گفتار سودمند 97/4/19
گفتار سودمند
دستورالعملی برای جبران گناهان :دستورالعملی برای جبران گناهان مومن نباید گناه کند و نباید نسبت به گناه بی مبالات باشد. اگر در موقعیتی از دستش در رفت مرتکب گناهی شد بلافاصله در تدارک این گناه توبه و استغفار کند. علاوه بر توبه و استغفار تدارک دیگری برای گناه است. آدم باید برای گناهش کفاره دهد بزرگان اینگونه بودند هنگامی که مرتکب گناه می شدند برای خود کفاره در نظر می گرفتند.اگر به مومنی اهانت کرد شب و نیمه شب برای او استغفار می کند یک زیارت جامعه کبیره به نیابتش می خواند. در روایت آمده است اگر غیبت مومنی را کردید کفاره اش این است که برایش استغفار کنید یک نافله شب، نماز شب بخوانید استغفار کنید تا جبران و کفاره گناهی باشد که انجام داده اید.حضرت رضا (ع)فرمودند: کسی که از دستش در رفته مرتکب گناهی شده توانایی تدارک آن گناه را ندارد توبه و استغفار می کند ولی نمی تواند برای آن گناه کفاره دهد و کاری انجام دهد که آن گناه جبران شود، باید بر نبی اکرم و آل ایشان بسیار صلوات بفرستد، کثرت صلوات بنیان گناه را از بین می برد. گاهی ریشه گناه در صفات رذیله ما است؛ آدم بخیل است حقوق واجبش را نمی دهد، استغفار می کند ولی دوباره همان می شود. او بخیل است هنگامیکه باید از مومنی دستگیری کند نمی کند، باید آبرویش را بگذارد نمی گذارد، تا بخل او ریشه کن نشود کار او حل نمی شود ده بار هم استغفار کند باز درست نمی شود باید ریشه بخل کنده شود، باید ریشه حسد که آدم را به غیبت می اندازد کنده شود. امام رضا در این حدیث فرمود کثرت صلوات ریشه گناه را از بین می برد.ما یک صلوات معمولی داریم که همه می فرستیم خود آن اکسیر اعظم است که کثرت آن غوغا می کند. این داستان را مکرر شنیده اید: ملا علی معصومی از هم دوره ای های مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی در همدان بودند ایشان نقل کرده بودند من رفیقی داشتم که بسیار صلوات می فرستاد زبانش مترنم با صلوات بود. روزی پیش من آمد دیدم بوی عطر بسیار فوق العاده ای می دهد. فهمیدم این عطر دنیایی نیست. خلوت که شد به او گفتم این بوی عطر از کجا است؟ گفت به شما می توانم بگویم می دانید من دائم الصلوات هستم گفتم بله. گفت خواب دیدم در مجلسی چند نفر نشسته بودیم وجود مقدس رسول خاتم (ص)فرمودند کسی که بیشتر از همه بر من صلوات می فرستد جلو بیاید. من اباء کردم گفتم شاید آنهایی که هستند از من بیشتر صلوات فرستادند. حضرت سه بار تکرار کردند بار سوم به من اشاره کردند بیا جلو من رفتم حضرت لب من را بوسیدند از آن هنگام بوی حضرت در من تجلی کرده است. این خاصیت صلوات است لذا در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: با کثرت صلوات خلقت آدم پاک و گوارا می شود طیب و معطر می شود.
در روایتی از امیرالمومنین (ع)که در تحف العقول است حضرت به کمیل فرمودند: کمیل هر روز ما چهارده معصوم را بنام یاد کن بر ما صلوات بفرست و این صلوات را حرز خود و همه متعلقاتت قرار بده همه دارایی خود را در پناه آن قرار بده.
صلوات دیگری است که از امام سجاد (ع)نقل شده است معروف به حرز امام سجاد است مرحوم محدث قمی در مفاتیح نزدیک دعای توسل این حرز را نقل کرده اند بسیار کوتاه است صلوات بر چهارده معصوم است بر آن مداومت داشته باشید آثار فراوانی در خلق انسان دارد. آنهایی که تند مزاج هستند بسیار صلوات بفرستند برای اینکه اخلاق آدم گوارا شود به حلم، مدارا و کظم غیظ برسد کثرت صلوات بسیار موثر است دائم الصلوات باشد هنگامیکه راه می رود صلوات بفرستد. فرمود اگر شما یک صلوات بفرستید خدای متعال در هزار صف از ملائکه بر شما صلوات می فرستد.صلوات ما موجب می شود خدا بر ما صلوات بفرستد. صلوات خدا ما را از ظلمات به سمت نور هدایت می کند. گناهان، صفات رذیله، شرک ظلمات است و توحید نور است. اگر خدای متعال بر کسی صلوات فرستاد نتیجه صلوات خدا این است که انسان را از ظلمات به وادی نور هدایت می کند. خدا فرمود اگر شما ده صلوات بفرستید در روایتی خدای متعال صد صلوات بر شما می فرستد از این بیشتر هم هست. همچنین در روایت آمده است وقتی خداوند صلوات می فرستند ملائکه به تبع صلوات می فرستند نتیجه آن این است که سیر ما در وادی توحید و نور می شود. منبع:حجت الاسلام سید مهدی میرباقری
آیت الله بهجت: هر دقیقه ای که میگذرد جایگزین و عوض ندارد، از دست رفته و گذشته است و دیگر برنمیگردد. ای کاش اگر خانه و درِ خانه را نمیدانیم، کوچه را می دانستیم.
