سبک زندگی                    

مواخذه الهی برای نیت گناه  :در فقه اصغر یعنی وقتی به توضیح المسائل مراجعه می‌کنید(احکام عملی)، می‌گویند که نیت گناه، گناه نیست و خداوند کسی را به سبب نیت گناه، مجازات نمی‌کند؛ تنها زمانی شخص را به عنوان گناهکار مجازات و کیفر می‌کنند که آن نیت گناه در عمل به شکل گناه درآید. لذا اگر کسی قصد و نیت دزدی یا زنا داشت، ولی به هر دلیل مرتکب آن نشد، مجازات دزد و زناکار بر وی بار نمی‌شود. اما در فقه اکبر که علم اخلاق وعلم کلام و مجموعه تعالیم اسلام را شامل می‌شود، نیت گناه، گناه حساب می‌شود؛ و نه تنها در قیامت آثار دارد، بلکه در همین دنیا نیز آثار خودش را نشان می‌دهد. از همین رو خدا به انسان هشدار می‌دهد و می‌فرماید: اگر آنچه را در نفس‌های خودتان است، آشکار یا مخفی و نهان کنید، خدا آن را برای شما حساب می‌کند.(بقره، آیه ۲۸۲) حال آنچه نهان کردید، نیت خیر باشد یا نیت شر، همان را محاسبه می‌کند. از آنجا که خدا از خودمان به خودمان نزدیک‌تر است(ق، آیه ۱۶) به طور طبیعی نه تنها از آشکار ما بلکه سرّ و خفیات و اخفی نیز خبر دارد که جزو ضمیرناخودآگاه ما است و خودمان نیز از آن خبر نداریم.(طه، آیه ۷) از همین رو به انسان هشدار می‌دهد که از خدا برحذر باشند و هرکاری را فکر یا عمل نکنند: بدانید که خدا آنچه در نفس‌های شما است می‌داند، پس از خدا حذر کنید. (بقره، آیه ۲۳۵) کسی که نیت گناه دارد، نشان می‌دهد که دارای خباثت باطن است. به طور طبیعی بخشی از شخصیت انسان همان باطن اوست، چنانکه بخشی از آن در عمل نیز خودش را نشان می‌دهد. البته عمل تنها فعل خارجی و بدنی نیست، بلکه نیت و ایمان و امور باطنی نیز عمل است. بر همین اساس این خباثت باطن در قیامت و دنیا خودش را نشان می‌دهد و خدا نیز شخص را بدان محاسبه می‌کند؛ چنانکه اگر باطن طیب باشد محاسبه نیز مثبت خواهد شد. خدا می‌فرماید : و کتاب [= کتابی که نامه اعمال همه انسان‌هاست‌] در آنجا گذارده می‌شود، پس گنهکاران را می‌بینی که از آنچه در آن است، ترسان و هراسانند و می‌گویند:‌ای وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ عمل کوچک و بزرگی را فرونگذاشته مگر اینکه آن را به شمار آورده است؟! و (این در حالی است که) همه اعمال خود را حاضر می‌بینند و پروردگارت به هیچ کس ستم نمی‌کند..(کهف، آیه ۴۹)

سهم ما از رحمت بی نهایت خدا :از طرف پروردگار عالم بی نهایت ها آماده است،بی نهایت علم،بی نهایت رزق،بی نهایت رحمت و عنایت،از طرف خدا که حالت منتظره ای ندارد که!همه چی آماده است ،همین الان آماده است بی نهایت ها؛اما ،سؤال این است که:سهم ما از این بی نهایت خداوند چقدر است؟! ما چقدر می توانیم از این بی نهایت ها بگیریم؟!

سهم هرکسی به اندازه قابلیت و ظرف خودش است؛ببینید باران وقتی از آسمان می آید یه اقیانوس آب بالا سر مااست،اما شما یک موقع یک ظرف کوچکی زیر این آب می برید،به اندازه همان ظرف آب می گیرد،یک موقع یک استخر می رود زیر این آب باران ،به اندازه استخر؛یک موقع یک دریا می رود زیر این آب به اندازه دریا می گیرد،یک موقع هم یک ظرف وارونه است،هیچی نمی گیرد،تقصیره اون آب نیست،ظرف هاست که مقدار و سهمیه ی خودش را تعیین می کندظرفیت های مااست که معلوم می کند که چقدر قابلیت گرفتن داریم و  الا که از طرف خدا بی نهایت ها همین الان آماده است،خودش در قرآن فرمود: خدا رحمتی از آسمان فرستاد،هر ظرفی به اندازه خودش می گیرد،و الا اگر کسی بتواند بگیرد ،از طرف او که کمی ندارد.           

داستان :حاکم نیشابور برای گردش به بیرون از شهر رفته بود   مردی میان سال در زمین کشاورزی خودش  مشغول کار بود .حاکم تا او را دید  بی مقدمه به کاخ برگشت و دستور داد کشاورز را به کاخ بیاورند . روستایی بی نوا با ترس در مقابل تخت حاکم ایستاد.به دستور حاکم لباس گران بهایی بر او پوشاندند.حاکم گفت بهترین  قاطر  به همراه افسار و پالان خوب به او بدهید  بعد حاکم از تخت پایین آمد  و آرام  آرام  قدم میزد، گفت میتوانی بر سر کارت برگردی ولی همین که دهقان بینوا خواست حرکت کند حاکم کشیده ای محکم پس گردن او نواخت .همه حیران از آن عطا و بی اطلاع از  حکمت این جفا ، منتظر توضیح حاکم بودند.حاکم پرسید : مرا می شناسی؟بیچاره گفت : شما حاکم نیشابور  و تاج سر رعایا و مردم  هستید.

حاکم گفت: آیا قبل از این همه  مرا میشناختی؟  مرد  با درماندگی و سکوت به  معنای جواب    نه  سرش را پایین انداخت .

حاکم گفت:بخاطر داری بیست سال قبل با هم دوست بودیم و در یک شب بارانی که در رحمت خدا باز بود دوستت گفت خدایا به حق این باران  رحمتت مرا حاکم نیشابور کن و تو محکم بر گردن او زدی که ای ساده دل! من سالهاست از خدا یک قاطر با پالان برای کار کشاورزیم می خواهم هنوز اجابت نشده آن وقت تو حکومت نیشابور را می خواهی؟یک باره خاطرات گذشته در ذهن دهقان مرور شد.حاکم گفت: این قاطر و پالانی که می خواستی ، این کشیده هم  تلافی همان کشیده ای که به من زدی.فقط می خواستم بدانی که برای خداوند  دادن حکومت نیشابور یا قاطر و پالان فرق ندارد. فقط ایمان و اعتقاد من و تو  به خداست که فرق دارد....از خدا بخواه فقط بخواه و زیاد هم بخواه خدا بی نهایت بخشنده و مهربان است و در بخشیدن بی انتهاست! اگر به خواسته ات ایمان وباور داشته باشی.             

  آيت الله بهجت (ره) : معصيت روح را كدر مي كند و نورانيت دل را از دست مي دهد ، و باعث مي شود شخص هنگام نماز حضور قلب نداشته باشد.