گفتار سودمند                    

عملی که اگر برای غیر خدا هم باشد، پاداش می گیرید!:یکی از موضوعاتی که در میان نسل جدید به یک مد تبدیل شده است، مصرف الکل می باشد. با وجود ضررهای خانمان سوز فراوان مشروبات الکلی که کاملاً هم ثابت شده است، شبکه های بیگانه و فیلم هایی که از این طریق به خورد افکار و زندگی های مردم داده می شوند اصرار عجیبی برای ترویج مصرف این گونه نوشیدنی ها دارد.اسلام مدعی است که طبق نص صریح قرآن کریم - که البته علوم و تحقیقات پژوهشگران نیز آن را ثابت می کند- شراب منافعی دارد (که البته در باب منفعت شراب که با تعبیر "و منافع للناس"، به آنها اشاره نموده، می تواند سودهای مادى که از راه فروش شراب به دست می آید باشد، یا منافع خیالى که به سبب تخدیر حاصل از مستى شراب و غفلت از غم و غصه ها باشد. اما مضراتش بیشتر است و حرام است به دلیل اینکه خداوند از آن نهی فرموده است. اسلام با توصیه های اعجازگونه خود در زمانی که حتی شراب را با نفع و فایده (طبق آنچه در بالا ذکر شد) می دیدند پیروان خویش را از آن نهی کرد و فرمود: ای اهل ایمان در حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه می گویید.» در آیه ای دیگر، شراب را پلید و از عمل شیطان دانسته و می فرماید: ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت پرستی و تیرهای گروبندی، پلید و از عمل شیطان اند پس، از آن ها دوری کنید تا رستگار شوید.» و نیز در روایتی نوشنده و نوشاننده، خریدار و فروشنده و خلاصه تمامی کسانی که در بساط این منکر شریک اند را لعنت می نماید.» "در روایتی حضرت رسول (ص) در این باره می فرمایند: کسی که شب را به پایان برد، در حالی که مست شراب باشد ، صبح را به صبح رسانیده در حالی که عروس شیطان بوده است. پس با این وجود  باید بنوسیم: «هر کس شراب خوار است عروس شیطان است!!»" از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور می شود و در گناه کردن بی باک می شود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری برای بدن انسان دارد.مفضل می گوید: به امام صادق (ع) گفتم : چرا شراب حرام شده است؟ امام صادق (ع) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است؛ زیرا شراب موجب لغزش می شود، نور انسانیت انسان را می برد، جوانمردی را در انسان ویران می کند، انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار می کند و هنگامی که انسان مست شد در امان نیست که نا آگاهانه به محارم خود تجاوز کند و جز بدبختی چیزی گیر صاحبش نمی آید. نگاهی که از این روایت می توان داشت این است که؛ یک وقت آدم شراب نمی‌ خورد به خاطر این که خدا فرموده نخور و نهی شده، یک موقع فرد اصلا کاری به خدا ندارد که چه دستوری داده و چه چیز را حرام کرده یا نکرده؛ می‌گوید چون برای بدن من ضرر دارد آن را انجام نمی دهم یا چون از فلانی می ترسم سمت انجام این عمل نمی روم.در میان عبادات و اعمال ما کم عملی را داریم که حتی برای غیر خدا کسی آن را ترک بکند ولی در قبال آن به او ثواب و اجر بدهند و او را بهشت ببرند ولی ترک شراب حتی لغیر الله؛ یا به خاطر رودربایستی که از کسی دارد، یا خجالت می کشد، یا می ترسد، یا برای سلامتی خودش است و یا به هر نیت دیگری اگر آن را ترک کند برای این هم به او پاداش و ثواب می‌دهند که هیچ خود خدا از او تشکر می کند.ترک شراب آن قدر مهم است کسی به خاطر غیر خدا هم ترک بکند خدای متعال از شراب ناب بهشتی و نوشیدنی‌ های خالص بهشتی که مهر شده به او مرحمت می‌کند ، یعنی به بهشت می رود؛      منابع:سایت حوزه/سایت گناه شناسی

