چه کسانی و به چه دلیل برای همیشه در جهنم می مانند؟        

عذاب ابدی شامل کسانی می شود که گناه و گردنکشی تمام وجود او را احاطه کرده است.بله كسى كه گناه مىكند تا آنجا كه آثار گناه بر دلش احاطه یابد این چنین افراد اهل آتشند و بیرون شدن از آن برایشان نیست. (۸۱ بقره)آنها فریاد مىكشند: «اى مالك دوزخ! (اى كاش) پروردگارت ما را بمیراند (تا آسوده شویم)!» میگوید: «شما در این جا ماندنى هستید! (۷۷ زخرف)طبق آیات قرآن گروههایی که برای همیشه در جهنم خواهند ماند، این ها هستند:۱.کافران (آل عمران ۱۱۶)۲. مشرکان (نحل ۲۹)۳.منافقان (مجادله ۱۷)۴. مرتدان (آل عمران ۸۶-۸۸)5. تکذیب کنندگان آیات الهی (اعراف ۳۶)6.دشمنان خدا و پیامبر(ص) (توبه ۶۳)۷. ظالمان و ستمگران (شوری ۴۵)۸. اشقیاء (هود ۱۰۶-۱۰۷)۹.آنها که غرق در گناهند (بقره ۸۱)۱۰.قاتل مومن (نساء ۹۳)۱۱. رباخواران (بقره ۲۷۵)۱۲. سبک اعمالان (مومنون ۱۰۲-۱۰۳)۱۳. گنهکاران به طور عام (جن ۲۳)چنین کسانی اگر تا ابد هم عمر کنند باز هم به روش خود ادامه خواهند داد؛ چون جوهره انسانی وجودشان را نابود کرده اند و راه بازگشت را به روی خودشان بسته اند اینها مانند کسی هسند که با اختیار خود از بالای یک آسمان خراش می پرد چنین کسی حتی اگر در وسط راه پشیمان هم شود راه بازگشت ندارد. خودش هم از اول می دانست که که اگر به این کار اقدام کند راه بازگشت نخواهد داشت:امام صادق (ع)فرمود: اهل دوزخ از این رو در دوزخ جاودان باشند كه نیّت داشتند اگر در دنیا جاودان باشند همیشه نافرمانى خدا كنند و اهل بهشت از این رو در بهشت جاودان باشند كه نیت داشتند اگر در دنیا باقى بمانند همیشه اطاعت خدا كنند، پس این دسته و آن دسته بسبب نیّت خویش جاودانى شدند.

عذاب افراد گناهكار در برزخ و قيامت چه اندازه است؟:گناهان داراى مراتبى است، و هر مرتبه، عذاب خاصّى را طلب مى كند. بسيارى از گناهان سبب مى شود كه شخصى براى هميشه و به صورت دائم دچار عذاب الهى باشد; چنانكه راجع به شرك به خدا بيان مى كنند.گناه شرك آن قدر عظيم است كه شخص مشرك هرگز رهايى از جهنّم ندارد، و در برزخ و قيامت دائم در عذاب خواهد بود و شخص در مورد برخى از گناهان - انشاءالله - مورد شفاعت قرار خواهد گرفت. براى برخى از گناهان عذاب دائمى نيست; چه بسا در همان لحظه گرفتن روح به جهت سخت جان دادن  از گناه پاك شود و در برزخ و قيامت راحت باشد. چنانكه برخى در همان عالم برزخ پس از مدّتى پاك خواهند شد و گروهى هم در قيامت پس از عذاب هايى كه آن هم داراى مراتب است، پاك شده، وارد بهشت خواهند شد.به هر حال عذاب هر شخصى وابسته به مرتبه خاصّ گناهان اوست. البته معصيّت خدا هر قدر به طور نسبى بگوييم كوچك است، ولى تخلّف از فرمان خالق متعال، بزرگ مى باشد.

