گفتار سودمند 97/3/22
گفتار سودمند
دعایی که مستجاب نمیشود:حدیث دیگری از پیغمبر اکرم است که آن را، هم علمای شیعه در کتب معتبر خود مثل اصول کافی روایت کرده اند و هم علمای اهل تسنن. غزالی این حدیث را در احیاء العلوم نقل می کند باید امر به معروف و نهی از منکر را داشته باشید، این دو باید وجود داشته باشند وگرنه بدان شما بر شما مسلط می شوند، بعد خوبان شما می خوانند و به آنها جوابی داده نمی شود. اکثر اینطور معنی می کنند که بعد از آنکه بدان شما بر شما مسلط شدند، نیکان شما به درگاه الهی می نالند و خداوند دعای آنها را مستجاب نمی کند. یعنی قومی که امر به معروف و نهی از منکر را رها کنند، خاصیتشان این است که خداوند رحمت خود را از آنها می گیرد؛ هرقدر خدا را بخوانند دعای آنها به موجب این گناه مستجاب نمی شود. نظرغزالی این است وقتی که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند آنقدر پست می شوند، آنقدر رعبشان، مهابتشان، عزتشان، کرامتشان از بین می رود که وقتی به درگاه همان ظَلَمه می روند، هرچه ندا می کنند به آنها اعتنا نمی شود. یعنی پیغمبر فرمود: اگر می خواهید عزت داشته باشید و دیگران روی شما حساب کنند، امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید. اگر امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشید اولین خاصیت آن ضعف شماست، پستی و ذلت شماست، دشمن هم روی شما حساب نمی کند. منبع:کتاب حماسه حسینی، شهید مطهری،
مصداق کوثر منحصر در حضرت زهرا است(حضرت آیت الله سبحانی) آیه «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ»، درباره حضرت زهرا(س) است و خطاب به پیامبر می فرماید «ما به تو کوثر دادیم»؛ کوثر در لغت عرب به معنای خیر کثیر است و اگر به انسانی خیر بسیاری برسد، کوثر می گویند.کسانی که دور از تفسیر هستند گاهی نبوت، قرآن، نهری در بهشت یا حوض بزرگی در بهشت را مصداق کوثر عنوان کرده و اقوال زیادی را در این باره نقل می کنند، البته همه اینها مصداق کوثر است ولی باید دید مقصود از کوثر در سوره کوثر چیست؛ هیچکدام از این مصداق ها با ظاهر آیه تطبیق نمی کند.در شأن نزول نوشته اند عاص بن وائل با پیامبر اکرم(ص) در مسجد سخن می گفت؛ اتفاقاً در همان ایام، یکی از فرزندان رسول اکرم(ص) وفات یافته بود؛ هنگامی که سخنان وی با پیامبر(ص) تمام شد، به نزد قریش رفت و گفت با فردی که ابتر است، صحبت می کردم؛ یعنی در حقیقت بعد از خود وارث و جانشینی ندارد، چون از نظر آنان، جانشین عبارت از پسر است و پسر پیامبر از دنیا رفته بود.
با توجه به شأن نزول بیان شده باید تأکید کرد که مقصود از خیر کثیر، اولاد است؛ پیامبر اکرم(ص) از طریق حضرت زهرا(س) اولاد کثیری پیدا کرد و اگر چنین معنا کنیم، با اول و آخر آیه هم سازگار است؛ در پایان آیه می فرماید آن کسی که تو را دشمن بوده و در حقیقت تو را به مسخره گرفته، ابتر است.حضرت زهرا(س) مبدأ این همه خیرات است و این برکاتی که از جانب ایشان در آل البیت پیدا شده است، قابل قیاس با هیچ چیزی نیست؛ امروز در سراسر دنیا، میلیون ها فاطمی در جهان است. چه خیر کثیری بالاتر از اینکه یازده فرزند از نسل حضرت زهرا(س)، امامت را به عهده دارند.طبق نقل صحاح، پیامبر اکرم(ص) فرمودند که این دین تا زمانی دارای عزت و مناعت و برتری است که در میان آنان، دوازده خلیفه است.این دوازده خلیفه ای که عزت اسلام به آنان وابسته است، هرچه جست وجو کنند نمی توانند در میان امویان و عباسیان پیدا کنند، زیرا آنان نه تنها دارای عزت نبودند بلکه مایه ننگ اسلام هم بودند؛ آنان در دوران خود، رجال و مصلحان و بزرگان بسیاری را کشتند اما دوازده امامی که شیعه اثناعشری بر آن معتقد است، جهان به وجود آنان افتخار می کند.فخر رازی در تفسیر این آیه می گوید: مردم بنگرید چقدر از اهلبیت(ع) در جهان کشته شده؛ با اینکه از فرزندان حضرت زهرا(س)، این همه کشته اند، اما جهان پُر از فرزندان ایشان است؛ از بنی امیه کسی باقی مانده که به آن اعتنا کنیم، بنی امیه از بین رفت اما ذریه حضرت زهرا(س)، جهان را پر کرده است؛ در ذریه حضرت زهرا(س)، دانشمندان بزرگی نظیر امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) وجود داشته است.ایشان در تفسیر آیه «فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ»، گفتند: قرآن می فرماید در مقابل این خیر کثیر، برای پروردگارت نماز بخوان؛ اگر خلاق متعال نعمتی داد باید شگرگزار باشیم و نبی مکرم اسلام مأمور می شود به عنوان شکرگزاری نماز بخواند.«وَانْحَرْ» را مفسران به صورت مختلف معنا کرده اند اما براساس فرمایش امام باقر(ع) و امام صادق(ع) یعنی دست را کنار گوش ببر و بگو الله اکبر؛ این کار نشان توجه به خدا و پشت سر انداختن و بی توجهی به دنیاست.منبع:حوزه
مردی به عالم بزرگی گفت: :من مالی دارم و میخواهم وصیت کنم که فرزندانم پس از مرگم برایم خیرات کنند.شیخ گفت: «اگر وارد یک غار تاریک شوی، آیا چراغ را روبرویت میگیری یا پشت سرت؟»صدقه و کارهای نیک خود را وقتی زندهای از مال خودت انجام بده نه از مال وارثانت!