محاسبه عجیب و غریب خدا!( تفسیر قرآن برای نوجوانان:انسان های زیرک همیشه دنبال معاملاتی هستند که دو خصلت در آنها باشد: یکی آنکه طرف معامله اهل خیانت نباشد و کلاه سرشان نگذارند، دوم اینکه در این تجارت سود مناسب و معقولی عایدشان شود. حالا اگر کسی بود که در معامله با شما کوچکترین ظلمی مرتکب نمی شد و از طرفی در یک معامله ساده سود چندین برابر (۱۰ تا ۷۰۰ برابر!) نصیبتان می گردید آیا درنگ می کردید!؟خداوند متعال بارها در قرآن کریم نسبت به این دو امر تاکید دارد که اولا حتی به اندازه ذره ای کوچک به کسی که با او وارد تجارت شود ظلم نمی کند، ثانیا اگر شما مثلا هزار تومان صدقه بدهید خدا ۱۰ برابر آن را پاداش می دهد، اگر صد هزار تومان به برادر مسلمانت که نیاز مالی داشت قرض دادی ۱۸ برابر سود می دهد. حتی در آیاتی به سود ۷۰۰ برابری نیز اشاره شده است! انصافا کدام تجارتی چنین سودی برای ما به ارمغان خواهد آورد!؟در آیه ۴۰ سوره نساء می خوانیم: «همانا خداوند، به مقدار ذرّه اى هم ستم نمى كند و اگر كار نیكى باشد آن را دوچندان مى كند و از جانب خویش نیز پاداش بزرگى عطا مى كند.»ذره یعنی چقدر؟امروز به "اتم" كه كوچكترین جزء اجسام است نیز ذره گفته مىشود.مثقال به معنى سنگینى است و تعبیر "مِثْقالَ ذَرَّةٍ" به معنى سنگینى یك جسم فوق العاده كوچك است. یعنی خدا می فرماید حتی به اندازه سنگینی یک اتم در حساب و کتاب اعمال ما ظلم نخواهد کرد و نه تنها ظلم نمی کند : ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا میكنیم، پس به هیچ كس كم ترین ستمی نمی شود، و اگر به مقدار سنگینی یك دانه خردل (كار نیك و بدی) باشد، ما آن را حاضر میكنیم و كافی است كه ما حساب كننده باشیم.» (47 سوره انبیاء) بلكه اگر كار نیكى انجام شود آن را مضاعف مى نماید و پاداش عظیم از طرف خود در برابر آن مى دهد:در حقیقت ، خدا هم وزن ذرّه ای ستم نمی کند و اگر [ آن ذرّه ، کارِ ] نیکی باشد دو چندانش می کند ، و از نزد خویش پاداشی بزرگ می بخشد. (40، نساء)مثقال ذره در حقیقت همان چیزی است که اگر در دنیا خیر کنی در آخرت خیرش را ببینی.همان مثقال ذره ای که اگر در دنیا شر کنی، دلی را برنجانی یا غفلت کنی، در آخرت پاسخش را می بینی.در قیامت مثقال ذره ها را حساب می کنند (پس هر کس به مقدارذرّهاى کار نیک کرده باشد همان را ببیند و هرکس هم وزن ذرهاى کار بد کرده باشد آن را ببیند سوره زلزله آیه 7-8)]، کارهای بزرگ و درشت که حساب کردن ندارد!مثقال ذره حساب و کتاب زمانی است که ساعت ها وقت خود را با دوستان در شبکه های اجتماعی می گذرانیم، می خندیم و حرف های زیبا رد و بدل می کنیم اما به همسر و فرزندان و پدر و مادر که می رسیم یا اخم بر چهره داریم و یا حتی برایشان وقت نداریم!!مثقال ذره که می گویند، یعنی همان چند لحظه ای که بوی عطر زن نامحرم تمام مردی را به هم می ریزد!!مثقال ذره که می گویند یعنی همان چند لحظه ای که با ناز و عشوه برای نامحرمی می خندی، با چادرت ادای عفاف را برای ربودن دل کسی در می آوری و فکرش را ساعت ها درگیر همان یک لبخند و یک نگاه خودت می کنی!