حضرت زینب(س) نمونه عالی حماسه و شجاعت است 1402/5/27
حضرت زینب(س) نمونه عالی حماسه و شجاعت است
شهید مطهری میگوید: از نظر قوّت و قدرت قلب و حماسه داشتن روح و نترسیدن از کشته شدن، حضرت زینب(س) یک نمونه بسیار عالی اسلامی است و در تاریخ اسلام داستان او به عنوان یک نمونه کامل همیشه نقل شده است.اگر برای زن جبن به معنای یک خوی و خلق اخلاقی، خوب بود، حضرت زینب(س) میبایست از همه زنهای دیگر ترسوتر و بیشخصیتتر باشد و به اصطلاح معروف سرش از لاک خودش بیرون نیاید. مگر دم دروازه کوفه کسی زینب را مجبور کرده بود که بیاید سخنرانی بکند؟ مگر سخنرانی قابل اجبار است؟! یا در مجلس ابن زیاد مگر کسی زینب را مجبور کرده بود که آنچنان در مقابل ابن زیاد بایستد و حتی به او ناسزا بگوید که واقعاً خطر کشته شدن خودش و کسانش وجود داشت؟! بالاتر از این، در مجلس یزید است با آن طنطنه و دبدبه که خیلی با مجلس ابن زیاد فرق میکرد، چون اولا ابن زیاد حاکم بود و یزید خلیفه، و ثانیاً ابن زیاد در کوفه بود و یزید در شام، و شام به اعتبار اینکه مجاور با بیزانس (قسطنطنیه آن وقت) بود شکوه خاصی داشت. ولی این زن اصلا اینها را به چیزی نمیگیرد، به یزید میگوید: تو حقیرتر و کوچکتر از این هستی که من تو را مخاطب خودم قرار بدهم، تو ارزش اینکه من تو را مخاطب خودم قرار بدهم نیز نداری.آیا یک زن ترسو میتواند این کار را بکند؟ نه. در آنجا حداکثر این بود که جان زینب در خطر بود؛ در خطر باشد. از دادن جان که نمیترسید. عزت و شرفش در خطر نبود، برعکس بر عزت و شرفش با این شجاعت افزوده میشد..یکی از خصایص اخلاقی مشترک زن و مرد که لزوماً باید تذکر داده شود خُلق دفاع از حق است؛ به معنی دفاع از حقیقت که قرآن کریم تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده است: و هم به معنی دفاع از حقوق اجتماعی و ترک انظلام [و ظلمپذیری]. میدانیم در اسلام انظلام ممنوع است و استیفای حقوق در مقابل متجاوز، واجب: (سوره مبارکه نساء/ آیه ۱۴۸)این خلق و خوی از مختصات مردان نیست، زیرا: اولاً: لسان ادلّه اعم است، ثانیاً: عقلاً انظلام زشت است و برای دو جنس زشت است و ثالثاً: سندهای زنده اسلامی حکایت میکند که زنان قدیسه اسلامی اینچنین بودند. احقاق صدیقه طاهره، فاطمه کبری علیها السلام و خطابههای آتشین زینب سلامالله علیها دلیل بارزی است بر مطلب.از نظر قوّت و قدرت قلب و حماسه داشتن روح و نترسیدن از کشته شدن، حضرت زینب(س) یک نمونه بسیار عالی اسلامی است و در تاریخ اسلام داستان او به عنوان یک نمونه کامل همیشه نقل شده است. آن چیزی که برای زن گفتهاند که نسبت به آن عملش جبانانه و محتاطانه باشد، در مورد ترس از جان یا ترس از مال و ثروت نیست، بلکه در مورد ترس از عفاف است. آدم شجاع نمیترسد، میگوید میروم حداکثر کشته میشوم، کشته هم شدم با افتخار است. زن در مورد کشته شدن همین جور باید باشد. ولی در موردی که عفتش در مقام خطر است یعنی خطرِ این است که عفتش لکهدار بشود، جای شجاعت نیست، چون شجاعت یعنی فداکاری. [نباید بگوید] میروم، بگذار عفتم از بین برود. نه، عفت یک امر شخصی نیست که به تو بگویند از آن بگذر تا از یک خودی گذشته باشی، عفت یک امری است که تو امانتدار آن هستی.مثل این است که فردی که امین یک شیء گرانبهایی است و وظیفهاش این است که آن شیء گرانبها را به مقصد برساند، در بین راه شجاعتش گل بکند؛ به جای اینکه همه کوشش او صرف این باشد که شیء گرانبها را به مقصد برساند آن را در معرض خطر قرار بدهد.(تعلیم و تربیت در اسلام، صفحه ۱۱۶)
تمام حقائق انبیاء در وجود مقدس حسین بن علی جمع است/خونبهای حسین بن علی، قرآن کریم است :ما اول باید حسین بن علی را بشناسیم، تا آن وقت بفهمیم خونبهای حسین بن علی چیست! خونبهای حسین بن علی، قرآن کریم است، هم حسین بن علی شخصیت جهانی است و هم قرآن کریم جهانی است.هر چند حضور ما در مراسم عزاداری، گذشته از اینکه ثواب فراوان برای ما و گذشتگان و آیندگان ما دارد و گذشته از اینکه با واسطه ائمه اطهار علیهم السلام، حوائج خودمان را از خداوند می گیریم، اما مسئولیتی هم بر گردن ما می گذارد و آن این است که از خداوند می خواهیم تا آن توفیق را به ما بدهد تا ما به این مسئولیت عمل کنیم و به آن درجه ای برسیم که خونبهای حسین بن علی را بگیریم، این معنای بلندی است!در زیارت وارث می خوانیم که «السلام علیک یا وارث آدم صفوه الله، السلام علیک یا نوح نبی الله» تا پیامبر خاتم؛ یعنی تمام حقائیق انبیاء از آدم تا خاتم در وجود مقدس حسین بن علی جمع است، در زیارت وارث می گوییم که تو به جای آنها نشسته ای، البته همه اهل بیت علیهم السلام نور واحد هستند و همه آنها وارث انبیای الهی هستند و همه آنها جهانی هستند، اما این توفیق و روزی نصیب حسین بن علی شد که با دست او ظهور پیدا کرد. پس اگر کسی به حسین بن علی نگاه کند، به تمام انبیاء و اولیاء نگاه کرده است. زیارت وارث به ما می گوید که حسین بن علی یک امام نیست، بلکه او نه تنها به جای پیغمبر اسلام که به جای کل انبیاء عالم نشسته است. لذا علاقه به وجود مبارک حسین بن علی در تمامی ادیان و فرق وجود دارد و همه باید از حرم امن این وجود شریف محافظت کنیم و این مراسم ها و عزاداری ها را محترم بشماریم.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خونبهای حسین بن علی قرآن کریم است، اظهار داشتند: اگر ما در عالم بخواهیم کتابی معرفی کنیم که شناسنامه حضرت آدم تا خاتم باشد، سنت و سیره و تاریخ و روش و پیام آنها را بیان کند، هیچ کتابی جز قرآن کریم نداریم، لذا همه افراد بشر، مسیحی ها، کلیمی ها، خلیلی ها و تمام انسان ها موظف هستند از کیان قرآن کریم که شرف و هویت و شناسنامه همه انسان هاست حفاظت کنند و در مقابل هتک حرمت قرآن کریم و بی ادبی نسبت به این کتاب مقدس بایستند. حضرت آیت الله جوادی آملی