قمر در عقرب را چقدر جدی بگیریم؟

تعریف ساده و بی‌آلایش قمر در عقرب اینست که کره ماه در حرکت گردشی خود به دور زمین از صورت فلکی عقرب و یا برج عقرب عبور کرده و خود را در این مسیر در این نواحی قرار می دهد به همین خاطر به مدت زمانی که ماه در این ناحیه در حال حرکت است در اصطلاح قمر در عقرب می‌نامند. قَمَر در عقرب قرار گرفتن کره ماه در برج عقرب یا در مقابل صورت فلکیِ آن است.مردم باستان با توجه به چیدمان مجموعه‌ای از ستارگان که در زمانی از برج پیدا می‌کردند؛ برج‌های دوازده‌گانه را نامگذاری کردند که عبارتند از:برج حمل: (قوچ) / برج ثور: (گاو نر) / برج جوزاء: (دوپیکر) / برج سرطان: (خرچنگ) / برج اسد: (شیر) / برج سنبله: (خوشه) / برج میزان: (ترازو) / برج عقرب: (کژدم) / برج قوس: (کمان) / برج جدی: (بزغاله نر) / برج دلو: (آب کش) / برج حوت: (ماهی).«صورت فلکی» به مجموعه چند ستاره گفته می‌شود که شکلی خاص را در ذهن بیننده القاء می‌کنند، در حالی که «برج» به هر یک از تقسیمات دوازده‌گانه دائرة‌البروج اطلاق می‌شود و چون ستاره‌ها به مرور زمان، در حرکتند، بین صورت‌های فلکی و برج‌های تعیین شده، فاصله افتاده است. منجمین ملاک استنباط را از هر جهت به خود بروج می‌دانند، نه به صور آنها.ماه در عصر باستان طالع نیکی‌ها بوده و ستارگان صورت فلکی عقرب به دلیل شباهت تصادفی و ظاهری با عقرب، طالع شرها و هر بار که ماه در راستای این صورت فلکی قرار می‌گرفته مردم می‌ترسیدند که نکند عقرب، ماه را نیش بزند و در نتیجه مشکلی پیش آید.برخی بر این باورند که همانگونه که ماه بر جزر و مد دریا تأثیر دارد در شرایط خاصی فاصله آن با زمین ممکن است بر روی احوالات انسان نیز تأثیراتی داشته باشد که البته این مطلب مورد استفاده برخی معتقدان به این پدیده، ارتباطی با اثبات قمر در عقرب ندارد.گروهی نیز معتقدند که ستارگان و سیارات تأثیری در سرنوشت ما ندارند ولی در عین‌حال همه دارای انرژی هستند که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.شکی نیست که چگونگى قرار گرفتن بعضى از کواکب آسمان مخصوصاً سیّارات منظومه شمسى در مدارات خود، در مقایسه با یکدیگر، ممکن است تأثیرات طبیعى یا فراطبیعی در کره زمین داشته باشد؛ مثلًا جزر و مدّ دریا‌ها بر اثر تأثیر جاذبه کره ماه است و هرگاه کره ماه و خورشید در یک سو قرار گیرند (مانند اوائل و اواخر ماه) این جاذبه قوى‌‏تر و حتّى ممکن است روى پوسته زمین هم تأثیر بگذارد و سبب شکستگى‏‌ها و زلزله‌هایى شود و به عکس ممکن است بارندگى‌‏‌هاى قابل ملاحظه‌‏‌اى بر اثر تأثیر کرات آسمانى روى کره زمین و مانند آن صورت گیرد.ما نمی‌توانیم بدون دلیل معتبر، تأثیر طبیعى و فرا طبیعی اوضاع فلکى را در زندگى و حالات انسان‌ها انکار کنیم؛ چرا که تمام اجزاى جهان، یک واحد به هم پیوسته است و در یکدیگر تأثیر دارد.البته اثبات تأثیر طبیعى و فرا طبیعی اوضاع افلاک در زندگى انسان‌ها در هر مورد و بدون استثنا، سخت است و بدون دلیل معتبر و با خیال، پندار نمى‌‏توان چیزى را اثبات کرد؛ حال اگر از طریق معصومین علیهم‌السلام مطلبى در این زمینه ثابت شود، همان مقدار که ثابت شده قابل قبول و مورد پذیرش است. مانند پرهیز از مسأله عقد ازدواج در موقع قمر در عقرب.به تعبیر دیگر، ایام و بلکه هر لحظه از لحظات ما، تحث تأثیر اوضاع فلکی است. همچنانکه موقع طلوع خورشید، اثری وضعی بر روی زمین رخ می‌دهد ساعت بعدی اثر عوض می‌شود و این آثار، واقعی است و تخیلات نیست. لحظه لحظه که به غروب می‌رسیم تأثیرات خورشید بر زمین و موجودات زمین عوض می‌شود.در حالات خسوف و کسوف، آثاری روی زمین ایجاد می‌شود و تا مدت‌ها روی زمین می‌ماند. این‌ها بر اساس خرافات نیست و حتی دانشمندان معاصر علم نجوم نیز این‌ها را بیان می‌کنند.