چرا روز قیامت را «پیر کننده» می‌نامند؟:قیامت روزی است که کودکان و نوجوانان را پیر می‌کند: [سرّ آن یا طولانی بودن موقف قیامت است یا سخت بودن حوادث آن]، چنان‌که گاهی دیده می‌شود برخی مشکلات در دنیا چنان جان‌کاه است که جوانان را پیر و موهایشان را سپید می‌گرداند.امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: [بندگان خدا! برحذر باشید از روزی که در آن اعمال رسیدگی می‌شود، اضطراب و نگرانی در آن بی‌شمار است و کودکان در آن پیر می‌شوند]

در جهنم اگر هميشگي و جاودانه مي مانيم پس رحمت و بخشش خدا چه مي شود؟:افرادي در  جهنم جاويدان خواهند بود که ذات پليد هميشگي دارند. مثلا بعضي مجرمان دائما به زندان مي روند و بعد از آزادي هم دوباره مرتکب جرم مي شوند و گويا تنبيه و زندان براي آنها هيچ اثري ندارد و ذات آنها با گناه آميخته است. اين افراد لياقت بهشت را ندارند. بنابرين مومناني که گناه کار هستند اگر لياقت بخشيده شدن نداشته باشند و به جهنم بروند بعد از مدتي به بهشت مي روند چون ايمان هم دارند و ذات آنها نهايتا پاک است.و تعداد افرادي که در جهنم دائما خواهند بود شايد زياد نباشد.

آيا كساني كه غرق در گناهند هم در آتش دوزخ جاودان مي مانند؟:در آياتي از قرآن نيز تعبيراتي راجع به اين گروه نيز ديده مي شود از جمله سوره ي مباركه بقره مي فرمايد:آري كساني كه تحصيل گناه كرده اند و آثار گناه سراسر وجودشان را احاطه كرده، آنها اهل آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند. و قريب به همين معنا و مضمون در سوره ي يونس نيز آمده است:

«كساني كه مرتكب گناه شدند كيفر را به مقدار آن دارند و ذلت وخواري آنها را فرا مي گيرد و هيچ چيز نمي تواند آنها را از مجازات الهي نگه دارد گويي صورتهايشان را پاره اي شب ظلماني پوشانيده و آنها اصحاب آتشند و جاودانه در آن خواهند ماند».منظور از «یوم الفصل» (روز جدائی) که از جمله اسماء قیامت است چیست؟:قیامت روز جدایی (یوم الفصل) است. در این روز پرهیزکاران از تبه‌کاران جدا شده و از آنها تمایز می‌یابند. انسان‌ها در دنیا همه با هم و به ظاهر در یک شکل و قیافه زندگی می‌کنند، امّا در قیامت روزی که همه یک جا گرد می‌آیند بَدان از نیکان جدا می‌شوند: و به آنان خطاب می‌شود: [این همان روز فصل است که شما آن را تکذیب می‌کردید و آن را دروغ می‌پنداشتید]؛ قرآن کریم به پیامبر (ص) می‌فرماید: [تو چه می‌دانی روز فصل چیست؟] آنگاه ویژگی‌های این روز را برشمرده، می‌فرماید: به بدکاران گفته می‌شود، بروید به سوی سایة سه شاخه (دودهای خفقان بار آتش)؛ سایه‌ای که نه آرام بخش است و نه از شعله‌های آتش جلوگیری می‌کند. جرقه‌هایی همچون کاخ از خود پرتاب می‌کند. گویی جرقّه‌ها چون شتران زردرنگی است که به هر سو پراکنده می‌شود. امروز روزی است که بدکاران نمی‌توانند سخن بگویند و از خویش دفاع کنند به آنان اجازة عذرخواهی داده نخواهد شد:   خصوصیات فرشهای بهشتی چیست؟:آیات کریم قرآن ضمن بیان احوالات بهشتیان به توصیف وضع مکانی و اشیاء بهشتی نیز پرداخته است و در آیاتی نیز از فرشهای بهشت سخن به میان آمده و کیفیت آن را بیان می‌کند از جمله: بهشتیان بر فرشهایی نشسته و تکیه کرده‌اند که آستر آنها از پارچه‌های ابریشمین است.و مسئله قابل توجه این است که در اینجا گران قیمت‌ترین پارچه‌ای که در دنیا تصور می‌شود آستر این فرشها ذکر شده و اشاره به این است که قسمت روئین آن چیزی است که از لطافت و زیبایی و جذابیت در وصف نمی‌گنجد چراکه ما آستر را به خاطر اینکه ظاهر نمی‌شود از جنس کم اهمیت تهیه می‌کنیم و لذا کم اهمیت‌ترین جنسهای آن جهان پر ارزش‌ترین جنس این جهان است.در آیه‌ای دیگر اشاره به فرشهای فاخر بهشتی دارد و می‌فرماید: در آنجا فرشهای گرانبها و بسیار زیبا گسترده شده است. «زرابی» به معنی فرشهای عالی خواب داراست که هم نرم و راحت است و هم گرانبها و پر قیمت و بسیار زیباست.

