خدا، فریادرس استغاثه مضطران

گاه انسان چنان در شرایط سخت و شکننده‌ای قرار می‌گیرد که جز از خدا کاری بر نمی‌آید. در چنین شرایطی دستان خود را به سوی آسمان بلند می‌کند و با تمام وجود در حالت تضرع و انابه از عمق جان فریاد می‌زند و استغاثه می‌کند تا خدا دستش را بگیرد و از موقعیت و شرایط خطرناک برهاند.استغاثه حقیقی برای رهایی از شداید، همواره با تضرع و زاری در قالب شعار «واغوثاه»، نشان‌دهنده اوج کمک خواهی و درخواست از خدای یکتا و قادر متعال است، به ویژه آنکه انسان در حال شدت ناتوانی و ذلت در برابر عزت خدا، با صدای بلند و تضرع برای رفع گرفتاری‌ها در حالت اضطرار استغاثه می‌کند. قرآن بیان می‌کند زمانی که انسان مضطر باشد؛ این ضرورت موجب می‌شود تا مخلصانه و بی‌ریا و از عمق جان خدایش را به یاری بخواند و خدا دعایش اجابت کند و مشکلاتش را برطرف نماید.هر گاه انسان پروردگارش را استغاثه کند، خدا نیز دعایش را اجابت می‌کند و همچنان‌که مؤمنان را در جهاد، با فرشتگان خویش یاری می‌رساند، اهل استغاثه را نیز یاری می‌دهد.وضعیت و شرایط سخت استغاثه کنندگان، آنان را به‌شدت به تضرع و زاری و انابه می‌اندازد و فریاد بر می‌آورند و از خدا می‌خواهند تا دستگیر آنان شود و خدا نیز دستگیرشان می‌شود و مشکلاتشان را با اسباب گوناگون و حتی امدادهای غیبی برطرف می‌سازد.انسان در پی استغاثه به درگاه خدا مورد عنایت او قرار می‌گیرد و گرفتارهایش را برطرف کرده و از اندوه و بلای عظیم نجات می‌بخشدو بیمارهای سخت درمان یا بی‌درمانش را درمان می‌کند و اگر خواهان فضل و نعمتی همچون فرزند باشد، به او عطا می‌کند.اصولا کسی که استغاثه می‌کند خدا دعایش را اجابت می‌کند و مشکلاتش را برطرف نماید و نعمتی که می‌خواهد به او می‌دهد؛ زیرا کسی که در حالت استغاثه قرار دارد، واقعا اهل ایمان و معتقد به امدادهای الهی و رفع گرفتاری است و تنها خدا را دستگیر خویش می‌داند و با تضرع و زاری و انابه و فریادی رسا از خدا یاری می‌خواهد و خدایش نیز او را یاری می‌رساند.از همین‌رو خدا دستگیر او بوده و ضرر و زشتی را از وی برطرف می‌کند و با امدادهای غیبی خویش، غریق را نجات بخشیده، و از بلاها و گرفتاری‌ها رهانیده و بر دشمنان و مخالفان پیروز می‌کند.اگر خدا استغاثه کسی را پاسخی درخور نمی‌دهد و اجابت نمی‌کند، به دلایلی چون کفر،استکبارو ناحق‌گویی و زشت‌گویی است.کسانی هستند که به‌هنگام خوشی و بدمستی و ناسپاسی خدا را یاد نمی‌کنند ولی وقتی گیر افتادند دست به استغاثه بلند می‌کنند. خدا به چنین کسانی پاسخ نمی‌دهد و اجابت دعا و استغاثه آنها نمی‌کند. بنابراین، از نظر قرآن، استغاثه کافران و مرفهان بی‌خبر از خدا و مجرمان و ستمگران و مستکبران و مسرفان، متجاوزان و تعدی کنندگان بی‌فایده است و خدا جواب مثبت به آنان نمی‌دهد؛ زیرا این گروه‌ها مغضوب در پیشگاه خدا هستند و خدا آنان را محبوب نمی‌داند.البته خدا گاه مشکلات برخی از آنها را به دلیل اتمام حجت برطرف می‌کند، اما پس از اجابت از سوی خدا دوباره به همان شیوه پیشین باز می‌گردند و شرک می‌ورزند و کفران نعمت می‌کنند. برخی از مردم اصولا گرایشی به استغاثه ندارند؛ زیرا در دام شیطان افتاده و شیطان اعمال زشتشان را می‌آراید تا گرایشی به سوی خدا نداشته باشند. همچنین اهل قساوت قلب نیز گرایشی به استغاثه و تضرع و انابه به پیشگاه خدا ندارند.اصولا انسان‌ها در شرایط بسیار سخت دنبال استغاثه می‌روند و آن را راه رهایی خویش می‌یابند. این سختی خواه به سبب اعمال خودشان باشد یا فشار و ظلم دیگران. از نظر قرآن، حتی دوزخیان وقتی عذاب سخت الهی را می‌بیبنند، فریاد استغاثه بر می‌دارند. گرفتاری به امواج عظیم دریا و شرایط غرق شدن، ستم کافران، فشار و سختی و مصیبت‌های زندگی از ابتلائات و فتنه‌های الهی، بیماری‌های سخت درمان یا بی‌درمان،بی‌فرزندی ، شرایط سخت جهادی و حملات سنگین دشمن، اضطرار شدید، ظلمات زندگی و غم و اندوه شدید، گرفتاری‌ها و بلاهای عظیم و مانند آنها از جمله مهم‌ترین عوامل استغاثه به پیشگاه خدا است.

آیت الله جوادی آملی: قیامت همین حالاست؛ نه وعده‌ آینده:وجود مبارک رسول گرامی (ص) فرمود:«جهنم همچنین بهشت به شما نزدیکتر از بند کفش شماست»این قدر نزدیک است! انسان تا نفسش بند آمد می ‌فهمد کجاست.هنوز جسد او را نَشُستند می ‌فهمد کجاست.معلوم می ‌شود این قدر نقد است و نسیه نیست.بهشت نقد است، جهنم نقد است.فرمود این از بند کفش شما به شما نزدیک ‌تر است.این نسیه نیست.تعبیر قرآن کریم هم این نیست که ما قیامت را ایجاد می ‌کنیم، نه، قیامت الآن هست.آن گاه در آن روز، این بر می ‌خیزد.فرمود: «یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ».«السّاعَةُ»؛ یعنی قیامت این هست.الآن موجود است.منتها آن روزی که روز معاد است، می‌گویند این ساعت، قیام می ‌کند.«یوْمَ یقُومُ النّاسُ لِرَبِّ الْعالَمینَ» است.یوْمَ یقُومُ اْلأَشْهَادُ» است.یوْمَ یقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِکةُ صَفّاً» است.یوْمَ تَقُومُ السّاعَةُ» است.پس الآن هست.منتها آن روز، این نشسته بر می ‌خیزد.پس بهشت و جهنم نقد است.اگر نقد شد هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من یواشکی امضا کردم.به کسی نگو یا حالا شما رفیق ما بودی این مالیات را کم بده!آدم باید خیلی عوام باشد که بگوید حالا به کسی نگو.یعنی چه به کسی نگو؟! منبع:حوزه