سبک زندگی اسلامی                       

۲۳نکته در ارتباط شب قدر و روز قیامت، ازعلامه حسن زاده آملی(حفظه الله) :1-. مبدأ، فطرت اوليه است، و معاد عود به آن فطرت است،2-. اول خدا بود و هيچ نه، «كان اللّه و لم يكن معه شي‌ء»، 3-. پس خلق را از نيست هست گردانيده.

4-. و به آخر خلق نيست شوند و خدا هست بماند.5-. پس چنانكه هست شدن خلق بعد از نيستي مبدأ خلق است، نيست شدن بعد از هستي، معادشان باشد. چه آمدن و رفتن چون مقابل يكديگرند هر يك عين ديگري تواند بود.6-. و از اين جاست كه «بحكم مبدأ» خدا بگويد و خلق جواب دهد.و «بحكم معاد» خدا بگويد و هم خدا جواب دهد.7-. منه المبدأ و اليه المعاد.

نيستیِ اول بهشتی است كه آدم در آنجا بود .8-. و هستیِ بعد از نيستی، آمدن بدنياست. 9-. و نيستیِ دوم، كه فناء در توحيد است، بهشتی است كه معادِ موحّد آنجاست.10-. آمدن از بهشت به دنيا، توجه از كمال به نقصان است، و بيفتادن از فطرت؛و رفتن از دنيا به بهشت، توجه از نقصان به كمال است و رسيدن به فطرت،.11-. پس اول نزول و هبوط است، و دوم عروج و صعود. اول افول نور، دوم طلوع نور،* اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌* 12-. به اين سبب از «مبدأ»تعبیر به «شب» كرده‌اند و آن شب قدر است، و از «معاد»تعبیر به «روز» کرده اند و آن روز قيامت است.13-. در شب قدر،* تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ*و در روز قيامت،* تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ*14. و چون كمالِ مبدأ به معاد است، همچنانكه كمالِ شب به روز است، و كمالِ روز به ماه، و كمالِ ماه به سال، پس اگر مبدأ شبِ قدر است، معاد روز قيامت است، 15-.  و اگر شب قدر نسبت به ماه دارد، روز قيامت نسبت به سال دارد.16-. و بوجهي اگر مبدأخلقت نسبت به روز دارد، «خمرت طينة آدم بيدي اربعون صباحا»، معادش نسبت به سال دارد كه، «ما بين النفختين اربعون عاما»،17-. و اگر شب قدر بر «هزار ماه» تفصيل دارد،* لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ*، روز قيامت بقدر «پنجاه هزار سال» است،*فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ فَاصْبِرْ صَبْراً جَمِيلًا*18-. مراد از موسي (ع) اشاره به مبدأ است و صاحب تنزيل و صاحب غرب است كه موقع افول نور باشد. 19-. و مراد از عيسي (ع) اشاره به معاد است و صاحب تأويل وصاحب شرق است كه موضع طلوع نور باشد.20-. و محمد (ص) جامع هر دو است، و بوجهی متوسط است، و بوجهي از هر دو مبرا. 21-. اما محمد (ص)جامع است، بحكم اينكه در مبدأ منزلتي دارد كه، «كنت نبيا و آدم بين الماء و الطين.» «لكل شي‌ء جوهر و جوهر الخلق محمد - صلي اللّه عليه و آله-»، و در معاد هم مرتبتی دارد كه شفيع روز حشر است، «ادخرت شفاعتي لاهل الكبائر من امتي»22-. و اما متوسط است، بحكم آنكه از وسط عالم روي به مغرب بايد كرد تا روي به قبله موسي باشد، و به مشرق تا به قبله عيسي باشد، و به ميان هر دو تا قبله محمد مصطفي (ص) باشد كه «ما بين المشرق و المغرب قبلتي»23-. و اما از هر دو مبراست، بحكم،* لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ*  است، که * إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ‌*(منبع:کتاب«آغاز و انجام»،

علی( ع) را بیشتر بشناسیم :عمر بعد از فتح ایران به قدرت شمشیر خود بسیار می‌بالید. حضرت علی علیه السَّلام که قصد جمع‌آوری قرآن را داشتند از او پرسیدند: در برخی ممالک که برخی قوم‌ها مسلمان خواهند شد و مورد آزار برخی قرار خواهند گرفت تو با آن قوم چه خواهی کرد؟ عمر گفت: اگر قومی مسلمان شوند و قوم دیگری در آن سرزمین آزارشان دهد آنان را با شمشیر می‌کُشم، یا کشته می‌شوند یا جِزیه می‌دهند.حضرت فرمودند: در این‌صورت اگر اقوام دیگر دست به شمشیر بودنِ تو را بشنوند هرگز مسلمان نخواهند شد چون تو از اسلام چهره خشنی خواهی ساخت. عمر گفت: مسلمان نشوند از آنان جِزیه می‌گیرم و بیت‌المال را پُر می‌کنم تا رفاه مسلمین زیاد شود آنان اسلام بیاورند. حضرت فرمودند: در این‌صورت کافران با هم بر علیه تو متّحد می‌شوند و دست به شمشیر می‌برند و به عربستان برای دوری از تهدید تو حمله می‌کنند و به فرض این‌که تو همه را نابود کنی از کجا می‌دانی خلیفهٔ بعد از تو چنان قوی باشد که بتواند از عربستان دفاع کند؟! عمر سکوت کرد و گفت حقّا که راست می‌گویی پس چه کنیم؟ علی علیه السَّلام فرمودند: ما باید قرآن را در بین اجنبی ترویج کنیم تا خودشان به اختیار و عقل و علاقه اسلام اختیار کنند و خود تکلیف خود با کافران سرزمین خود مشخص نمایند.برگرفته از کتاب "علی خداوند علم و شمشیر" (رودولف ژایگر آلمانی)

بهترین عمل در ماه مبارک رمضان :آیت‌الله جوادی آملی : رسول اکرم (ص) فرمود به اینکه در ماه مبارك رمضان، درهای بهشت باز است؛ بکوشید که به روی شما نبندند! درهای جهنم بسته است، بکوشید که بازنکنند؛ این رحمت خیلی است!! آن گاه وجود مبارک امیرالمؤمنین (ع) به حضرت عرض کرد: به نظرشریف شما بهترین و بافضیلت ترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ فرمود: پرهیز از کار حرام، قول حرام، فکرحرام، از حرام انسان جدا بشود بهترین راه است؛ چون بقیه راه باز است، این حرام است که راه را می بندد.   درس خارج فقه – ۱۳۸۸

از امیرالمومنین علی علیه السلام پرسیدند علم چیست؟!ایشان فرمودند:چهار کلمه است!۱_به اندازه نیاز و احتیاجی که به خدا داری او را پرستش کن.۲_به اندازه صبر و طاقت خود بر آتش دوزخ نافرمانی کن۳_به اندازه عمر و زیستن خود در دنیا برای زندگی بکوش ۴_و برای آخرتت به اندازه ماندنت در آن تلاش کن.