نگاهى به فرشتگان در قرآن:فرشتگان، كارگزاران نظام هستى و مأمور انجام فرامين خداوند در اداره امور هستنددر قرآن براى هر دسته از فرشتگان مأموريّت و نقش خاصّى تعيين شده است و با همان مأموريّت نامگزارى شدهاند:«النَّازِعاتِ» «الصَّافَّاتِ» «فَالزَّاجِراتِ» «النَّاشِراتِ» «فَالْفارِقاتِ» «فَالْمُدَبِّراتِ»برخى فرشتگان براى حفاظت گماشته شدهاند «إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ»بعضى فرشتگان با اولياء الهى گفتگو دارند.با زكريا سخن گفتند و او را به فرزندى به نام يحيى بشارت دادند «فَنادَتْهُ الْمَلائِكَةُ»همين فرشتگان با حضرت مريم گفتگو كردند «إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ»در مواردى، سخن از امداد فرشتگان به رزمندگان در جبهههاى جنگ به ميان آمده است
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻫﻮﺍﻧﻮﺭﺩﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ(ﻧﺎﺳﺎ)ﺩﺭﺁﺧﺮﯾﻦ تحقیقات ﺧﻮﺩبه اثبات ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ عجیب ﺷﺐ ﻗﺪﺭﮐﻪ ﺩﺭقرآن ﻧﯿﺰﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﺼﺮﯾﺢ ﺷﺪﻩ،پرداختﺍﺯﺟﻤﻠﻪ رسیدن ﺩﻣﺎﯼﻫﻮﺍ به حدﻣﻌﺘﺪﻝ،ﻓﺮﻭﺩﻧﯿﺎﻣﺪﻥ ﻫﯿﭻ ﺳﺘﺎﺭﻩ و شهاب سنگی ﺑﺮﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭﺷﺐ ﻗﺪﺭ ﻭﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺩﺭﺻﺒﺢ ﺁﻥ ﺷﺐ ﺑﺪﻭﻥ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺷﻌﺎﻋﯽ،ﺩﺭاین ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ10سال پیش آمدﻩ ﮐﻪ ﺩﺭﻫﺮﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯﺣﺪﻭﺩ۱۰ﻫﺰﺍﺭﺳﺘﺎﺭﻩ ﻭ۲۰ﻫﺰﺍﺭ ﺷﻬﺎﺏ ﺑﺮﺭﻭﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﻓﺮﻭﺩﻣﯽ ﺁﯾﻨﺪ،ﺍﻣﺎﺷﺐ ﻗﺪﺭﺍﺯﺍﯾﻦ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻣﺴﺘﺜﻨﯽﺳﺖ ﺍﻣﺎبه دلایل اسلام ستیزی ﺍﺯﺩﺭﺝ ﺍﯾﻦ ﺧﺒﺮﺑﻪ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩ.دکتر”ﮐﺎﺭﻧﺎﺭ”ﺑﺎﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺭﺩ،ﻣﺸﺮﻑ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺍﻣﺮﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺗﺎﮐﺎﺭﺵ ﺭﺍﺩﺭ”ﻧﺎﺳﺎ”ﺍﺯﺩﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﺍﯾﻦ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻧﺎﺳﺎ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﯾﻦ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍﺍﺯﺩﯾﺪﻋﻤﻮﻡ ﻣﺨﻔﯽ ﻧﮕﻪ ﻣﯽﺩﺍﺭﺩﭼﻨﺎﻥﮐﻪ”ﺯﻏﻠﻮﻝ ﻧﺠﺎﺭ ﯾﮑﯽﺍﺯﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺯﻣﯿﻦ ﺷﻨﺎﺳﯽ،ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ؛ﻧﺎﺳﺎ ﮐﺸﻒ ﺍﯾﻦ ﻣﻄلب ﮐﻪ”ﺷﻌﺎﻉ ﻧﻮﺭﺍﻧﯽ ﻣﻤﺘﺪّﯼ ﺑﯿﻦ ﮐﻌﺒﻪ ﺗﺎﺑﯿﺖ ﺍﻟﻤﻌﻤﻮﺭ(درآسمان چهارم)ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺭﺩﺭﺍﻧﯿﺰﺍﺯﺭﻭﯼ ﺻﻔﺤﻪ ﺍﯾﻨترنت حذف کند
عمّوميت زوجيّت در جهان:زوجیت، مسأله ای عمومى و فراگیر در عالَم است و نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است؛قرآن کریم بیان فرموده که:وَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ؛ و از هر چيز دو زوج آفريديم (ذاريات49)يكى از معجزات علمى قرآن، بيان قانون زوجيّت در همه چيز است؛ از گياهان، حیوانات، انسان ها و موجوداتى كه نحوۀ زوجيّت آنها براى بشر ناشناخته است
