سبک زندگی اسلامی                           

تجارت جهادی :اصطلاح جهاد در آموزه های قرآنی اختصاص به جهاد نظامی ندارد، بلکه به مفهوم هر گونه تلاش مقدس در راه خدا اطلاق می‌شود. از همین رو در قرآن از جهاد نفس برای تزکیه نفس و جهاد مال در مقام انفاق های مالی و مانند آنها سخن به میان آورده است.از نظر قرآن، هرگونه جهاد مقدس، هر چند که با سرمایه الهی انجام می‌شود، سرمایه و سود آن به جهادگر باز می گردد؛ یعنی با این که سرمایه جانی و مالی را خدا داده است (نور، آیه ۲۴‌)، اما خدا نه تنها درصدی از سود تجارت، بلکه همه سرمایه و سود را به جهادگر باز می گرداند. این گونه است که جهادگران دارنده هم سود و سرمایه می شوند؛ اما اگر انسان سرمایه های جانی و مالی خویش را در راه خدا سرمایه گذاری نکنند، گرفتار خسران و زیان می شوند؛ زیرا نه سرمایه جانی و مالی به آنان منتقل نمی شود و نه سود سرمایه؛ چرا که دیگر سودی مانده و نه سرمایه ای.از نظر قرآن کریم، تجارت جهادی با خدا، سرمایه‌گذاری تضمینی است؛ زیرا خدا به تجارت کننده جهادی وعده داده خودش آن سرمایه گذاری را بخرد و با سود و اصل سرمایه بازگرداند.(توبه، آیه ۱۱۱(از نظر آموزه های قرآنی، این نوع تجارت‌ جهادی، هم چنین انسان را از هرگونه عذاب و رنج دنیوی و اخروی نجات می‌دهد؛ و تجارت کنندگان جهادی از فضل الهی در دنیا و به ویژه در آخرت بهره مند می شوند؛ چون خدا بی نیاز و غنی است و چیزی از وجودش با این فضل به تجارت کنندگان جهادی کم نمی شود. (عنکبوت، آیات ۶ و۷(خدا در قرآن کریم می فرماید:ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺠﺎﺭﺗﻲ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺩﺭﺩﻧﺎﻙ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ؟ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﻳﺪ ، ﻭ ﺑﺎ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﺟﺎﻥ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ؛ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺟﻬﺎﺩ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﻭ ﻫﻤﻴﺸﮕﻲ ﺁﻥ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ، ﺗﺎ ﮔﻨﺎﻫﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ، ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﺮِ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥِ ﺁﻥ ﻧﻬﺮﻫﺎ ﺟﺎﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻭﻳﺪﺍﻥ ، ﺩﺭﺁﻭﺭﺩ ; ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﺑﺰﺭﮒ .(صف، آیات ۱۰ تا ۱۲)امروز در جنگ زیستی و بیولوژی، همه کسانی که به میدان جهاد آمده اند و با جان و مال خویش جهاد می کنند به ویژه پزشکان و پرستاران از جمله این تجارت کنندگان جهادی هستند. موفق و پیروز باشند             

    امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام :هنگامی كه از چيزی می ترسی، خود را در آن بيفكن، زيرا گاهی ترسيدن از چيزی، از خود آن سخت تر است.         نهج البلاغه، حکمت 175

فرشته ای شیطان می شود!!:حاکمی ماهرترین نقاش مملکت خود را مامور کرد که در مقابل مبلغی بسیار، از فرشته و شیطان تصویری بکشد که به عنوان آثار هنری زمانش باقی بماند. نقاش به جستجو پرداخت که چه بکشد که نماد فرشته باشد؟  چون فرشته ای برایش قابل رویت نبود کودکی خوش چهره و معصوم را پیدا نمود و روزهای بسیاری آن کودک را کنارش می نشاند و تصویر او را می کشید تا این که تصویری بسیار زیبا آماده شد که حاکم و مردم به زیبایی آن اعتراف نمودند. 

حال نوبت به کشیدن تصویر شیطان رسید، نقاش به جاهای بسیاری می رفت تا کسی را پیدا کند که نماد چهره ی شیطان باشد و به هر زندان و مجرمی مراجعه نمود، اما تصویر مورد نظرش را نمی یافت چون همه بندگان خدا بودند هرچند اشتباهی نمودہ بودند.سال ها گذشت اما نقاش نتوانست تصویر مورد نظر را بیابد.پس از چهل سال که حاکم احساس نمود دیگر عمرش به پایان نزدیک شده است به نقاش گفت  هر طور که شده است این طرح را تکمیل کن تا در حیاتم این کار تمام شود. 

نقاش هم بار دیگر به جستجو پرداخت تا مجرمی زشت چهره و مست با موهایی درهم ریخته را در گوشه ای از خرابات شہر یافت. از او خواست در مقابل مبلغی بسیار اجازہ دهد نقاشیش را به عنوان شیطان رسم کند. او هم قبول نمود. چند روز مشغول رسم نقاشی شد. تا این که روزی متوجه شد که اشک از چشمان این مجرم می چکد. از او علت آن را پرسید؟گفت : 

شما قبلا هم از چهره ی من نقاشی کشیده اید،من همان بچه ی معصومی هستم که تصویر فرشته را از من کشیدی. امروز اعمالم مرا به شیطان تبدیل نموده. داستانی بسیار تامل بر انگیز است،خداوند همه ما را همانند فرشته ای معصوم آفرید، این ماییم که با اعمال ناشایست قدر خود را نمی دانیم و خود را به شیطان مبدل می کنیم.

عجله در کار خیر:عجله در لغت به معنای انجام‌ قبل زمان آن است. از همین رو عجله به عنوان عمل شیطانی نهی شده است.اما در روایات از عجله در برخی از کارها سخن به میان آمده و ترغیب شده است، به طوری که می توان گفت عجله گاهی خوب و پسندیده و گاهی دیگر ناپسند و بد است.در روایات از عجله در کار خیر از جمله صدقه دادن، نماز خواندن، توبه کردن قبل از مرگ و مانند اینها سخن گفته است.به نظر می‌رسد که باید میان سه کلمه سرعت و سبقت و عجله فرق گذاشت.سرعت شتاب کردن در وقت عمل، سبقت مسابقه با دیگری برای عمل خیر در وقت عمل و پیش دستی، و عجله عمل قبل از وقت آن است.بنابراین مراد از عجله در کار خیر، آمادگی برای انجام عمل در زمان و وقت است؛ زیرا اگر آمادگی نداشته باشیم، وقتی زمان عمل رسید به سبب عدم آمادگی نمی توانیم اهل سرعت و سبقت باشیم. مثلاً برای نماز باید وضو داشته باشیم تا در اول وقت اذان نماز بخوانیم.پس برای هر کار خیری که نیازمند مقدمات است، می بایست مقدمات آماده شود که از آن در روایات به عجله در کار خیر تعبیر شده است.