سبک زندگی اسلامی       

فضیلت افطاری دادن به روزه دار: در ستایش از ماه رمضان که پیامبر در جمعه آخر شعبان به مردم اهمیت ماه رمضان را می‌گفت، یک جمله‌اش این بود که افطاری بدهید، یک نفر بلند شد و گفت: آقا نداریم، پیامبر (ص) گفت: ولوبه نصف خرما، البته این به معنی نیست که کسی که دارد فقط خرما بدهد.خدا به پیامبر می‌فرماید: من به تو زهرا دادم، من به تو خیر زیاد دادم، نماز بخوان و شتر بکش، پس خرما دادن برای همه نیست.طلبه‌ای می‌گفت: پیامبر (ص) برای خدا تبلیغ می‌کرد و شما هم برای تبلیغ پول نگیرید، فرزندان امام علی و حضرت زهرا (س) بیمار شدند و پیامبر گفت: سه روز روزه بگیرید، روزه گرفتند و هنگام افطار روز اول فقیر آمد، روز دوم یتیم آمد و روز سوم اسیر آمد و هر سه روز افطارشان را دادند. بعد گفتند ما برای این غذا دادن به یتیم و مسکین و اسیر نه تشکر از آنها می‌خواهیم و نه پاداش، حال مگر شما مسکین و یتیم و اسیر هستید که به طلبه پول نمی‌دهید. شما خودت حق مأموریت می‌گیری و اما می‌خواهی به طلبه بدهی می‌گویی برای خدا کار کن.

انسان باید اراده‌اش را تقویت کند، جوانی می‌گفت: من دختر زیبا می‌بینم نمی‌توانم نگاه نکنم، اما دوست ندارم نگاه کنم، گفتم: نذر کن که اگر نگاه کردی خود را جریمه کنی، چون باید پول بدهی، این‌گونه حتماً عمل می‌کنی.منبع:فارس- حجت‌الاسلام محسن قرائتی

رضایت بنده از خدا چگونه حاصل می‌شود؟:آفرینش ما برای آن است که بندگی خدا کنیم، یعنی از او اطاعتی همه جانبه انجام دهیم. حال چه کسی می‌تواند چنین اطاعتی انجام دهد در حالی که هنوز خودش از خدا و دین او و دستورهایی که به بنده‌اش داده راضی نیست؟!قبل از آن که خدای متعال، بنده خود را راضی کند آن فرد باید به فهم و جایگاهی برسد که خود از خدایش راضی و خشنود باشد؛ چنان که قرآن کریم خطاب به نفس مطمئنه می‌فرماید: بازگرد به سوى پروردگار خویش خشنود خشنودشده‏.»رضایت بنده از خدا چگونه حاصل می‌شود؟پس اولین سؤال این است که چگونه می‌توانیم نسبت به خداوند حقیقتاً رضایت داشته باشیم؟ از خداییِ خدا، دینش، دستوراتش، نحوه آفرینشمان، شرایط زندگی مان و... چنین جایگاهی نیاز به تمرین و پرورش در قالب اردویی کارگاهی دارد. بی شک ماه مبارک رمضان، اردوی تربیتی و پرورشی خدای متعال برای مؤمنان است تا در ضیافتی معنوی و منحصر به فرد، فهم و عملکرد خود را برای نائل شدن به رضایت الهی ارتقاء دهند.در فرازی از مختصرترین دعای سحر و همچنین در فراز پایانی دعای ابوحمزه ثمالی چنین می‌خوانیم: خدایا از تو ایمانی می‌خواهم که دلم آن را لمس کند و باوری می‌جویم که بدانم هرگز چیزی به من نمی‌رسد، جز آنچه تو برایم مقرّر کردی، مرا از زندگی به آنچه نصیبم فرمودی خشنود ساز.»در دعای دیگر سحر نیز چنین مسألت می کنیم: خدایا به آنچه نصیبم کردی خشنودم ساز تا چیزی از کسی نخواهم.» این نکته بسیار جالبی است که حتی رضایت از اراده الهی نیز به عنوان درخواست مطرح می‌شود یعنی بنده از خدا می‌خواهد که او را نسبت به آنچه برای او مقدر کرده راضی کند. در توضیح این مطلب می‌توان گفت: رضایت، یک امر درونی است و اگر باطن انسان آلوده و تاریک باشد طعم مقدرات الهی را تلخ یا نعوذ بالله ناعادلانه می‌بیند و کدورتی از آن در خود نگاه می‌دارد و این، به معنای عدم رضایت از افعال و اراده خداست.از طرف دیگر، راضی شدن از خدا و خواست او که همراه با محبتی عمیق نسبت خدای متعال است نشانه رضایت متقابل خدا از بنده مؤمن خویش است؛ چنان که در دعای وداع با ماه مبارک رمضان به خیر بودن قضای الهی اعتراف می‌کنیم و می‌گوییم: و فرمانت خیر است.»اردوی یک ماهه ماه مبارک رمضان که در آن شیاطین در غل و زنجیر می‌شوند. در این راستا پیامبر (ص) می‌فرمایند: آن هنگام که هلال ماه رمضان سر برآورد، شیطان‏ هاى رانده شده به زنجیر کشیده مى ‏شوند، درهاى آسمان و درهاى بهشت و درهاى رحمت گشوده، و درهاى دوزخ فرو بسته خواهد شد. به معنای آن است که فشار وسوسه شیاطین برداشته می‌شود و فرصت برای تعالی و رشد، بیش از پیش فراهم است. بنابراین، در این ماه تمرکز بر روی تربیت و پرورش نفس خود انسان است تا در این مدت به اندازه‌ای مصفا و قدرتمند شود که در مواجهه با شیاطین، مطمئن و قابل اعتماد و قوی شود. تربیت نفس، مهمترین کاری است که باید در این ماه انجام دهیم. به راستی چقدر خودمان، ضعف‌ها و قوت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای درونی خود را می‌شناسیم؟! منبع:فارس

اعجازقران"؛ ستارگان جادو کننده و کوبنده ! :به تازگی محققان ناسا اعلام کردند ستاره های جدیدی کشف کرده اند که به علت جرم بسیار زیاد صدایی همچون زدن طبل می دهند و نام آنها را کوبنده شب نهادند که با توجه به این مطلب در سوره طارق می خوانیم:(والسماء و الطارق و ما ادراک ما الطارق)سوگند به آسمان و ستاره کوبنده و تو چه می دانی ستاره کوبنده چیست؟که کاملا به ستاره کوبنده اشاره می کند و حتی در عربی به کسی که در خانه را می کوبد و در را میزند طارق (کوبنده) گفته می شود