سبک زندگی اسلامی 1400/3/23
سبک زندگی اسلامی
چهار خصوصیت قرآن :اى مردم! اندرزى از سوى پروردگارتان براى شما آمده است؛ و درمانى براى آنچه در سينههاست؛ (درمانى براى دلهاى شما؛) و هدايت و رحمتى است براى مؤمنان! (يونس: 57(خوشابحال همه آنها که قدر قرآن, تنها کتاب آسمانی را می دانند.درست است کتابهای آسمانی دیگری هم بوده است مثل تورات و انجیل ولی متأسفانه آنها دستکاری شده اند, چیزهایی از آنها حذف شده و چیزهایی در آنها اضافه شده است. یعنی «تحریف» شده اند.این قرآن مثل یک اقیانوس می ماند. اقیانوس را اگر به صورت سطحی نگاه کنی متوجه چیزهایی که در اعماق آن وجود دارد نمی شوی. هرچند نگاه سطحی به اقیانوس هم لذت بخش و شگفت آور است. قرآن را خیلی ها به صورت سطحی قرائت می کنند و لذت هم می برند. ولی همانگونه که اقیانوس را خداوند خلق نکرده که فقط از آن لذت ببرند قرآن نیز تنها برای قشنگ خواندن آن و انجام مسابقات مختلف نازل نکرده است.اقیانوس کشتیهای بزرک را بر پشت خود حمل می کند. و در اعماق خود بیش از نود درصد مخلوقات خداوند را جای داده است.برای پی بردن به همه آنچه اقیانوسها در خود دارند باید در آنها غواصی کرد. در قرآن هم باید همچون یک غواص به جستجو پرداخت که هرچه این جستجو عمیقتر باشد شگفتهایی بیشتری را غواص می تواند شاهد باشد.اولین مشکل همه انسانها این است که به دانسته های خودشان عمل نمی کنند. پند و موعظه می تواند این مشکل تا حدود زیادی حل کند. ولی موعظه ها غالبا به صورت درستی ارائه نمی شوند. بعضی وقتها موعظه کننده ها خودشان مشکل دارند یعنی یکی باید بیاید خودشان را موعظه کند. و همچنین موعظه هنرمندانه آنگونه که واقعا تأثیر بگذارد گفته نمی شود.
قرآن وقتی موعظه می کند با هنرمندی برتر این کار را انجام می دهد و آنهم از طرف خداوندی اینکار صورت می گیرد که دارا و خالق و سرچشمه همه خوبیها و زیباییهاست.شفای همه دردهای روحی, معضلات اجتماهی و درمان بسیاری از دردهای جسمی در قرآن وجود دارد. منتها دردها هرچه پیچیده تر باشد باشد برای یافتن درمان آن کاوشی بیشتر در قرآن نمود البته بسیاری از این کاوشها توسط دانشمندان صورت گرفته است.انسانها فقط به درمان نیاز ندارند بلکه برای بالا بردن نیروی خود نیز نیازمند راهنمایی هستند. قرآن ما را آنچنان راهنمایی و هدایت می کند که بتوانیم تا بالاترین سکوها صعود کنیم.
رحمت خداوند مثل باران بر همه می بارد, مهم آن است که زمین پذیرای این باران باشد. تنها زمینهای حاصلخیز از باران سود می برند و قرآن انسان را آماده می سازد تا بیشتر رحمتهای خداوند را جذب کند.آری قرآن, موعظه و شفاء و هدایت و رحمت است.
برای رسیدن به حوائج (آیت الله بهاء الدینی):« ما تجربه زیادی به دست آورده ایم و وجدان نموده ایم که برای رهایی از مشکلات راه هایی هست که بهترین آنها که خود ما حس کرده ایم و به کمک آنها به حاجت هایمان رسیده ایم، چهار چیز است:1و2-نذرکردن گوسفند برای فقرا، خواندن حدیث کساء به طور پی در پی پیامبر اكرم (ص) چندبار قسم خوردند كه اگر كسی این حدیث را بخواند، اگر غمگین باشد، غمش برداشته می شود و صاحب حاجت حاجتش برآورده می شود، 3و4-پرداخت صدقه و ختم صلوات (۱۴۰۰۰ مرتبه صلوات فرستادن است؛ حالا چهارده هزار مرتبه را چند نفر یا در چند جلسه بفرستند فرقی نمی كند.)ایشان در ادامه بیان می كنند كه: ذكر صلوات برای اموات خیلی خاصیت دارد.گاهی من برای اموات صلوات را هدیه می كنم و اثرات عجیبی هم دیدم. خواب دیدم فردی به چند نوع عذاب گرفتار است مقداری صلوات برایش هدیه كردم دوباره در خواب دیدم، الحمدلله صلوات ها او را نجات داده اند. آیت بصیرت ص ۶۸ و نردبان آسمان
پنج عامل مهم برای نزدیک شدن به خداوند در کلام امامکاظم(ع):با توجه به اینکه در دوران غیبت افراد جامعه مورد هجوم شیاطین واقع میشوند و شبهات بر افراد و جامعه وارد میشود طبق فرموده امام کاظم علیهالسلام باید به سمت اهلبیت (ع) رفت و تعالیم اسلامی را از ائمه معصومین فراگرفت و دستورات درست زیستن را از آنها دریافت و عمل کرد.تنها راه نجات از ابتلائات و مشکلات در دوران غیبت، تمسک به اهلبیت (ع) و متوسل شدن به ریسمان خاندان عصمت و طهارت است. طبق فرموده امام کاظم علیهالسلام کسانی که در مسیر پیروی از اهلبیت (ع) استوار و ثابتقدم هستند از مسائل و اعمالی که فاصله با حضرات معصومین ایجاد کند اجتناب میکنند.برنامه رسیدن به کمال در دنیا در کلام نورانی امام کاظم علیهالسلام ذکرشده است و برای آرامش و رستگاری باید به این دستوارت عمل کرد، برای رسیدن به غنای بدون مال، قلب بدون حسد و سلامت در دین طبق فرموده این امام بزرگوار، باید تضرع در درگاه الهی داشته باشیم و از خداوند طلب اعطای عقل کامل کنیم.منظور از عقل کامل، عقل معاد است نه عقل حسابگر دنیوی و عقل معاش و اگر جنود عقل بر جنود جهل غلبه کند به همان اندازه انسان قانع میشود و زیادهطلب نیست و غنای باطنی ایجاد خواهد شد. رسیدن به غنا در سایه درهم و دینار حاصل نمیشود و ثروت زیاد نمیتواند غنا ایجاد کند بلکه مناعت طبع و قناعت میتواند غنای باطنی را ایجاد کند.صفت رذیله حسد باعث آسیب و آفت بر باطن انسان میشود و انسان را به سمت نفاق میکشاند. اگر جسم بیمار شود امکان درمانش وجود دارد اما اگر باطن انسان بیمار شود درمانش بسیار سخت است و باید از خداوند عقلی را طلب نمائیم که بهواسطه آن عبودیت حقیقی حاصل شود. هر نوع زیادهطلبی انسان را از رسیدن به حقایق عالم هستی بازمیدارد و انواع شهواتی که در درون انسان وجود دارد میتواند نور عقل را از بین ببرد.طبق فرموده امام موسی کاظم علیهالسلام بعد از معرفت به خداوند، نماز، نیکی به والدین، ترک حسد، ترک خودبینی و ترک فخرفروشی پنج عامل مهم در نزدیک شدن به خداوند است. حجتالاسلام سید حسین مؤمنی