سبک زندگی اسلامی 99/4/12
سبک زندگی اسلامی
گناهی که در هلاکت انسان عجله میکند !:امیرالمؤمنین در روایتی فرمود پناه میبرم به خدا از گناهانی که در نابودی گنهکار شتاب کنند.امیرالمؤمنین در اوایل دعای کمیل به 5 نوع گناه اشاره میفرمایند و از آنها از خداوند طلب مغفرت میکنند. برخی گناهانی که عصمت را میدرند، یا سبب نزول نقمت و سختی میشوند، یا گناهانی که سبب تغییر نعمت میشوند و یا گناهانی که دعا را حبس میکنند و یا سبب نزول بلاء میشوند.با تحقیق در منابع دینی میتوان به معلول این گناهان دست یافت؛ به عنوان مثال ابو خالد کابلى میگوید: از امام سجاد علیهالسلام شنیدم که فرمودند «گناهانى که موجب تغییر نعمت میشوند، عبارتند از: ظلم به مردم، ترک کارهاى نیک و ترک احسان به مردم، کفر نعمت و ترک شکر و سپاس. خداوند متعال می فرماید: پروردگار چیزى از قومى نمی گیرد، مگر این که آنها خود اوضاع و احوال خود را تغییر دهند. یا در دیگر روایت، امیرالمؤمنین در خطبهای فرمود پناه میبرم به خدا از گناهانی که در نابودی (گنهکار) شتاب کنند.وآن گناه، قطع رحم است، چه بسا خانوادهای هستند که گرد هم جمع میشوند و یارى هم کنند و با اینکه از حق دورند، خداوند به آنها روزى دهد و چه بسا خانوادهای که از هم جدا شوند و از همدیگر ببرند پس خدا آنها را محروم (از روزى) کند با اینکه اهل تقوایند. در این روایت شریف، بر اهمیت صله رحم و عقوبت ترک آن اشاره شده است که نشاندهنده جایگاه والای این عمل پر ثواب و اجر است و بر اساس آنچه بدان اشاره شد، خداوند بر عالم قوانینی مستولی کرده است که هر عملی دارای اثر وضعی باشد. منبع:تسنیم به شخصیت خود بیشتر از آبروی خود اهمیت دهید!زیرا شخصیت شما، جوهر وجود شما؛و آبرویتان تصور دیگران نسبت به شماست... دکتر الهی قمشهای
تلنگر:روزی پسری ، متوجه شد مادرش از همسایه فقیر خود نمک خواست. متعجب به مادرش گفت که دیروز کیسه ایی بزرگ نمک برایت خریدم، برای چه از همسایه نمک طلب می کنی؟ مادر گفت: پسرم، همسایه فقیر ما، همیشه از ما چیزهایی طلب میکند، و دوست داشتم از آنها چیز ساده ایی بخواهم که تهیه آن برای آنها سخت نباشد، درحالی که هیچ نیازی به آن ندارم، ولی دوست داشتم وانمود کنم که من نیز به آنها محتاجم، تا هر وقت چیزی از ما خواستند، طلبش برای آنها آسان باشد، و شرمنده نشوند...* "فرهنگی که باید با آب طلا نوشت"
بد اخلاق :ﻣﺮﺩﯼ ﺯﻧﯽ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﺑﺪﺍﺧﻼﻕ و ﻏﺮﻏﺮﻭ ﺑﻮﺩ! ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎیی ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﺷﻮﻫﺮ ﺑﻪ ﺗﻨﮓ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﺑﻪ ﮐﺸﺘﻦ ﺍﻭ ﮔﺮﻓﺖ! ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺭﻓﺖ ﻭ ﭼﺎﻫﯽ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺳﺮﺍﻍ زن ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ:ﺍﻣﺮﻭﺯ می خوﺍﻫﻢ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﺮﺩﺵ ﺑﺒﺮﻡ! ﭘﺲ ﺯﻥ ﺭﺍ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﭼﺎﻩ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﻟﮕﺪﯼ ﺑﻪ ﺩﺍﺧﻞ ﭼﺎﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ! ﭼﻨﺪ ﺭﻭﺯ ﺑﻌﺪ ﺭﻓﺖ ﮐﻪ ﺑﺒﯿﻨﺪ ﺯن ﺯﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﻣﺮﺩﻩ، ﺩﯾﺪ ﺻﺪﺍیی ﺍﺯﺗﻪ ﭼﺎﻩ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﺯﻧﺪ: ﺁﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩ؛ ﻣﻦ ﻣﺎﺭﯼ ﻫﺴﺘﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﺑﺎ ﺁﺳﺎﯾﺶ ﺯﻧﺪﮔﯽ می کرﺩﻡ ﻭ ﺗﻮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺧﺮﺍﺏ ﮐﺮﺩﯼ! ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﺯﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﻫﯽ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺛﺮﻭﺕ می رﺳﺎﻧﻢ. ﻣﺮﺩ ﻃﻨﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺩﺭﻭﻥ ﭼﺎﻩ ﺍندﺍﺧﺖ ﻭ ﻣﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﯿﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ. ﻣﺎﺭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﭘﻮﻟﯽ ﻧﺪﺍﺭﻡ ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﻗﺼﺮ ﺣﺎﮐﻢ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﻭ ﻣﯽ ﭘﯿﭽﻢ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﻤﯽﺩﻫﻢ ﮐﺴﯽ ﻣﺮﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺗﻮ ﺑﯿﺎیی؛ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﭘﻮﻝ ﺧﻮﺑﯽ ﺑﮕﯿﺮ ﻭ ﻣﺮﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﻦ. ﻣﺎﺭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺩﻭﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﺎﮐﻢ ﭘﯿﭽﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺟﺎﺭ ﺯﺩﻧﺪ: ﺍﮔﺮﮐﺴﯽ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﻣﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ ﮐﻨﺪ، ﻫﺰﺍﺭ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ می گیرﺩ. مرد ﺑﻪ ﻗﺼﺮ ﺁﻣﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ:ﻣﻦ ﺍین کاﺭ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽ ﺩﻫﻢ. ﻣﺎﺭ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﻫﺰﺍﺭ ﺳﮑﻪ ﻃﻼ ﺷﺪ.ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﺪﺗﯽ ﺧﺒﺮ ﺭﺳﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﺎﺭ ﺑﻪ ﺷﻬﺮ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺩﻭﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺣﺎﮐﻢ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩ ﻭ ﺑﺎﺯ ﺩﻧﺒﺎﻝ همان مرد ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻧﺪ. ﻣﺮﺩ ﻧﺰﺩ ﻣﺎﺭ ﺁﻣﺪ ﻭ ﻣﺎﺭ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﯾﺪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﺩﯾﮕﺮ ﮐﺎﺭﯼ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻣﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺵ. مرد ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﺪﺍﺭﻡ؛ﻓﻘﻂ ﺁﻣﺪﻡ ﺑﮕﻢ همسرم ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﯾﻨﺠﺎﺳﺖ! ﻣﺎﺭ،ﺗﺎ این ﺭﺍ ﺷﻨﯿﺪ ﺍﺯ ﺩﻭﺭ ﮔﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﺎﺯ ﺷﺪ ﻭ ﻓﺮﺍﺭ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺗﺮﺟﯿﺢ ﺩﺍﺩ. اخلاق بد همه را فراری می دهد.
حضرت علی(؏) :چهار چيز برای چهار مقصد ديگر آفريده شده اند : 1-مال برای خرج کردن در احتياجات زندگے نه برای نگهداری 2-علم برای عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث 3-انسان برای بندگی و اطاعت از خدا نه خوشگذرانی و معصيت 4-دنيا برای جمع آوری توشه آخرت نه غفلت از آخرت و آباد ساختن دنيا کانال عرفان
چرا خدا انسان را به پاداش و عذاب وعده داده است؟:اگر انسان بخواهد سیر تکاملی داشته باشد و به آن مقام بالا که مستعد آن است، برسد، باید راهنمایش خدا باشد و راهنمایی خدا، اوامر و نواهی اوست. برای رسیدن به آن هدف عالی، امر کرده اعمالی را انجام دهی و از کارهایی که مانع رسیدن به هدف است، پرهیز کنی. امّا به این هم بسنده نمیکند؛ خدا آنقدر مهربان است که به امر و نهی اکتفا نکرده، بلکه در کنار آن ضامن اجرایی هم قرار داده است:امر و نهی هم با هم جمع نمیشوند، مگر اینکه کنارش وعدۀ پاداش و وعید کیفر بدهد.خداوند وعده داده اگر به اوامر او عمل کردی، پاداش میدهد و اگر نعوذبالله نواهی را مرتکب شدی یا ترک واجبات کردی، کیفر میکند. برای اینکه بندگانش بتوانند این وعده و وعید و این لذّت و عذاب وعده داده شده را تصوّر کنند، در همین دنیا نمونههایی از پاداش و نمونههایی از کیفر در سطحی بسیار ضعیف، نشان میدهد. مرحوم آیتالله حاج آقا مجتبی تهرانی(ره)