بهداشت جسمی و روحی از دیدگاه قرآن 1401/4/30
بهداشت جسمی و روحی از دیدگاه قرآن
یکی از مهمترین دغدغههای قرآنی نسبت به جامعه، بهداشت اجتماعی است؛ زیرا جامعهای که برخوردار از بهداشت اجتماعی باشد میتواند در مسیر تعالی گام بردارد و سعادت جمعی را تامین کند. بهداشت اجتماعی هر چند مرتبط با بهداشت فردی است، ولی گاه رفتارهای فردی تاثیرات اجتماعی به جا نمیگذارد؛ اما همیشه رفتارهای اجتماعی تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر رفتارهای فردی دیگران به جا میگذارد. همچنین در بسیاری از موارد ارتباط تنگاتنگی میان روان شناسی و جامعهشناسی برقرار میشود و حوزه بهداشت اجتماعی با بهداشت روانی مرتبط میشود. درک تاثیر مستقیم و غیر مستقیم امور میتواند برای درمان و نیز پیشگیری بسیار مفید و سازنده باشد.بهداشت، به معناى حفظ صحت امری بسیار مهم و اساسی در ساختار و سبک زندگی اسلامی است.هر کسی باید رفتارها و فعالیتهایی را در پیش گیرد که موجب بقای صحت و سلامت شخصی و جمعی شود. در اصطلاح علمی به مجموعه فعالیتها و اقداماتى که براى بهبود و ارتقاى تندرستى و توانایى یک فرد یا جامعه انجام شود، بهداشت مىگویند که شامل همه دانشها و روشهایى است که به حفظ سلامت فرد و جامعه کمک کند.در اهمیت بهداشت باید گفت خدا در قرآن پاکیزگى و بهداشت را از ملاکهاى ارزشگذارى اشیا دانسته است(مائده، آیه ۱۰۰)؛ چرا که از نظر خردمندان اشیاى پلید و غیر بهداشتى با اشیاى پاکیزه و بهداشتى مساوی نیست. این امری است که خرد و عقل نیز آن را درک میکند و به آن توجه یافته است. ضرورت استفاده از طیبات و توجه به بهداشت تغذیه و بهداشت روح و جسم از آن رو بسیار مهم است که صحت و سلامت آدمی به عنوان یک امر مهم در تعالی و کمال آدمی مطرح است. از نظر عقل و نقل، رعایت نکردن پاکیزگى و بهداشت، ظلم و ضرر بر نفس است.قرآن پاکیزه و سازگار بودن خوردنیها یا ناسازگاری آن با طبع انسان را ملاک حلال و حرام بودن آنها دانسته است. بنابراین، حرمت خوردن هر چیز آلوده و کثیف و غیر بهداشتى به دلیل ناسازگاری آن با به طبع تن و روان آدمی و آثار زیانبار آن است. از همین رو قرآن هر چیز پاکیزه و سالم و سازگار با طبع را حلال و هر چیز کثیف و ناسازگار با طبع را حرام کرده و بر بهرهگیرى از خوراکیهاى پاکیزه، سالم و سازگار با طبع تاکید داشته و بر لزوم پرهیز از انفاق غذاهاى نامرغوب و غیر پاکیزه توجه داده و از مردار، خون و گوشت خوک، حیوانات ذبح شده به نام غیرخدا و دیگر غذاهاى ناپاک و غیرسالم و مضرّ به سلامت و بهداشت بدن منع کرده است.مراعات بهداشت برای حفظ سلامت تن و روان در همه ابعاد زندگی انسان از فردی و اجتماعی یک ضرورت است،
از نظر قرآن هرگونه استفاده از امور خبیث و ناپاک امری ناروا و خطرناک است؛ زیرا با طبع و طبیعت انسان ناسازگار بوده و آثار مخربی بر تن و روان آدمی به جا میگذارد. پس فلسفه و هدف از تحریم این امور حفظ بهداشت تن و روان آدمی است.با نگاهی به آثار مخرب و زیانباری که عقل و نقل برای استفاده انسان از امور خبیث و ناپاک بیان کردهاند به خوبی میتوان دریافت که چرا خدا در قرآن بر اهمیت استفاده از طیبات و پرهیز از خبیثات تاکید دارد. اصولا پلیدى، به معناى ناپاکى و چرک که در قرآن با عناوینی چون «رِجْس»، «رِجْز»، «سوء»، «خبیث» و «نجس» آمده، به مجموعهای امور گفته میشود که نهتنها سودی به تن و روان آدمی نمیرساند، بلکه آثار زیانباری داشته و آسیب جدی به تن و روان و سلامت آنها وارد میکند.