امان از روزی که پرده ها کنار برود و همه چیز روشن شود. [یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ (روزی که همه پرده ها کنار رود و راز ها فاش شود. سوره طارق آیه 9)]مثقال ذره که می گویند یعنی همان چند لحظه ای که حواست به حجابت نیست، با لباسی ناشایست در انظار عمومی خودنمایی می کنی و جوانی نیز در همان حوالی است.مثقال ذره یعنی همان که در پایان صحبت هایت در مکان های عمومی، اداره و محل کارت از روی ادب، جانم و قربانت می گویی و رابطه ای را به همین اندازه سرد می کنی!مثقال ذره یعنی همان چند لحظه ای که با فروشنده مغازه صمیمی می شوی و نمی دانی که این صمیمیت پایه های زندگی او را فرو خواهد ریخت.قدر این مثقال ها پیش ما خیلی کوچک است و به حساب نمی آید وگرنه در نظام آفرینش ما همین ذره ذره ها حساب و کتاب دارد.باور کنیم مثقال ذره، چیزهای عجیب و غریب نیستند، مثقال ذره که می گویند همین هاست.همین کارهای کوچکی که ابتدایش خیلی کوچک است، اما ذره ذره که جلو برود معلوم نیست چه عواقب خطرناکی برای زندگی خیلی ها به دنبال دارد!از طرفی هم خدا این مثقال ذره ها را در جهت مثبت خیلی خوب می خرد و خریدار خوبی است؛ جنس كم را می خرد؛ معامله با او ارزش دارد: مثقال یك ذره است. یعنی به اندازهی وزن یك ذره!
آیا عقوبت همه گناهان یکسان است؟:آیا گناهی که شکل ظاهری یکسانی دارد، برای همه عقوبت یکسان دارد؟
در گناه هر چقدر خباثت بیشتری وجود داشته باشد، در عذاب شدت بیشتری خواهد بود. به عنوان مثال گناه زنا، بسیار قبیح است و عذاب سختی دارد. اما مجازات جوانی که با وجود شهوت قوی به این گناه آلوده شده، بسیار متفاوت است با مجازات پیری که شهوتش فروکش کرده و به این گناه آلوده می شود. به گونه ای که در روایات گفته شده، چنین کسی (پیر زناکار) بدون حسابرسی مستقیم به جهنم می رودبه عبارت دیگر در گناهی که رذالت و پستی بیشتری بروز کند، و پرده دری بیشتری صورت بگیرد و از بندگی خدا فاصله بیشتری گرفته شود، عقوبت سنگین تری رقم خواهد خورد. وقتی پیر مردی بدون شهوت، مرتکب منافی عفت می شود، گردنکشی سنگین تری در مقابل خدای تعالی انجام داده است، نسبت به جوانی که تحت فشار شهوت، دچار تمرد شده است. و این تمرد سنگین تر، یعنی روح پلیدتر و در نتیجه، غضب سنگین تر از ناحیه خداوند.در مثال های دنیوی نیز همین گونه است، دو نفر مرتکب قتل شده اند، یکی در تصادفی ناخواسته و علیرغم دقت در رانندگی مرتکب این عمل شده است و دیگری با نقشه پیشین و تصمیم بر قتل، به سراغ شخص بی گناهی رفته و او را کشته است. در اولی، خباثتی برای شخص وجود ندارد. اما شخص دوم خباثت بسیاری دارد.پس کسی که با توجه و فهم کامل مرتکب گناه می شود، خباثت ذاتی خود را نشان می دهد و خباثت ذاتی، آتش جهنم را به خود جذب می کند.به همین دلیل نیز در دعاها، برای طلب بخشش خداوند بر این مطلب تاکید می شود که ارتکاب گناه، به خاطر روحیه تمرد و سرکشی نبوده، بلکه به دلیل ضعف در مقابل شهوات بوده است.به عنوان نمونه در دعای ابوحمزه این گونه آمده است:خدایا ! من در هنگام معصیت و نافرمانی ، منکر ربوبیت تو نبودم و قصد سبک شمردن فرمان تو و اعتراض به عقوبتت را نداشتم و نمی خواستم به تهدیدات تو بی اعتنا باشم بلکه گناهی پیش آمد و نفسم مرا فریفت و هوس بر من چیره گشت. منبع : شهر سوال