سبک زندگی               

چرا تعداد افراد جهنمي بيشتر از بهشتي است؟:مطابق با آیات فراوان قرآن، سرنوشت همه افراد بشر در گرو اعمال آن ها است که آیا از مزرعه دنیا چه محصولی با خود آورده اند! علاوه بر این، بعضی از افراد نیز به خاطر استحقاق هایی که دارند مورد شفاعت قرار می گیرند. روی همین حساب و کتاب ها است که نمی توان تصویری دقیق و جزیی از سرنوشت همه آدمیان به تفکیک ترسیم کرد که این به علم الهی مربوط است.اما با توجه به فطرت حق جوی بشر و نیز برگرفته از بعضی از آیات باید گفت مطابق با وسیع بودن رحمت و مغفرت الهی،خط سیر عموم انسان ها به سر انجام نیکی ختم خواهد شد و سر انجام مشمول رحمت الهی قرار خواهند گرفت، جز معدود افرادی که به طور کامل از فطرت انسانی خود فاصله گرفته و ماهیت خود را با گناهان بزرگ تغییر داده اند،اینان سرایشان آتش ابدی خواهد بود.این گفته قرآن است: آرى. آنان كه مرتكب كارى زشت شدند و گناهشان سراسر وجودشان را گرفته است، اهل جهنم اند و جاودانه در آن خواهند ماند.همه انسان ها در سیر الی الله که سیر از مبدأ به معاد است تا هنگام مرگ، مراحل مختلفی را طی می کنند که در این مراحل، تقدیر های متفاوتی برای انسان ها در نظر گرفته شده است، وجود بیماری های سخت، انواع بلا ها و مشکلات، سختی جان دادن و غیره از جمله امتحاناتی است که ممکن است در بی حساب کردن افراد از مواخذه قیامت موثر باشد. اما بعضی از افرادی که گناه می کنند تا لحظه مرگ دچار هیچ مشکلی نخواهند شد و خدای متعال حساب این افراد را به بعد از مرگ تقدیر کرده است. قابل باور است که بسیاری از افراد برای رسیدن به سر انجام نیک ( یعنی ورود به بهشت)؛فراخور عصیان و گناهی که انجام داده اند طعم عذاب الهی را بچشند.در حديث از پيامبر (ص)مىخوانيم:آتش به فرد با ايمان روز قيامت مىگويد زودتر از من بگذر كه نورت، شعله مرا خاموش كرد! اين معنى از بعضى ديگر از روايات نيز استفاده مىشود.نتیجه:به گفته قرآن،این هدف آفرینش می باشد که همه موجودات مستحق رحمت الهی اند، اما تا زمانی که غرق گناه نشده اند، امید به نجاتشان وجود دارد و گناهکاران به نسبت گناهانی که انجام داده اند و موفق به توبه نشده اند، عذابش را خواهند چشید تا جایی که فقط افرادی که هیچ گونه امیدی بر نجاتشان نیست، برای همیشه در جهنم باقی خواهند ماند و از آنان به عنوان هیزم این تنوره عظیم و پر وحشت که خارج از توصیف بشری است استفاده خواهند شدإشما و آن چيزهايى كه سواى خدای متعال مىپرستيديد، هيزم هاى جهنم هستید.شما به جهنم خواهيد رفت.

10خاصیت خواندن نماز که از آن بی خبرید :پیامبر اکرم( ص)فرمود:نماز ستون دین است در آن ده خصلت است:1) زینت صورت و آبروی نمازگزار است؛2) نور و روشنی دل است؛3) باعث و سبب راحتی بدن است؛4) سبب نزول رحمت است؛

5) چراغ آسمان است. جایی که نماز خوانده می شود برای آسمان ها مانند ستاره ای می درخشد.6) سبب سنگینی عمل در ترازوی اعمال است؛7) سبب خشنودی پروردگار است؛8) بهای بهشت است9) اُنس در قبر است؛10) حجاب و پرده ای از آتش جهنم است.و کسی که نماز را به پا داشت دین را بپا داشت.و کسی که نماز را ترک کند دین را نابود کرد.مواعظ العددیّه،صفحه ۲۲۴

چرا خلوت و شب زنده داری نداریم؟:آیت الله حسن زاده آملی :کسی که شب با خدا خلوتی ندارد و اُنس با او ندارد، این در دوستی اش دروغگوست. این گناه که نمی گذارد با خدا خلوت کنیم و نماز شب بخوانیم چیست؟ برای بنده و جنابعالی که نباید قمار و دزدی باشد، نیّت خلاف نمی گذارد ما نماز شب بخوانیم، و هرکس باید مطابق مقام و موقعیت و تحصیل و غیره ببیند آن چیست که از او توفیق شب زنده داری و نماز شب خواندن را گرفته است؟ خواندن و تلاوت قرآن نیز همین طور است. روزی چقدر تلاوت قرآن داریم؟ اگر این توفیق را نداریم باید علت آن را بدست آوریم.

باید شتافت :پیامبر اکرم (ص)فرمود: «کسی که فریاد یاری طلبی مسلمانی را بشنود و پاسخش ندهد، مسلمان نیست».

پیامبر اکرم(ص) :کسی که 10 آیه در یک شب بخواند،نوشته نمی شود از غافلین و هر کس50 آیه بخواند در زمره ذاکرین نوشته می شود و هر کس 100 آیه بخواند درزمره پارسایان نوشته می شود

خنـده ملائـک :آیت‌الله مجتهدی تهرانی فرمودند: در روایت است وقتی تلقین به بعضی مردگان خوانده می شود و او را تکان می دهند و می گویند: "اِسمَع!اِفهَم!" ملایکه میخندند که این زنده بود نفهمید الان چگونه بفهمد.خدا کند ما از این دسته نباشیم که ملائکه به ما بخندند. إن شاءالله تا زنده هستیم، بشنویم و بفهمیم.یک جای دیگر که ملائکه می خندند، زن بی حجابی است که رویش را از نامحرم نمی گرفته و حالا مرده است. وقتی او را دفن می کنند، باید روی او ر ا باز کنند و عقب بزنند، قبر کن می گوید: "یک محرم بیاید"اینجاست که ملائکه می خندند و می گویند: "این وقتی زنده بود، همه سر و صورت او را می دیدند و محرم و نامحرم نداشت، حالا می گویید محرم بیاید، رویش را عقب بزند؟!

درخواست روئیت الهی :آیت الله جوادی آملی:اهل معرفت گفته اند:حضرت موسی (ع)در کوه طور بعد ازلذت شنیدن کلام حضرت حق ،درخواست روئیت الهی را کرد.(سوره اعراف آیه 143)به او فرمودند: این مقام در حد تو نیست،این مقام علی ابن ابی طالب است.  کانال عرفان