۶ گام آرامش؛ دستورالعملی مجرب از امیرالمؤمنین علیهالسلام 1404/7/13
۶ گام آرامش؛ دستورالعملی مجرب از امیرالمؤمنین علیهالسلام
نسخهای برای آرامش روزانه.زندگی امروز پر از اضطراب، استرس و ناامنیهای روانی است. اما امیرالمؤمنین (ع)نسخهای قرآنی برای ما بهجا گذاشتهاند. فرمودند: کسی که هر صبح این ۶ آیه را بخواند، خدا او را از هر بدی کفایت میکند حتی اگر خود را در مهلکه بیندازد. این نسخه، ترکیبی از ایمان، توکل و آرامش است.گام اول: اعتماد به تقدیر خدا:�قُل لَّن یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّـهُ لَنَا...� یعنی هیچ اتفاقی بیرون از اراده و خیر الهی نیست. تکیه به این حقیقت، اولین قدم آرامش است. کسی که باور کند زندگیاش تحت تدبیر مولایی حکیم است، دیگر در برابر حوادث نخواهد لرزید. این نگاه، استرس آینده را به اطمینان تبدیل میکند.گام دوم: باور به منبع یگانه خیر و شر�وَإِن یَمْسَسْکَ اللَّـهُ بِضُرٍّ فَلَا کَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ...� .این آیه هشدار میدهد: تنها خداست که میتواند رنج را بردارد و نعمت را برساند. در دنیایی که آدمها و عوامل بیرونی را علت همهچیز میدانیم، این یادآوری آرامکننده است؛ چون دل را از تکیه به انسانها و نگرانی از بیوفاییشان میرهاند.گام سوم: غصۀ نان؛ چرا؟�وَمَا مِن دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ إِلَّا عَلَی اللَّـهِ رِزْقُهَا...� یکی از ریشههای اصلی استرس، نگرانیهای مالی و تأمین آینده است. آیات سوم و چهارم مستقیماً به این دغدغه پاسخ میدهند: باور به اینکه روزیرسانِ حقیقی اوست، ذهن را از درگیریهای فرسایشی برای �لقمه نان� آزاد میکند تا بتوانیم بر وظایف اصلیتر خود در زندگی تمرکز کنیم. نگرانی اقتصادی، وقتی نگاه توحیدی تقویت شود، جای خود را به آرامش میدهد.گام چهارم: توکل در سختترین شرایط�وَکَأَیِّن مِّن دَابَّةٍ لَّا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّـهُ یَرْزُقُهَا...� بسیاری از موجودات حتی توان ذخیره غذا ندارند؛ اما خدا رزقشان را میرساند. توکل واقعی همین است: دل را سبک کنی از ترس آینده. انسانی که به وعده رزاق مطمئن باشد، دیگر در دام حرص و مقایسه بیپایان نمیافتد.گام پنجم: رحمت خدا، بیمرز و بیمانع�مَّا یَفْتَحِ اللَّـهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا...� گام پنجم، امیدواری به رحمت بیپایان اوست و آیۀ بالا، پادزهر ناامیدی است. در بنبستهای زندگی، وقتی احساس میکنیم تمام درها بسته شده، این باور به ما یادآوری میکند که قدرت خداوند فراتر از تمام موانع است. اگر دری از خیر باز شد، هیچ قدرتی نمیتواند آن را ببندد. ما محتاج لابیگری و تکیه بر انسانها نیستیم؛ کافی است به منبع اصلی رحمت وصل شویم.گام ششم: سپردن دل به کافی مطلق�قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ� گام ششم، عصارهٔ تمام مراحل قبلی و اوج توکل است. بعد از درکِ اینکه تقدیر، قدرت، روزی و رحمت فقط به دست اوست، تنها نتیجهٔ منطقی این است که او را برای خود کافی بدانیم. این باور، مانند یک لنگر، کشتیِ وجود ما را در متلاطمترین دریاهای زندگی، باثبات و آرام نگه میدارد.گام آخر: دعای تکمیلیدر نهایت، این برنامۀ روزانه با یک دعای تکمیلی به اوج میرسد: �حَسْبِیَ اللَّـهُ لَا إِلَـهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ الْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ ...� این شش گام، یک تمرین روزانه برای بازتنظیمِ نگاه ما به زندگی، قدرتها و دغدغههاست تا آرامش را نه در بیرون، که در درون خودمان پیدا کنیم. ابوالقاسم شکوری
آثار هشتگانه حضور در مساجد در کلام نبی خدا(ص):آیات ۱۷ و ۱۸ سوره توبه مربوط به مساجد است و داستان این دو آیه مربوط به قبیله های قدیمی مکه است که از قدیم تعمیرات مسجد الحرام را انجام میدادند و معماری مسجد الحرام با این افراد بود.این قبائل خدمت رسول خدا آمدند و درخواست داشتند این پیشه و تعمیرات را از این قبائل نگیرد که آیه ۱۷ می فرماید مسجد برای مسلمانان است و مشرکان نباید مساجد را تعمیر نمایند چون مسجد خانه خداست و مشرکان حق ورود به آن را ندارند.در آیه ۱۸ سوره توبه نیز ذکر شده است کسانی میتوانند مسجد بسازند که خدا و قیامت را قبول و اهل نماز و پرداخت زکات باشند و از غیر خداوند نیز هراسی نداشته باشد.عدهای از ترس عدم صدور حواله ساختمانی اقدام به ساخت مسجد میکنند که اینگونه ساختن مسجد هیچ فایدهای ندارد.اولین مسجدی که در اسلام ساخته شده است مسجد قبا است و اولین بنایی که رسول خدا اقدام به ساخت آن نمودند ساخت مسجد است.در دین اسلام مساجد مرکز و کانون اصلی دین است و طبق روایات مساجد محل جلوس انبیای الهی است و لازم است قبل از اقامه نماز انسان به مسجد برود و منتظر اقامه نماز باشد و غفران الهی شامل نمازگرانی است که به مساجد می روند.اصل مسجد در دین اسلام موضوعیت دارد چراکه کارکرد مساجد بسیار مهم است و باید مساجد پایگاه قرآن و کانون فرهنگی و محل جذب جوانان باشند.مسجد حکم محل طبابت و امام جماعت نیز حکم طبیب را دارد و باید حضور در مسجد به صورت ثابت و درب مساجد زمان بیشتری باز باشد.باید جوانان در تعمیر و تطهیر و برنامههای مساجد مشارکت داشته باشند و مساجد محل آرامش اهالی محل باشد.آموزش مسجدداری و مدیریت مساجد به ائمه جماعات، تشکیل صندوقهای قرض الحسنه در مساجد، تشکیل گروههای جهادی با مشارکت جوانان ضرورت دارد.طبق فرمایش رسول خدا رفتن به مساجد آثار هشتگانه دارد که پیدا کردن دوست خوب، کسب علم نافع، یادگرفتن قرآن، هدایت گری، حفظ انسان از سقوط به ظلمات، کسب رحمت الهی، ترک گناه و خدا ترسی از برکات و کارکردهای مسجد است. حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی