سبک زندگی اسلامی 1402/7/20
سبک زندگی اسلامی
آرامـش و آسـایش رهاورد عمل به آموزههای اسلام:بیگمان خوشبختی هدف اساسی و اصلی در زندگی بشر است. از این رو تمام تلاش و همت خویش را مبذول این معنا کرده تا به دو مولفه اصلی آن یعنی آرامش و آسایش دست یابد.از آنجا که انسان موجودی مرکب از جان و تن یا روح و جسم است؛ هر بخشی از وجود انسانی خواستهها و نیازهایی دارد که باید برآورده شود.از این رو جان و روان آدمی یعنی همان روح و نفس بشر، گرایش به آرامش دارد که نیاز و خواسته اصلی آن است و جسم وی نیز نیازمند آسایش است.البته دغدغه اصلی بشر دستیابی به آرامش و آسایش پایا و ماناست؛ ولی از آنجا که دنیا نمیتواند این خوشبختی را به بشر بدهد، در جستوجوی آرامش و آسایش پایدارتر میرود و میکوشد تا با شناسایی علل و عوامل ایجادی آن، به هدف خویش برسد.برای انسان، هر چیزی که بستر و فضای آرامش و آسایش را فراهم میآورد، به عنوان امر ارزشی شناخته میشود و تمام همت خویش را مبذول میدارد تا از آن بهره گیرد.علل و عوامل آرامش و آسایش در همین زندگی دنیوی بسیار متعدد و متنوع است. از جمله میتوان به آرامشی اشاره کرد که در کنار همسر به دست میآید و یا آرامشی که با نماز و عبادت ایجاد میشود. اینها برخی از علل و عوامل آرامشی هستند که در آیات قرآن به آن اشاره شده است. البته برخی از مردم آرامش را در امور و جاهایی دنبال میکنند که هرگز نمیتواند آن را تحقق بخشد. اشتباه در تطبیق و خطا در انتخاب عامل و علت آرامشبخش، سبب میشود که انسان به هدف خود نرسد.این بدان معنا خواهد بود که گرایش به خوشبختی در سایه آرامش و آسایش، امری فطری و طبیعی بشر است و هر کسی به طور طبیعی خواهان دستیابی به آن است، ولی بسیاری از مردم در شناخت و یا ایجاد علل و عوامل خوشبختی راه به خطا و اشتباه میبرند.به عنوان نمونه، برخی گمان میبرند که میتوان آرامش را در مواد مخدر و مسکری یافت که عقل را زائل و تباه میکند و هوشیاری و بیداری را از انسان سلب مینماید.چنین آرامشی اگر از طریق این مواد تخدیری ایجاد شود، نه تنها مقطعی و گذراست بلکه به دنبال پایان تاثیرگذاری ماده سکرآور و یا تخدیرکننده، فشار مضاعف و درد و رنج دوچندان پدید میآید که عرصه را بر شخص تنگ میکند. از این رو برای تسکین درد و رنج بیپایان خویش، مواد بیشتر یا قویتری را به کار میگیرد.اینگونه است که زنجیره درد بیشتر و تخدیر قویتر ادامه مییابد تا به مرگ پست و خوارکنندهای ختم شود.اما آموزههای اسلام که بر پایه فطرت سالم و عقل سلیم نهاده شده، به همه خواستههای طبیعی و غریزی بشر توجه کرده است.از این رو بیشتر تعالیم اسلام برای برآوردن نیازهای فطری، طبیعی و غریزی بشر و مدیریت انسان برای دستیابی به خوشبختی واقعی است.خداوند به عنوان آفریدگاری حکیم و پروردگاری رحمان و رحیم، با آموزههای هدایتی خویش بر آن است تا آدمی در یک فرآیندی نه تنها در دنیا به آسایش و آرامش نسبی برسد بلکه خوشبختی جاودانه را برای خود به ارمغان آورد. از طرف دیگر در این آموزههای آسمانی کمترین بیتوجهی و بیمحلی به نیازهای طبیعی و غریزی وی نمیشود و حتی اجازه داده نشده است تا شهوات و غرایز جنسی و جسمی سرکوب شود، بلکه با برنامهها و دستورالعملهایی تلاش گردیده تا مدیریت شده و در چارچوب رسیدن به خوشبختی و کمالات از آن به درستی بهرهبرداری شود. خلیل منصوری
