب در حقیقت زینت پدری همچون حضرت علی علیه‌السلام است و این بانو در چنین خاندانی تولد و رشد یافته است.حضرت زینب سلام‌الله‌علیها الگویی برای تربیت مادران و یک چهره مقاوم و یک اسطوره حماسه‌آفرین در تاریخ و در میان زنان است.حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در کمتر از چهل روز با مقاومت و پرچم‌داری و تبیین درست واقعه کربلا، یزید را به خفت و ذلت انداخت.این بانوی بزرگوار با حجاب، عفاف، مقاومت و عزت خود در واقعه کربلا توانست به یک الگو در تاریخ تبدیل و ماندگار شود.حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با ولایت‌مداری تا لحظه آخر در کنار سیدالشهدا ماندند و با تمام قوا از سیدالشهدا دفاع نمودند.وی از همان ابتدای کودکی پرستاری خاندان عصمت و طهارت را انجام می‌دادند و در کربلا نیز با اقتدار کامل از امام سجاد علیه‌السلام و کودکان و زنان پرستاری می‌کردند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی

آیاقرض دادن طلا و ارز اشکال شرعی دارد؟:در شرایط تورمی مردم می‌توانند به جای ریال به یکدیگر ارز، طلا و سکه قرض دهند و در این باره منع شرعی وجود ندارد به شرطی که مازاد آن را مطالبه نکنند.منبع:ایلنا