گفتار سودمند                     

سنت اصلاح ذات‌البین: هر کس بین دو نفر یا چند نفر که با هم میانه‌شان به هم خورده است، صلح و آشتی ایجاد کند خداوند به او حکمت یاد می‌دهد. چنانچه در سوره لقمان می‌فرماید: ما به لقمان حکمت عنایت کردیم. در تفاسیر آمده است، وقتی لقمان را خدا حکمت بخشید گفت: خدایا برای چه مرا به حکمت انتخاب کردی و چنین نعمتی بخشیدی؟ امر شد ما در تو نظر داشتیم تو از میان جمعی رد نشدی که اختلافی دیدی و آن را حل کردی و صلح ایجاد نمودی. در سوره بقره 269 می‌فرماید: به هر کس حکمت بدهیم خیر زیادی بخشیده‌ایم.از حکمت، معرفت خدا و سپس یقین و سپس خوف و سپس تقوی و از تقوی، محبت الهی حاصل می‌شود.

سنت عاق والدین: هر کس از والدین اطاعت کند و در احترام آنها به خصوص در زمان پیری باشد، خداوند 3 پاداش برای این عمل در نظر گرفته است:روزی زیاد،سلامتی،فرزندان صالح.اگر هم کسی از آن سرپیچی کند، این سه پاداش تبدیل به عذاب می‌شوند؛ یعنی فرد عاق والدین اگر نماز بخواند، نمی‌تواند بلای فقر به واسطه عاق والدین بودن را از خود دور کند. قطعا دچار این سنت الهی خواهد شد.

سنت نماز شب:کسی که نماز شب بخواند خداوند صحت بدن و کفایت در روزی را به او تضمین می‌کند.امام صادق (ع) می‌فرمایند: دروغ می‌گوید کسی که ادعا می‌کند روزی ندارد در حالی که نماز شب می‌خواند.دومین سنت نماز شب، نورانی شدن چهره و صحت بدن است.

سنت ذکر الهی: هرکس ذکر الهی را زیاد کند و بسیار یاد خدا و مرگ باشد، خدا به او آرامش عطا می‌کند و شیطان از او دور می‌شود. هرکس از یاد خدا دور شود، طبق قرآن زندگی بر او سخت می‌شود و در مشکلات غوطه ور می‌گردد.

و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت. (طه - 124)

سنت چشم زخم:هر کس دارایی و جمال خود را در معرض دید دیگران قرار دهد و بر آنها به این خاطر فخر فروشی کند دچار سنت زخم چشم می‌شود و تا مرگ نیز ممکن است پیش برود.و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید و خدا دوستدارِ هیچ متکبر خودستایی نیست.زخم چشم از دو چشم؛ حسرتِ فقیر و تنگِ حسود به انسان وارد می‌شود.

القاب پیامبر صلی الله علیه و آله در قرآن:قرآن کریم، لقب ها و صفت های زیادی را برای پیامبر اکرم صلی الله و آله بیان فرموده است: از جمله:احمد مژده می دهم که بعد از من، رسول بزرگواری که نامش احمد است، بیاید .(سوره صف، ایه ۶)

محمد (محمد رسول الله). (سوره فتح، ایه ۲۹) واین لقب در قسمت های دیگر قرآن هم آمده است: (سوره آل عمران،ایه ۱۴۴و سوره محمد، ایه ۲ و سوره احزاب، ایه ۴۰)عبداللّه :و چون بنده خاص خدا محمد مصطفی صلی الله علیه و آله قیام کرد، در حالی که خدا را می خواند .(سوره جن، ایه ۱۹)خاتم النبیین.(سوره احزاب، ایه ۴۰)دارنده خلق بزرگ:

رحمه للعالمین و (ای پیامبر) ما تو را نفرستادیم، مگر اینکه رحمتی برای جهانیان باشی .(سوره انبیاء، ایه ۱۰۷)صاحب کوثر (سوره کوثر، ایه ۱)ـ دارای سعه صدر: الم نشرح لک صدرک، ایا ما به تو شرحصدر (و بلندی همت) عطا نکردیم .

ـ قرار داشتن بر راه مستقیم الهی: (سوره زخرف، ایه ۴۳).

چگونه مجرمان در روز قيامت، از چهره هايشان شناخته مي شوند؟در آيه 41 سوره الرحمن آمده است: مجرمين آن روز از چهره هايشان شناخته مي شوند. آنها كه صورتهايي سياه و تاريك و زشت و عبوس دارند كه نشانه كفر و گناه آنهاست. چنانكه در آياتي از سوره عبس مي خوانيم: چهره هايي است تاريك وچهره هايي كه سياهي مخصوص آن را پوشانيده است لذا به راحتي مجرمين از صورت هايشان قابل شناسايي هستند. همان گونه كه مؤمنين با چهره هايي زيبا و نوراني و شاداب و خندان قابل شناسايي هستند چنان كه معروف است «رنگ رخساره خبر از سرّ درون مي دهد».   عبس/41و 40.

ويژگي غذاي دوزخيان چه مي باشد؟

آيا جهنم تنگ و محدود است؟:در مورد فضاي جهنم نيز در قرآن كريم توضيحاتي آمده و آياتي از آن به اين مطلب اشاره دارد چنانكه مي فرمايد:وقتي گنهكاران در مكان تنگ و محدودي از آتش در حاليكه در غل وزنجيرند افكنده مي شوند فرياد واويلايشان بلند مي شود. بديهي است اين به خاطر كوچك بودن دوزخ نيست چراكه طبق آيه اي از سوره ي ق كه مي فرمايد: در قيامت به جهنم مي گوييم آيا پر شده اي؟ باز طلب مي كند:لذا جهنم مكان وسيعي است اما آنها را در اين مكان وسيع آن چنان محدود مي كند كه طبق آيه بعضي از روايات، وارد شدنشان در دوزخ همچون وارد شدن ميخ در ديوار است.

و در اين حال است كه فرياد واويلاي آنها (واي بر من) بلند مي شود.

چرا مجرمان را به وسط جهنم پرتاب می‌کنند؟:درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با مجرمان در آیات زیادی از قرآن کریم سخن به میان آمده است از، جمله می‌فرماید:این کافر پر از گناه را بگیرید و به وسط دوزخ پرتابش کنید، سواء به معنی وسط است چرا که فاصله آن نسبت به اطراف مساوی است و بردن اینگونه اشخاص به وسط جهنم به خاطر آن است که حرارت طبعاً شدیدتر است و شعله‌های آتش از هر سو آنها را احاطه می‌کند.