امور پلید از خوراکیها و پوشیدنیها و نوشیدنی و سرگرمیها چون خون، خوک، مردار، خمر، قمار و مانند آنها موجب زیان و ضرر به تن و روان آدمی و ایجاد دشمنی و کینه میان مردم میشود. پس یکی از مهمترین آثار اجتماعی زیانبار استفاده از امور پلید و خبیث، ایجاد دشمنی میان مردمان است. کسانی که گرفتار پلیدیهایی چون شرب خمر هستند، به سبب آنکه عقل آنان نهان و پنهان میشود و قدرت فعالیت خود را از دست میدهد، رفتاری غیر عقلانی را در رفتار اجتماعی در پیش میگیرند و به جای رفتارهای هنجاری گرفتار رفتارهای نابهنجار اجتماعی میشوند و دشمنی و عداوت و کدورت و کینه را میان خود و دیگران ایجاد کرده یا دامن میزنند.همچنین استفاده از قمار و چوب و اسباب و ابزارهای آن موجب میشود تا شخصی که در شرطبندی و قمار مال باخته است، کینه دیگران را به دل بگیرد. افزون بر اینکه مال خویش را از دست میدهد و سرمایهای که موجب قوام خانه و جامعه است بر باد داده و گرفتار ناتوانی مالی میشود، همچنین خود را مغبون مییابد و دشمنی دیگران را در دل میگیرد. از همین رو در این آیات ازلام (چوبهاى مخصوص برد و باخت) مظهر پلیدى و ناپاکى معرفی شده و از وجوب اجتناب از آنها سخن به میان آمده است.باید توجه داشت که این دو امر عداوت و بغض نسبت به دیگران، موجب جلوگیری از یاد خدا میشوند. این در حالی است که یاد خدا، روح حیات در کالبد عبودیت و بندگی است و همینطور تنها هدف از دعوت الهی میباشد و ذکر در مقابل فراموشی قرار دارد، پس عدم ذکر خدا، به غفلت و فراموشی و خارج شدن از طریق عبودیت میانجامد؛ و اینکه نماز را به صورت جداگانه ذکر کرد، علیرغم اینکه نماز هم از مصادیق ذکر خداست به جهت آن است که نماز فرد، اکمل از ذکر خدا است و خدای تعالی اهتمام بیشتری به نماز دارد؛ چون به فرموده رسول اکرم(ص) نماز ستون دین است.در تفسیر نور آمده است: با آنکه طبق آمارى که ارائه مىشود، بسیارى از قتلها، جرائم، تصادفات، طلاقها، امراض روانى، کلیوى و… ناشى از شراب است، امّا قرآن در این آیه با بیان فلسفه تحریم، روى دو نکته تأکید دارد: یکى ضرر اجتماعى یعنى کینه و عداوت و دیگرى ضرر معنوى یعنى غفلت از نماز و یاد خدا. از نظر اسلام پلیدی غذایی که با حرامخواری ارتباط تنگاتنگی دارد، آثار و تبعاتی دارد که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:1- فقدان برکت:۲- سنگدلی و قساوت قلب:۳- فرزندان ناخلف: ۴- بیتاثیری عبادت: ۵- محرومیت از حلال: باید توجه داشت که اگر نوشیدنیهای حرام و مانند آن موجب بدبختی اجتماعی میشود، پلیدی رفتارهای جنسی نامشروع نیز در جامعه موجب تزلزل ساختار خانواده و در نهایت فروپاشی اجتماع سالم میشود و به سبب همین امور است که حرام شده و اجتناب از آن واجب دانسته شده است. زنا و مانند آن به سبب همین بازتاب منفی اجتماعی است که از نظر اسلام و قرآن منع شده است.(نور، آیه ۲۶)از نظر قرآن ریشه رفتارهای پلید و ناپاک، عواملی چون بیایمانی ، بیخردی، شرک، و شیطان است و کسانی که گرفتار این امور هستند گرفتار پلیدی و نابهنجاریهای رفتاری فردی و اجتماعی میشوند.