درمان قساوت قلب:«قساوت قلب»، یا همان «سنگ‌دلی»، گاهی در رابطه بین انسان و خدا است که در این صورت دل انسان نسبت به یاد خدا سخت و قسی می‌شود، و گاهی این قساوت بین انسان و دیگر هم‌نوعان و افراد جامعه رخ می‌دهد. و در اصطلاح اخلاق، قلبی قساوت دارد که از دیدن ناراحتی و رنج و مصیبت دیگران متأثر نمی‌شود، و دلش به رحم نمی‌آید.بی‌گمان منشأ این رذیله اخلاقی، نسبت به خدای متعال تکبر و استکبار بوده، و نسبت به خلق خدا غلبه صفت بی‌رحمی و درندگی است، و بسیاری از افعال نکوهیده؛ مانند ظلم، تجاوز به حقوق دیگران، به داد مظلومان نرسیدن، کمک نکردن به فقرا و نیازمندان و... از این صفت سرچشمه می‌گیرد. این صفت در برابر صفت «رقت قلب»، که مهربانی و نرم خویی است قرار دارد. خدا در قرآن و پیشوایان در سخنان خود بارها به آنانی که سنگ‌دل می‌باشند اخطار داده است .واى بر آنان‌که قلب‌هایى سخت در برابر ذکر خدا دارند!( زمر، 22)هیچ پستی‌ای سخت‌‏تر از قساوت و سنگ‌دلى نیست.(امام علی ع)افراد سنگ‌دل بیشتر در معرض القائات شیطانی بوده و بیشتر در برابر آیات و رسولان الهی جبهه می‌گیرند: «هدف آن بود که خداوند وسوسه‌های شیطانی را آزمونى قرار دهد براى آنها که دل‌هایشان بیمار بوده و سنگ‌دل‌اند و ستم‌کاران دشمنی دیرینه‌ای با حق دارند».عوامل به وجود آورنده قساوت :1. گناه: «چشم‌ها خشک نمی‌شوند، مگر در اثر سنگ‌دلی، و دل‌ها هم سخت نمی‌شود، مگر در اثر گناهان زیاد». 2. آرزوهای دراز:  3. تزیین شیطان: 4. دوری از یاد خدا:    5-ثروت اندوزی: 6. امام صادق(ع) از حضرت عیسای مسیح(ع) نقل می‌کند که فرموده است: غیر از ذکر خدا، زیاده سخن مگویید؛ زیرا آنانی که در غیر ذکر خدا، زیاده سخن می‌گویند، بدون آن‌که بدانند دچار سنگ‌دلی شده‌اند.  راه‌کارهای درمان سنگدلی:گفتنی است که کسب مهرورزى و رأفت، برای آنانی که سنگدلی در وجودشان نهادینه شده، بسیار دشوار است، اما در عین حال محال نبوده و نباید از رحمت و لطف الهی ناامید شد. بنابراین در مرحله نخست، پیشگیری از سنگدلی آسان‌تر از درمان آن است، اما در مرحله بعد راه‌کارهایی برای درمان این بیماری روحی و روانی، در آیات روایات آمده که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1. یاد خدا:  2. پیروی از پیامبران الهی: 3. یتیم نوازی: 4. تلاوت قرآن: 5. کمک از لطف و رحمت خدا:

6. تضرّع به درگاه الهى: در پایان، توجه شما را به توصیه‌ای از پیامبر اسلام(ص) خطاب به امام علی(ع) جلب می‌کنیم:

پنج چیز قلب را صیقل داده و سنگ‌دلی را از بین می‌برد: همنشینی با دانشمندان، دست کشیدن بر سر یتیم، بسیار طلب آمرزش کردن در سحرگاهان، شب زنده‌داری، و روزه گرفتن.         منبع : اسلام کوئست

