سبک زندگی اسلامی              

بهشت کجاست و وسعت آن چه اندازه است؟:بهشت، آیت رضوان و رحمت بی انتهای حق و دار نعیم الهی است که در آن از هیچ نعمتی فروگذار نشده است. قرآن کریم در آیات فراوانی به ترسیم چهره دلربای بهشت پرداخته و البته مطالبی را بیان می‌کند که برای همگان قابل درک باشد وگرنه نظام آخرت با نظام دنیایی تفاوت‌های اساسی دارد و  نعمت‏‌هایی که خدا در بهشت فراهم آورده از فهم و ادراک بشر خارج بوده، کسی بر آن‌ها آگاه نیست؛ چنان که خود می‌فرماید: «هیچ کس نمی‌داند که پاداش نیکوکاری‌اش چه نعمت‏‌ها و لذّت‏‌های روشنی بخش دل و دیده است و برایش چه ذخیره شده است».در شماری از احادیث آمده است که «سدرة المنتهی»، «جنّة المأوی»، «عرش»، «کرسی»، «معراج» و «ملکوت» همه کنار هم؛ یعنی همه در آسمان‏‌ها قرار گرفته است. بنابراین می‌توان گفت که بهشت نزد سدرة المنتهی و نزد عرش است.همچنین روایات فراوانی دلالت دارد که معنای محسوس و ظاهری این مفاهیم مراد نیست بنابراین:اولا: نباید بهشت و جهنّم و بسیاری از معارف قطعی اسلام را در چهارچوب مکان دنیایی ارزیابی کرد. آن‌ها حقایقی آسمانی بوده و اندیشه­‌ای آسمانی می‏‌طلبد. این نگرش آسمانی ویژه اهل ایمان است و کفرپیشگان از ساحت آن دورند. قرآن مجید از این حقیقت پرده برداشته و اعلام می­‌دارد که هرگز برای نامحرمان درهای آسمان گشوده نخواهد شد: ثانیا: مراد از آسمان‏‌ها مقام یا مقام‏‌های عالی انسانیت است که بهشت را در خود جای داده است، نه این فضای بی‏کران و جای گردش کهکشان‏‌ها و اجرام مادی؛ چه آن که اگر مراد از آسمان، جهان اجرام باشد، امروزه کافران آن را گشوده و به آن راه یافته‌‏اند. بنابراین، ابواب آسمان‏‌ها، درهای ظاهری فضا نیست، بلکه درهای فضای ملکوت است که بر کافران هیچ گاه گشوده نمی‌‏شود.بر این اساس می‌­توان گفت که بهشت و جهنّم محدود به نقطه خاصی از زمان و مکان نیست تا در جستجوی مکان آن باشیم؛ بلکه محیط بر زمان و مکان است. برخی از روایات وارده درباره اماکن مقدس و فضایی که در آن عبادت پروردگار می­‌شود نشانگر این حقیقت است که بهشت باطن و ملکوت آن‌ها است، چنان‌که از پیامبر اکرم (ص) نقل است که فرمود: «میان خانه و منبر من باغی از باغ‌‏های بهشت است.... راوی گوید: گفتم: آیا هم اکنون این گونه است؟ فرمود: آری! اگر پرده برداشته شود آن را خواهید دید!»از طرف دیگر قرآن کریم گستره بهشت را همچون پهنای آسمان‏‌ها و زمین معرفی کرده و فرموده است: «بشتابید برای نیل به آمرزشی از پروردگارتان و بهشتی که پهنای آن آسمان‏‌ها و زمین است و برای پرهیزکاران آماده شده» جالب اینکه چنین گستره‌­ای مربوط به مساحت خانه هر مؤمن است؛ نه همه بهشت.امام صادق (ع)  می‏‌فرماید:«کمترین منزل‌‏های اهل بهشت به اندازه‌‏ای گسترده است که اگر جنّ و انس در آن گردآیند و از طعام و شراب آن استفاده کنند چیزی از آن کاسته نمی‏‌شود. پایین‌‏ترین درجه منزل‌‏های اهل بهشت آن است که برای آن‌ها سه باغ در نظر گرفته شده. وقتی در پایین‏‌ترین آن‌ها درآیند تا چشم می‏‌بیند پر از جویبارها، میوه‌‏ها و... است...» به نظر می‌­رسد این گونه آیات و روایات در مقام بیان ظرف و مظروف نیست، بلکه نشانگر آن است که محدودیت‌ها و تزاحم‏‌های فیزیکی و عنصری در آن‏جا راه نداشته و بهشت و دیگر حقایق اخروی را باید فوق نظام دنیوی دانست. حجت‌الاسلام حمیدرضا شاکرین

طنز تلخ علم بهتر است یا ثروت؟!:معلم رفت قصابی گوشت خرید کنه. قصاب اونو شناخت. جلو اومد دست معلم رو بوسید و یه صندلی آورد و گفت بفرما بشین.بعد به شاگردش گفت: دو کیلو گوشت گوساله بدون استخوان، دو  کیلو گوشت گوسفند بدون دنبه و دو کیلو گوشت چرخ کرده برای آقا بگذار.آخرکار قصاب به معلم گفت: بیایند تا با ماشینم برسونمتون.توی مسیر معلم ازش سوال کرد: ببخشید من تا حالا شما را نشناختم. ممکنه خودتون رو معرفی کنید ؟قصاب گفت: من یکی از دانش آموزان شما بودم. روزی که جدول ضرب از من سوآل کردید بلد نبودم و از مدرسه فرار کردم رفتم کارگری توی یه قصابی و آخرالامرم قصاب شدم. الحمدلله حالا چندتا مغازه قصابی و چند مزرعه و اصطبل و پرورش گاو و گوسفند دارم.معلم در حالی که اشک در چشماش حلقه زده بود گفتکاشکی من هم اون روز با شما از مدرسه فرار کرده بودم.

منازل هولناک بعد مرگ:چگونه از منازل هولناک براحتی عبور کنیم:1-سکرات موت: قرائت مزمل( مرگ شیرین)، ق در نماز مستحبی یا واجب. ۳ بار جاثیه ( پشت سرهم).  مداومت بر سوره یس، ذاریات، واقعه، دعای عدیله. 2-عالم قبر: زیارت عاشورا، سوره های ملک هرشب، تکاثر هرشب، مداومت بر زخرف. سوره ن و قلم در نماز مستحبی یا واجب. نساء هر جمعه.

3-برزخ:صدقه، دانش سودمند، فرزند صالح، محبت اهل بیت(ع)، گفتن اذان، و آموزش کار خیر. 4-حسابرسی اعمال:آسان شدن حساب: سوره های هود. غاشیه. بینه. دخان در نماز مستحبی یا واجب. حفظ کردن نبا باعث میشه حسابرسی به اندازه مدت یک نماز بشه. 5-بی حساب وارد بهشت شدن: فرقان. زیاد خواندن مطففین. ۳ بار خواندن رعد( بدون فاصله باشه). سوره انسان در نماز صبح پنجشنبه ها (حدیث امام رضا ع). 6-قیامت: سوره عبس( شادابی). والعصر در نمازها. زلزله. 7-پل صراط:

محبت و قبول ولایت امام علی علیه السلام. نماز جماعت. نماز اول وقت. خوردن از دسترنج خود. ده روز روزه ماه رجب.صبر بر بیماری یا صبر بر بدهکاری و شکایت نکردن. شب زنده داری . صدقه. 8-کسب مقامات عالی در قیامت:سوره فجر و طارق در نمازها. فتح و فصلت هر روز.