قرآن کریم به همۀ این موارد اشاره نموده:1. زوجیت در طبيعت:و از آسمان آبى فرستاد، پس به واسطه ى آن، انواع زوج هاى گوناگون گياهان را (از خاك) بيرون آورديم (طه53)در این آیه شریفه به زوجیت نباتات اشاره شده که توجّه به قانون زوجيّت در گياهان، از معجزات علمى قرآن کریم است. 2. زوجيّت در حيوانات: و از چهار پايان نيز جفت هايى قرار داد (شورى11)
3. زوجيّت در انسان:و از نشانه هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد... (روم21)4. زوجيّت مصادیق ناشناخته و نامعلوم:منزّه است خدايى كه تمام زوج ها را آفريد، از آن چه زمين مى روياند و از خود مردم و از آن چه نمى دانند ( يس36)با توجه به آیات شریفه، زوجیت در عالم و از جمله برای انسانها از ضروریات بوده و نیاز به زوج برای انسان از مسائل طبیعی است که باید به آن توجه شود.
چرا به مؤمن "مؤمن" می گویند :پیامبر اسلام(ص) فرمود: آیا یه شما بگویم برای چه به مؤمن «مؤمن» میگویند؟ به این خاطر است که مردم جان و مال خود را از دست او در امان می دانند.
تنها با قرآن به سر گرفتن مشکلات حل نمیشود:تنها با قرآن به سر گرفتن مشکلات حل نمیشود، بلکه باید به آن عمل کرد، همچون نسخه و دستور پزشک که بدون عمل به آن درمان حاصل نمیشود.وقتی قرآن به سر میگیریم یعنی اینکه اقتصاد، سیاست، موضع گیریها، همسرداری و فرزند داری، تعلیم وتربیت، برخورد با جامعه، طبیعت و با همسایه باید اسلامی و قرآنی باشد؛ متأسفانه امروز این موارد و برخوردهای با یکدیگر اسلامی نیست و ما صرفاً قرآن را به سر میگیریم و کمتر به آن عمل میکنیم.خداوند همهاش رحمت و آیات قرآنش سرشار از وعدههایی برای پذیرش توبه صادقانه انسان است.برخی فکر میکنند توبه مخصوص انسانهای خلافکار است در حالیکه خداوند در قرآن همه مردم را به توبه فرا میخواند، حتی مواردی مانند اذیت شدن دیگران از سیگار کشیدن ما، بوق زدن در کوچهها، ریختن برف پشت بام در کوچه و کوتاهی در ارائه یک سخنرانی خوب توسط سخنران و مهمتر از اسراف در آب و غذا جزو مواردی است که نیاز به توبه دارد.حتی اساتید دانشگاه باید دقت داشته باشند درسهایی که به دانشجویان ارائه میدهند کارایی داشته باشد، متأسفانه امروز لیسانسههای ما مهارت کافی را در دانشگاهها فرا نگرفته و بیکار هستند، به عبارتی آنچه سر کلاس فرا گرفتهاند به دردشان نمیخورد و تنها به حفظ محفوظاتی جهت دریافت مدرک پرداختهاند. حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
آیا خداوند برای بندگانش کافی نیست؟:برادران یوسف وقتی می خواستند یوسف را به چاه بیفکنند، یوسف لبخندی زد!یهودا پرسید: چرا می خندی؟ اینجاکه جای خنده نیست!یوسف گفت : روزی در فکر بودم چگونه کسی می تواند به من اظهار دشمنی کند با این که برادران نیرومندی دارم!اینک خداوند همین برادران را بر من مسلط کرد تا بدانم که نباید به هیچ بنده ای تکیه کرد.آیا خداوند برای بندگانش کافی نیست؟سوره زمرآیه ۳۶
دوای تمام دردها در کلام آیت الله بهجت :«حوادثی که اتفاق می افتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما می آید: «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ/ هر مصیبتی به شما میرسد، به واسطه اعمال شماست». آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبت ها شده است، توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمی کنیم، چون کارهای خود را بد نمی دانیم».ایشان بارها به کسانی که از ایشان برای رهایی از مشکلات دستورالعملی می خواستند، به استغفار توصیه می کردند و این روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را یادآور می شد که: آیا شما را به دردتان و دوایتان خبر ندهم؟ درد شما گناهان است و دوای شما استغفار». (کنزالعمال/ج۱/ص۴۷۹)