چیزهایی که جلوی اجل معلق را می گیرد:مواردی که می تواند جلوی اجل معلق را بگیرد در این بخش ذکر می شود. امام باقر (علیه السلام): نیکوکاری و انفاق پنهانی فقر را برطرف و عمر را افزون می کند و مانع هفتاد گونه مرگ و میر بد می شود.از قرآن و احادیث استفاده می شود که مرگ، نیستی و نابودی نیست، بلکه انتقال از عالمی به عالم دیگر است و حیات انسان در این انتقال رو به کمال است، یعنی از این حرکت و انتقال نقص و ضرری به او نمی رسد، و چیزی از او کاسته نمی گردد، بلکه در این حرکت و انتقال مرتباً تکامل و ترقی پیدا می کند.قرآن می فرماید: و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود و بهشتى که پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است بشتابید.پس همانطور که طفل در شکم مادر است و ما نمی توانیم حقیقت دنیا را به او تفهیم کنیم و بدو گفت که خورشید، ماه، ستارگان، کهکشان ها، کوه های سر به فلک کشیده، چشمه سارها و لاله های رنگارنگ همه دلپذیر هستند، فهماندن حقیقت آخرت و بهشت و جهنم نیز برای ما انسانها میسر نیست.تنها یک دورنمایی از آن را می توان تصور کرد، زیرا حقیقت آخرت، چیز شگفتی است. نه خورشیدش چون خورشید این دنیاست نه فضایش به فضای دنیا می ماند. نه غذا و آبش هیچکدام با این دنیا قابل تشبیه نیست، بلکه آنجا حیات جاویدان است.همه چیز عالم اجلی دارد! [ما] آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است جز به حق و [تا] زمانى معین نیافریدیم …» (احقاف/3)در بسیاری از آیات بیان شده است که هر چه در این جهان هست اجلی دارد.اجل یعنی مدت معین؛ و درباره ی انسان، یعنی مدت مقرر شده برای زندگی او. از این رو به مرگ اجل می گویند که بر دو قسم است:اجل معلق و مبهم.این که در روایات فراوانی آمده است که انفاق یا صله ی رحم عمر را طولانی و بلاها را برطرف می کند بدین معناست که اجل معلق را مانع می شود.اجل مسمی و حتمی، که در نزد خدا معین است و عبارت است از پایان استعداد جسم برای بقا؛ اما اجل معلق مشروط به چیزی است که اگر آن چیز تحقق یابد، اجل در آن زمان فرا می رسد.قرآن در این باره می فرماید: ایمان به دعوت انبیاء و عمل به برنامه های آن ها جلوی اجل معلق را می گیرد و سبب ادامه یافتن زندگی انسان تا اجل مسمی می شود. [ابراهیم/10]آنچه که اجل معلّق را، دور می کند:1ـ ترک گناه

ـ امام صادق (علیه السّلام) می فرماید:مردم بیش از آن که به سبب فرا رسیدن اجل (طبیعی) خود بمیرند، بر اثر گناهان خویش در می گذرند. [میزان الحکمه، ج1]  2ـ صدقه :امـام عـلی (علیه السّلام) می فـرمایند:با صـدقه دادن، عـمـرها طـولانی می شود. [همان، باب أجل]  3ـ صله ی ارحام :امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند:ما برای زیاد شدن عمر، وسیله ای جز صله ی ارحام نمی شناسیم. چه بسا مردی که 3 سال از عمرش باقی مانده، امّا به خاطر صله ی رحم، خداوند آن باقی مانده را سی سال اضافه می کند. (یعنی 33سال)و خداوند آنچه را که می خواهد انجام می دهد و کسی که از عمرش 33 سال باقی مانده است و به واسطه ی قطع رحم خداوند سی سال از عمرش بر می دارد و آن را به 3 سال کاهش می دهد. [اخلاق عملی، ص 544، اصول کافی، ج2، ص 150]ـ امام باقر یا امام صادق (علیهماالسّلام) (تردید از راوی است) به میسر فرمود: گمان می کنم به خویشاوندان خود نیکی می کنی؟عرض کرد: آریمن در نوجوانی در بازار برای کسی کار می کردم و تنها دو درهم مزد می گرفتم. یک درهم را به عمّه ام و یک درهم را به خاله ام می دادم.امام (علیه السّلام) فرمود: به خدا سوگـند دو بار مرگـت نزدیک شـد، ولی به خاطر این صله ی رحم به تأخیر افتاد. [همان]امام صادق (علیه السلام) فرمودند: گاهی انسان گناه می کند و از اعمال نیکی چون نماز شب باز می ماند؛ آنگاه فرمودند: بدانید که کار بد در فنای انسان از کارد در گوشت سریع تر اثر می کند. [بحار،ج1،ص488] .منبع :افکار نیوز           روش خواندن نماز مستحبی در حرکت:خواندن نماز مستحبی در حال حرکت چگونه است؟در حال حرکت، به نیت وارد شدن به نماز، تکبیرة‌الاحرام گفته می شود و پس از قرائت حمد و سوره،  ذکر رکوع به نیت رکوع و ذکر سجده به نیت سجده انجام می گردد. همچنین می توان به نیت رکوع کمی سر را خم کرد و برای سجده نیز مقداری بیش از رکوع سر را خم نمود. البته لازم نیست خم کردن سر، زیاد باشد؛ بلکه همین مقدار که تفاوتی بین رکوع و سجود باشد، کافی است.  برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 116.    

در این سه مورد دنیا طلبی پسندیده است :امام باقر علیه السلام در روایتی اثر مثبت طلب دنیا را در سه مورد بیان کردند.  1- بى نيازى از مردم؛   2- آسايش و رفاه خانواده و عائله اش؛ 3- كمك و رسيدگى به همسايه اش؛روز قيامت در حالتى  به ملاقات خداوند متعال نايل مى شود كه صورتش همچون ماه شب چهارده، نورانى است.    وسائل الشّيعة: ج 17، ص 21،