آيا ميزان خوردن و خوابيدن در حالت معنوی تاثير دارد ؟!:پاسخ: بله حتما تاثیر دارد.یکی از مواردی که در اسلام توصیه شده پرهیز از پرخوری و بیش از حد خوابیدن است.به این احادیث توجه بفرمایید:پرخوری باعث می شود انسان کمتر نماز بخواند: در روایتی از رسول خدا (ص) می خوانیم که حضرت عیسی (ع) به قوم بنی اسرائیل فرمود: «پرخورى نکنید، همانا هرکس پرخورى کند، پرخواب مى شود، و هر کس پرخواب شود، نمازش را کم مى کند، و هر که نمازش را کم کند، از غافلین نوشته مى شود» سبب کسالت و بی حوصلگی در عبادت می شود: از حضرت رسول اکرم (ص) نقل است: «از پرخورى حذر کنید، همانا فاسد کننده بدن، و بیمارى به ارث می گذارد، و موجب کسالت در عبادت است».پرخوری نورانیت دل را از بین می برد:
حضرت رسول خدا (ص) در وصیتی به حضرت امام علی (ع) ، یکی از مواردی که نورانیت را ازبین می برد، پرخوری می داند.
کیفیت ثبت گناهان توسط فرشتگان :سوال – مي گويند : بعد از گناه بلافاصله توبه کنيد تا ملائک آنرا ثبت نکرده اند . در اين مورد توضيحاتي بفرماييد . پاسخ –دو ملک که اعمال خوب و بد ما را ثبت مي کنند يعني آن عمل را نگه مي دارند نه اينکه با قلم آنرا مي نويسند . در سوره ي انفطال داريم : مردم بر شما ملائکه اي هستندکه ناظر و حافظ هستند که اعمال شما را حفظ مي کنند . کاتبين و ثبت کنندگان بزرگواري هستند و هر کاري شما بکنيد آنها مي دانند . اينکه مي گويند اين کاتبين بزرگوار هستند بخاطر اين است که وقتي شخصي کار خيري انجام مي دهد ملکي که حسنات را ثبت مي کند فورا آن عمل خير را ده برابر مي نويسد . اگر کسي گناهي انجام بدهد ملک رحمت به ملک شقاوت مي گويد که عجله نکن ، ننويس ،هفت ساعت ( در بعضي روايت دايم به اندازه يک شب تا صبح ) مهلت بده که اگر توبه کرد چيزي نوشته نشده باشد . يعني در نامه ي عمل فرد ثبت نمي شود. بخاطر همين مي گويند که توبه واجب فوري است . بعد از هفت ساعت اگر فرد توبه نکرد ملک سمت راست که حکم رئيس را دارد مي گويد که ثبت کن . انصاري همداني استاد شهيد دستغيب موقع نماز مغرب به موذن گفت که اذان را بگو . موذن گفت : هنوز موقع اذان نشده است .ايشان فرمودند که مگر نمي بيني ملائک جايشان را عوض کرده اند .از امام صادق (ع) سوال شد ، با اينکه خدا خودش ناظر است اين ملائک چکاره هستند ؟ امام فرمود : هر چه چشم بيشتر باشد مراقبت انسان از اعمالش بيشتر است . اگر انسان بفهمد که علاوه بر خداوند متعال چشمان ملائکه هم دائما ناظر اوست و معصومين هم او را مي بيند بيشتر مراقب خودش است . پس فلسفه ي وجودي اين ملائکه مراقبت بييشتر ما از اعمال مان است . انشاء الله ملکي که اعمال خير ما را بالا مي برد پرکار باشد و ملکي که اعمال بد ما را به پايين مي برد بيکار باشد.