افزایش رزق و روز ی با نسخهای از امام جواد (ع) 98/5/15
افزایش رزق و روز ی با نسخهای از امام جواد (ع)
انسان ذاتا نیازمند خلق شده و هر انچه كه از جانب وجود لایزال الهی به او می رسد و نیازش را برطرف می كند رزق و روزی نام دارد .رزق به معنای عطای دائمی است و این عطا به صورت مستمر به كل موجودات عالم داده می شود.رزق بر دو نوع است؛ مادی و معنوی. هر عطایی كه از جانب خداست نعمت و رزق است چه مادی باشد چه معنوی. رزق مادی همان مادیات و ثروت و سرمایه هایی است كه باعث آسایش و راحتی زندگی در عالم خاكی می شود. اما كلمه رزق انحصار در مادیات نیست؛ رزق معنوی را نیز شامل می شود مانند سلامتی، علم، خوشبختی، عزت و ...خداوند رزاق است یعنی به همه موجودات عالم بدون تبعیض و بی عدالتی روزی می دهد حال چرا بعضی روزی بیشتری نصیبشان می شود و بعضی روزی شان كم است. جواب این سخن را خود قران می دهد؛ ما براى شما آب را به قدر معین از آسمان نازل كرده و در زمین نگاهش داشتیم، در حالى كه بر نابود كردن آن نیز قادریم ((مومنون/١٨))در تفاسیر بیان شده است كه معنای باطنی آیه در مورد روزی و كسب آن می باشد كه هر كس به اندازه ظرفیت وجودی خود روزی دریافت می كند.همچنانكه زمین های زراعی به اندازه وسعشان آب دریافت می كنند، روزی انسان ها چه مادی وچه معنوی به اندازه وسعت روحشان دریافت می شود. تمامی آیات و روایاتی كه به بیان عوامل ازدیاد روزی می پردازد مثل ترك گناه، خواندن و حفظ قرآن، دائم الوضو بودن، دعا برای پدر و مادر و ... همه و همه باعث طهارت، پاكیزگی و وسعت روح می شود و به فراخور این امر، دریافت روزی هم بیشتر می گردد .از طرفی گناه، معصیت، دروغگویی، عاق والدین و امثال این ها باعث ایجاد مانع در دریافت روزی می گردد. آنكه عمل خیر انجام می دهد و موانع جلب روزی را از بین می برد مانند كسی است كه رودخانه ای را لایروبی می كند و طبیعتاً آب بیشتری در این رودخانه جاری می شود و آنكه با گناهان صغیره و كبیره دچار انواع بلایا و مصائب و مشكلات می گردد، برای دریافت و جلب روزی در وجود خود مانع ایجاد می كند .مساله مهم اینكه قاعدتاً همه انسان ها در مورد ظاهر زندگی دیگران عجولانه قضاوت می كنند؛ ماشین های گرانقیمت و لوكس، خانه های بسیار شیك و زندگی تجملی فقط نعمت و روزی نیستند امنیت، آرامش، محبت بین خانواده، عزت و احترام، كلام زیبا، توانایی در درك دیگران، ارتباطات و تعامل درست با اطرافیان، علم و دانش، توفیق عبادت و ... همه و همه نعمت های گران قیمت و با ارزشی هستند كه خداوند هدیه ی خاص دوستان و اولیاء خودش قرار داده است.قرآن كریم مهمترین عامل در كسب روزی را برای انسان سعی و تلاش و همت او بر می شمارد: اگر انسان تلاش نمود و حركت كرد، خداوند نیز در دامان او بركت می نهد و اگر سستی كرد چیزی جز تنگدستی نصیب خود نكرده است .(٣٩/نجم)و می فرماید هر كس بر وفق كوشش و تلاشش پاداش می گیرد: (طه ١٥-٢٠) در این مسیر هركس كمر همت بست و به دنبال كسب روزی رفت، چه مادی و چه معنوی سود جست و هركس تنبلی كرد، جز زیان و افسوس برای خودم فراهم نكرده است .دیگر از عواملی كه باعث ازدیاد روزی می شود توكل برخداست .كسی كه تنها به تلاش خودتكیه دارد وخداوندرافراموش كرده است ،خداوندهم روزی رابه خوداو می سپارد تا به او بفهماند كه رزاق نه اندیشه وتلاش او بلكه خداوند است .دیگر از عوامل جلب روزی صدقه و قرض دادن است زیرا خداوند درقران میفرماید كه خود ضامن برگشت عوض آن شده است.دعا برای پدر و مادر، سحرخیزی، دوری از فحشاء، صله رحم، دعا برای مومنین، خواندن آیة الكرسی، خواندن سوره واقعه قبل خواب همه و همه روزی را زیاد می كند.و انجام گناه، دروغگویی، اظهار فقر در حالی كه فقیر نیست و عاق والدین شدن روزی را كم می كند.امام جواد (ع)؛واسطه روزی هر كدام از ائمه معصوم تجلی و واسطه یكی از اسماء الله هستند؛ یعنی هر امام مسئول فیض رسانی در یك باب هستند مثلا وجود مقدس امیر المومنین باب علم هستند هر كسی علم می خواهد باید در خانه مولا را دق الباب كند . در روایات متعددی امام جواد واسطه فیض و روزی هستند و می فرمایند كه هركسی دربحث امور مالی نیازمند شد و گرفتار گشت به وجود مقدس و نورانی امام جواد متوسل شود تا گره باز شود ان شاء لله .جهت زیاد شدن روزی این دعا را روزی چهارده مرتبه تا 9 روز بخواند: َللّهـُمَّ اِنـّى اَسـْئَلُكَ بـِحـَقِّ وَلِیِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِی علیه السلام اِلاّ جُدْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ فـَضـْلِكَ ، وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ وُسْعِكَ ، وَ وَسَّعْتَ بِهِ عَلَىَّ مِنْ رِزْقِكَ، وَ اَغْنَیْتَنى عَمَّنْ سـِواكَ ، وَ جـَعـَلْتَ حـاجـَتـى اِلَیـْكَ وَ قَضاها عَلَیْكَ ، اِنَّك لِما تَشاَّءُ قَدیرٌ. مریم خندابی- تبیان
چرا زیارت امامرضا(ع) از زیارت امامحسین(ع) افضل است؟:علی بن مهزیار نقل میکند از امام هادی (ع) پرسیدم: فدایت شوم زیارت امام رضا (ع) افضل است یا زیارت امام حسین (ع)؟آن حضرت فرمود: «زیارت پدرم افضل است؛ زیرا امام حسین (ع) را هر گروهی از مردم زیارت میکنند؛ ولی پدرم را زیارت نمیکند، مگر شیعیان خاص و خالص ما، زیرا هر فرقه ای از شیعه، امام حسین (ع) را از جهات مختلفی از قبیل، شهادت آن حضرت، مخصوصا فرزند بیواسطه حضرت زهرا(س)بودن محترم می شمارند و فرق دیگر شیعه، از قبیل: کیسانیه، زیدیه، اسماعیلیه و واقفیه و...امامت حضرت سیدالشهدا(ع) را پذیرفته اند؛ اما در این میان، حضرت رضا (ع) دارای ویژگی خاصی است که اغلب انشعابات تشیع، قبل از ایشان بوده و باقیمانده از فِرَق مختلف همین خواص شیعه هستند که به ولایت حضرت رضا (ع) معتقدند و شمارشان نسبت به بقیه کمتر است؛ لذا در روایات عارفا بحقه قید شده یعنی ایشان را امام واجب الاطاعه بداند.کلینی، کافی: ج9، ص335، طبع دارالحدیث