سبک زندگی اسلامی 98/8/12
سبک زندگی اسلامی
پنج کلید طلایی در زندگی پیامبر:یکی از مهمترین و اساسیترین مسائل و موضوعاتی که نقش بسیار مهم و چشمگیری در سعادت و خوشبختی انسان بر عهده دارد، انتخاب الگو و اسوه نمونه است. افرادی که در حیات مادی و دنیوی خود توانستهاند با درایت و هوشمندی اسوههای برتر خوشبختی را شناسایی کرده و سبک و سیاق زندگی آنها را چراغ راه زندگی خود قرار دهند، به خوبی توانستهاند خود را به قلههای سعادت و خوشبختی نزدیک کنند.در دنیایی که بسیاری سعی دارند در قالبهایی همچون سلبریتی (Celebrity) خود را الگو و نماد برتر زندگی موفق و نمونه معرفی کنند، بیش از ۱۴۰۰ سال قبل خدای متعال آب پاکی را روی دست همه انسانها ریخته و پرده از چهرهای برداشت که تبعیت و پیروی از سبک و سیاق زندگی او ضامن سعادت، کمال و خوشبختی در حیات دنیوی و اخروی است. خدای متعال در قرآن کریم این شخصیت ممتاز و نمونه را این چنین به همگان معرفی میفرماید: مسلّماً براى شما در زندگى رسول خدا سرمشق نیکویى بود، براى آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد مىکنند.جلوه ای از ویژگیهای برترین الگوی زندگی:۱-عبودیت و بندگی حق تعالی یکی از بهترین و زیباترین ویژگی پیامبر مهربانیها، که موجب لزوم تبعیت و پیروی از ایشان شده شاخص عبودیت و بندگی ایشان است، پیامبراکرم (ص) به معنای واقعی عبد باری تعالی به شمار میآید و عبودیت و بندگی حق تعالی را در زندگی خود به منصه ظهور رسانیده است. در دنیایی که انسانها در روی زمین تنها بتها و مستکبران عالم را شایسته پرستش میپنداشتند، رسول مهربانیها خط بطلان روی این تفکر جاهلی کشیده و حق تعالی را یگانه معبود عالم هستی معرفی کرده و او را شایسته پرستش میدانستند:« بگو:نماز و تمام عبادات من، و زندگى و مرگ من، همه براى خداوند پروردگار جهانیان است. همتایى براى او نیست؛ و به همین مأمور شدهام؛ و من نخستین مسلمانم!۲- بهرهمندی از مدل اخلاقمداری :در دنیایی که سلبریتیها در فضای مجازی و حقیقی به رنگ و لعابهای مادی و دنیوی خود مینازند و هر چهرهای به خاطر داشتن موقعیتهایی همچون ثروت، مقام، و جایگاه دنیوی خود را شایسته برتری و الگو بودن معرفی میکند، خدای متعال برترین الگوی زندگی را با چهره اخلاق مداری به جامعه انسانی معرفی میفرماید: « و تو اخلاق عظیم و برجستهاى دارى.»به واقع گمشده مهم دنیوی امروزی نیز عنصر اخلاق مداری در دنیای مدرن است، موضوعی که اگر جامعه بشری میتوانست آن را پیدا کرده و در زندگی فردی و اجتماعی خود آن را به کار ببندد، هیچ حقی در بین مردم مورد اجحاف و دست درازی قرار نمیگرفت و انسانها طعم شیرین عدالت و آسایش را به معنای واقعی تجربه میکردند.۳-دلسوز و مهربان نسبت به جامعه انسانی :بسیاری از افراد در جامعه نسبت به نجات دیگران بیتفاوت و خنثی هستند و رستگاری دیگران برایشان هیچگونه اهمیتی ندارد. این در حالی است که دغدغه نجات جامعه انسانی از جهالت و نادانی یکی مهمترین خصوصیات ممتاز و طلایی پیامبر گرامی اسلام به شمار میآید. ایشان با دلسوزی و مهربانی تمام، به دنبال نجات جامعه انسانی بودند تا اینکه جامعه بشری در مسیر هدایت و رستگاری قرار گیرد.حضرت (ص) در این مسیر بیشترین سختیها و مشقت را متحمل شدند تا اینکه افراد از تاریکی جهالت و نادانی نجات پیدا کنند، و به جاده سعادت و خوشبختی دست پیدا کنند، « به یقین، رسولى از خود شما به سویتان آمد که رنجهاى شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است.»4-خوشخو و خوشبرخورد :یکی از عناصر موفقیت و پیروزی پیامبر گرامی اسلام در امر تبلیغ، بهرهمندی از ویژگی نرمخویی بود، خدای متعال در قرآن کریم این چنین از این ویژگی ممتاز پیامبر پرده بر میدارد: « به (برکت) رحمت الهى، در برابر آنان (مردم) نرم (و مهربان) شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو، پراکنده مىشدند.»۵-صبر و استقامت :انسان برای دستیابی به قلههای رفیع سعادت و خوشبختی در تمام ابعاد زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی نوعاً با مشکلات، موانع و سختی های فراوانی مواجه میشود. از این رو بدون بهرهمندی از عناصری همچون صبر و استقامت نمیتواند به موفقیت مورد انتظار دست یابد.این عنصر ارزشمند همواره در زندگی قرآنی پیامبر گرامی اسلام نمودار بوده است، در اهمیت و ارزش این ویژگی ممتاز همین بس که یکی از سفارشهای مهم خدای متعال همین موضوع است: «پس همانگونه که فرمان یافتهاى، استقامت کن و همچنین کسانى که با تو به سوى خدا آمدهاند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام مىدهید مىبیند!» منبع:فارس
چه کسانی دائما در جهنم خواهند بود؟:عذاب دائمی در جهنم همان خلود در جهنم هست؛ در قرآن چند گروه نام برده شده که دائما در جهنم هستند از جمله: کافران، ظالمان، قاتلان، رباخواران و ... اما از روایات برمیآید که تنها كافران براى هميشه در جهنم خواهند بود نه همه گنهکاران. از آیات برداشت میشود آيات خلود در جهنم، ناظر به كسانى است كه گناهشان منتهى به انكار توحید، معاد، نبوت و يا ضروريات دين شده است. شيخ مفيد میفرماید: تمام علما اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود در آتش مخصوص كفار است و شامل كسانى که اهل نمازند و ايمان به خدا و اقرار به واجبات او دارند، نمیشود.
در آيه۴۸ و۱۱۶ سوره نساء آمده است: تنها مشركان (و كافران) قابل بخشش نيستند، ولى گنهكاران ديگر قابل بخشش و آمرزشاند.