پس نمی‌شود اوضاع فلکی را نادیده گرفت و به نحو کلی می‌توان گفت از سوی سیارات و ستارگان آسمان، انرژی‌هایی به کره زمین می‌رسد و ما تحت تأثیر این انرژی‌ها هستیم.از نظر فقهایی همچون شهید ثانی و صاحب جواهر منظور از قمر در عقرب، برج عقرب است، نه صورت و منازل منسوب به آن. چنانکه حسن زاده آملی فیلسوف می‌گوید: فقها در معنای قمر در عقرب که در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل شده، اختلاف‌نظر دارند. از نظر شهید ثانی در شرح لمعه و فاضل هندی در کشف اللثام، مراد از قمر در عقرب، معنای اصطلاحی و تخصصی آن نزد منجمان است که ماه باید به صورت دقیق در برج عقرب قرار گیرد، اما از دیدگاه صاحب جواهر مقصود معنای عرفی آن است؛ یعنی قرار گرفتن ماه در مقابل صورت فلکی عقرب به گونه‌ای که مردم آن را با چشم عادی مشاهده کنند. از سوی دیگر، سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی در کتاب عروة‌الوثقی، روایت مذکور را شامل هر دو معنا می‌داند؛ یعنی هم معنای تخصصی، دقیق و علمی آن، و هم آنچه با چشم قابل دیدن است. حسن‌زاده آملی نظر سید محمدکاظم یزدی را در راستای احتیاط دانسته و در کتاب هزار و یک کلمه گفته که مراد از قمر در عقرب در کتب فقهی، معنای متعارف نزد اهل نجوم و هیئت است و فقط صاحب عروه آن را به صورت مطلق (تخصصی و عرفی) معنا کرده است. در کتاب‌های فقهی، برای زمان قمر در عقرب، انجام برخی کارها مکروه (نه حرام) دانسته شده است؛ عقد نکاح، اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)، و دیگری سفر.فقهای بزرگی مانند: شهید اول، شهید ثانی، صاحب جواهر، سید یزدی انجام کارهای فوق را در زمان قمر در عقرب مکروه دانسته‌اند. علت کراهت این کارها نیز، روایاتی است که در این باره وارد شده است. این روایات در کتب معتبر حدیثی مانند کافی، من لایحضره الفقیه، بحارالانوار، وافی و وسائل الشیعه موجود است. مانند روایتی از امام صادق علیه‌السلام که در وقتى که قمر در عقرب است، هر کس مسافرت کند یا عقد نکاح نماید، خیر نبیند.در هر ماه قمری، کره ماه (قمر) حدود دو روز و نیم در برج و صورت فلکی عقرب خواهد بود.بین «برج» و «صورت فلکی» فاصله وجود دارد لذا این سؤال مهم پیش می‌آید که منظور از کراهت سفر و ازدواج در زمانی که قمر در صورت فلکی عقرب است یا این که قمر در برج عقرب است؟اکثر فقها گفته‌اند منظور برج عقرب است و برخی گفته‌اند مراد صورت فلکی عقرب است و به نظر می‌رسد حق با اکثریت فقهاست، ولی احتیاطا اگر هر دو لحاظ شود بهتر است چنانکه استاد علامه حسن زاده آملی هم نظرش بر احتیاط بوده است. یعنی بنا بر احتیا در آن حدود سه روز آن کارها انجام نشود.علامه طباطبایی معتقد است از لحاظ عقل، دلیلی بر اثبات یا انکار بدیُمن یا خوش‌یمن بودن روز یا زمان خاصی در دست نیست، و روایات در این باره هم گرچه فراوان است، اما بیشتر آنها به دلیل مرسل بودن یا مرسل بودن یا مرفوع بودن، ضعیف هستند. از نظر وی خود روز یا زمان نمی‌تواند وصف بدیمن یا خوش‌یمن داشته باشد، و روایاتی که دلالت بر چنین مطلبی داشته باشند حمل بر تقیه می‌شوند یا کنار گذاشته می‌شوند. علامه طباطبایی درباره قمر در عقرب و تأثیر اوضاع و احوال ستارگان بر حوادث زمینی نیز بر آن است که چنین امری به‌لحاظ عقلی قابل اثبات یا انکار نیست؛ البته وی اصل ارتباط حوادث زمینی با اوضاع ستارگان آسمانی را انکار نکرده و آن را مخالف ضروریات دینی نیز ندانسته است.از نظر آیت‌الله جوادی آملی نیز نحس بودن ذاتی روز یا زمانی خاص صحیح نیست، اما منع روایات از عقد ازدواج یا مسافرت هنگام قمر در عقرب برحق است؛ زیرا حوادث جهان می‌تواند در زندگی انسان مؤثر باشد. با این که در روایات توصیه شده که در زمان قمر در عقرب برخی کارها انجام نشود؛ اما در روایاتی هم توصیه شده که به روزهای نحس و حرکات و صور فلکی بیش از حد اعتنا نشود. (مهری هدهدی):