گفتار سودمند        

حوریان بهشتی کیستند؟ آیا حوری مرد هم داریم؟:حورالعین نام زنان بهشت است. حوریان بهشتی غیر از زنان دنیایی هستند  که خداوند برای همسری مردانی که سعادت ورود به بهشت را داشته باشند خلق کرده است.ابوبصیر گوید: از حضرت امام صادق (ع) پرسیدم: حورالعین از چه خلق شده است؟ فرمود: حوریان از تربت نورانی بهشت آفریده شده‌اند.

حوریان در نهایت زیبایی هستند. امام صادق (ع) فرمود:‌ "اگر یکی از حوریان بهشت به اهل دنیا رخ نماید و گیسوانش را نشان دهد، همة اهل دنیا به عشقش گرفتار آیند، و چون نمازگزار پس از ادای نماز از خدا نخواهد که حورالعین نصیب او گرداند،‌ حوریان گویند چقدر این بنده به ما بی رغبت بود".یکی از دعاهایی که بعد از نماز خوانده می‌شود این است: " اللّهم صل علی محمد و آل محمد و اجرنی من النّار وارزقنی الجنه و زوِّجنی من الحور العین".در قرآن مجید و روایات اهل بیت (ع) اسمی از حور مرد، یعنی مردان بهشتی که غیر از مردان دنیایی باشند و برای همسری زنان مؤمنه آفریده شده باشند برده نشده است و زن‌های مؤمنه‌ای که وارد بهشت می‌شوند، با شوهران خود ازدواج می‌کنند. اگر شوهرش اهل بهشت نباشد یا اصلاً در دنیا شوهر نکرده باشد، با یکی از مردان مؤمن که وارد بهشت می‌شوند ازدواج می‌کنند.غلمان (نوجوانان پسر) داریم که بنا به یک تفسیر از آفریده‌های مذکر بهشتی هستند، ولی آنان خدمتکاران و ساقیان اهل بهشتند، نه همسر برای زنان مؤمنة بهشتی.          پیامبر ص:خداوند بهشت را بر افراد "فحاش" "بد زبان" و "کم حیایی" که نسبت به حرف زدن خود بی مبالات هستند؛ حرام کرده است. بحار،ج۶۰،ص۲۰۷

استاد انصاریان :محبت، در فرهنگ اسلامی معنایی بس والا دارد و شایسته است که محبت خوبان را در قلب خود جای دهیم؛ زیرا به هرچه محبت پیدا کنیم، به تدریج، با همان چیز، انس و الفتی ناگسستنی خواهیم یافت.پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید: «انسان با کسی است که او را دوست می دارد.» البته بالاترین محبت ها، محبت به خداوند است. در انس و الفت با خداوند، چنان لذتی نهفته است که هیچ چیز را یارای برابری با آن نیست. پیامبر گرامی اسلام(ص) می فرماید: خدا به موسی بن عمران(ع) وحی کرد: مرا دوست بدار و دوستی مرا در دل های دیگران بگستران. موسی(ع) عرض کرد: ای خدا! من دوستت دارم، ولی چگونه تو را نزد بندگانت محبوب سازم؟ خدا فرمود: نعمت هایی را که به آنان داده ام، به ایشان یادآوری کن؛ زیرا آنان جز خوبی از من ندیده و به یاد ندارند.         حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی :1-کسانی که صاف هستند ، خرده شیشه ندارند ، این ها بهشتی اند.گوشت راسته فیله را دیده اید ، آن گوشت به درد کباب کردن می خورد وگرنه گوشتی که آشغال و اضافه داشته باشد ، به درد نمی خورد.شما هم صاف و بی غل و غش و بی خرده شیشه باشید.  2-اگر حلال بخورید ، بچه شما حزب اللهی و محاسن دار و طلبه و نورانی و اهل نمازشب می شود .لقمه خیلی تاثیر دارد.کسانی که بچه های خوب دارند ، حلال خورده اند.کسانی که بچه های بد دارند ، لقمه های حرام خورده اند.

شب زنده دار و سحر خیز باشید:حدیث داریم که پیامبر خدا (ص) فرمودند : « اشراف امت من نـماز شب خـوان ها هستند .

در دنـیا اشـراف چـه کـسانی هستند؟ آنهایی که خانه ی دو هزار متری دارند و ریاست و ماشین چه و چه ... به اینها می گویند اشراف مملکت ، اما در قیامت ، اشراف آن کسانی هستند که نماز شب خوان هستند. الان شب ها بلند است خودتان را عادت بدهید که شب ها زودتر استراحت کنید تا سحرها بلند شوید ." از بیانات آیت الله مجتهدی (ره) "

شرایط و آداب نماز؛ خداوند هر عملی از ما خواسته با شرط اخلاص خواسته است. 1:جنگ در را خدا : وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ.

بقره : آیه ۲۴۲   2-صدقه برای رضای خدا : إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُريدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُورا.انسان : آیه ۹

3- تلاش و کوشش در راه خدا : وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا.عنكبوت : آیه ۶۹  4- دعوت به راه خدا : اُدْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ ... نحل : آیه ۱۲۵   5- نماز برای خدا : قُلْ إِنَّ صَلاتي‏ وَ نُسُكي‏ وَ مَحْيايَ وَ مَماتي‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏. أنعام : آیه ۱۶۲

لام در کلمه «لِلَّهِ» لام اختصاص است، یعنی تمام نماز باید برای خدا باشد. اگر بخواهیم به برکات و آثار نماز برسیم باید شرایط و آداب آن را رعایت کنیم. اولین شرط آن اخلاص است.آداب نماز استاد علی اکبروحیدی

مجرمان را چگونه وارد دوزخ مى كنند؟:بدون شك، بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است، ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مى شود:در سوره «حاقه» مى خوانيم: «او را بگيريد و در غل و زنجير كنيد سپس در آتش دوزخ وارد سازيد»و در سوره «دخان» چنين آمده: «او را بگيريد و با شدت به ميان جهنم برانيد»!در آيات متعددى تعبير به «سوق» و راندن شده است، مانند: آيه 86 سوره «مريم»: «مجرمان را (همچون شتران تشنه كامى كه به سوى آبگاه مى روند) به سوى جهنم مى رانيم».و به عكس، پرهيزكاران و متقين را با نهايت احترام و اكرام، به سوى بهشت مى برند، فرشتگان الهى به استقبال آنها مى شتابند، درهاى بهشت به روى آنها گشوده مى شود، خازنان بهشت به آنها سلام و خوش آمد مى گويند، و بشارت سكونت جاودان را در بهشت به آنها مى دهند. به اين ترتيب، نه تنها «بهشت» و «دوزخ» كانون «مهر» و «قهر» خدا است، بلكه تشريفات ورود در هر يك از آنها نيز بيانگر همين معنى است.