چرا گفته شده شبها سر قبور اموات نرويد كه ناراحت مي شوند ؟:از بهترين مواقع زيارت بعد از ظهر روز پنجشنبه تا غروب است و همچنين است روز دوشنبه زيرا در روايت است كه فاطمه(س) بعد از وفات پدر بزرگوارش هفته اي دو روز يعني روز دوشنبه و رو پنجشنبه به زيارت شهدا مي رفت و صبح شنبه و صبح جمعه قبل از طلوع آفتاب هم فضيلت دارد.اما زيارت اهل قبور در شب كراهت دارد زيرا در حديث است كه ارواح شب ها؛جمع ميشوند در وادي السلام و توجه خصوصي به قبر آنان خوش آيندش نيست پس بهتر آن است كه اگر انسان در شب عبورش در قبرستان افتاد؛ فاتحه و زيارت عمومي بخواند و رد شود.و مكروه است ماندن بر سر قبر غير پيغمبر و امام خصوصاً در شب مگر براي غرض صحيحي مثل تلاوت قرآن؛و مكروه است نشستن روي قبر.و مكروه است نماز خواندن بر روي قبر و روبروي قبر؛و مكروه است راه رفتن بر روي قبر؛و مكروه است خنده نمودن درقبرستان و هنگام تشيع جنازه؛و مكروه است بول و غائط نمودن بر قبر و كنار قبر و سائر نجاسات

چله اخلاص :عرفا می فرمایند:اینکه گفته شده چهل روز اخلاص چشمه های حکمت را از قلب بر زبان جاری میکند ،به این معنا است که انسان چهل روزتمام کارهایش برای خدا باشد،نماز بخواند برای خدا،حرف می زند برای خدا؛درس می خواند برای خدا،هر کاری که انجام می دهد برای خدا باشد چشمه های حکمت از زبانش بر قلبش جاری می شود.علامه طباطبایی می فرماید:گاهی انسان یک عمر تحت ولایت شیطان است اما خودش هم نمی داند ولو اینکه نماز هم بخواند ،عبادت هم بکند.

آیت الله جوادی آملی :وقتی از امام معصوم(ع) سؤال می‌کنند که چگونه مؤمن, مشرک می‌شود فرمود همین که می‌بینید می‌گویند اگر فلان کس نبود ما از بین می‌رفتیم, اگر فلان کس نبود این بیمار شفا پیدا نمی‌کرد اگر فلان کس نبود این مشکل حل نمی‌شد، این یک شرک مستور است. باید گفت خدا را شکر که به وسیله فلان شخص خدا مشکل ما را حل کرد چون اشخاص و اشیاء هر چه هست و هر که هست در نظام ربوبی مجاری فیض خدایند خدای سبحان با این مجاری به انسان احسان می‌کند پس هیچ موجودی در برابر خدا نیست که ما بگوییم اول خدا دوم فلان شخص یا اگر فلان شخص نبود مشکل ما حل نمی‌شد.کانال عرفان