جهاد نفس دشوار، اما شدنی 1402/9/4
جهاد نفس دشوار، اما شدنی
در آیات قرآن، اصطلاح جهاد نفس به معنای جانفشانی در راه خدا در میادین جنگی به کار رفته، ولی این جانفشانی بدون جهاد نفس به معنای خودسازی و رهایی از شهوات و خواستهها و هواهای نفسانی امکانپذیر نیست. جهاد نفس ترکیبی از دو واژه جهاد به معنای به کارگیری تمام توان و نیرو در قول و فعل است.مراد از نفس در اصطلاح قرآنی ذات حتی ذات خداوندی مانند: وَيُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفْسَهُ؛ خداوند شما را از نفس و ذاتش بر حذر میدارد، روان و جان آدمی،هواهای نفسانی و مانند آن است.در قرآن تعبیر جهاد نفس به معنی جهاد با نفس و جان همانند جهاد با اموال آمده است، مانند آیه 72 سوره انفال که میفرماید: و در راه خدا با اموال و با جانهای خود جهاد کردند، پس همان طوری که در جهاد کبیر علمی با کمک قرآن علیه شبهات به مجاهدت میپردازد و آن را دفع میکند، در جهاد اصغر با کمک مال و جانفشانی این مجاهدت صورت میگیرد.اما یک معنای دیگر برای جهاد نفس مطرح است و آن «جهاد علیه نفس» است. این معنا در قرآن بهصراحت مطرح نشده است. اگر اصطلاح جهاد نفس به معنای «جهاد علیه نفس» باشد، این پرسش مطرح میشود که آیا نفس دشمن است که باید علیه آن مجاهدت کرد چنانکه علیه دشمنان جهاد انجام میگیرد؟ در پاسخ باید گفت: نفس به معنای روان و یا ذات، مقصود در این ترکیب نیست؛ بلکه مراد از نفس همان هواهای نفسانی است؛ به این معنا که هواهای نفسانی دشمن تلقی شده و باید علیه این دشمن درونی مجاهدت کرد و او را سر جایش نشاند. پس مراد از جهاد نفس همان جهاد علیه هواهای نفسانی است.در روایات نیز آنچه از اصطلاح روایی جهاد نفس به دست میآید، مراد همین معنای جهاد علیه هواهای نفسانی است. به تعبیر دیگر، جهاد نفس یعنی جهاد فی النفس، یعنی جهادی که در درون نفس رخ میدهد. این تعبیر ناظر به میدان معرکه و جهاد است نه له یا علیه چیزی یا کسی. در اینجا فرض بر این است که در نفس انسانی قوایی چون عقل و شهوت و غضب علیه یکدیگر به جنگ و جهاد میپردازند و از آنجایی که لفظ جهاد یک لفظ مقدس با معنای خاص و اصطلاح اسلامی و شرعی است، مراد، جهاد در صحنه نفس علیه دو قوهای است که میکوشد تا عقل را به زیر سلطه خویش در آورد. پس جهاد در صحنه نفس، مقدس است؛ زیرا مجاهد، عقلی است که میکوشد تا غضب و شهوت را رام و زیر سلطه خود در آورد.هر یک از دو معنای اخیر یعنی «جهاد علیه هواهای نفسانی» و «جهاد در صحنه نفس به قصد غلبه عقل» همان مراد و مقصود از جهاد نفس در اصطلاح روایاتی است که به جهادنفس اشاره دارد.چنانکه گفته شد، جهاد نفس در آیات قرآن بیهیچ شک و تردیدی به جانفشانی در صحنه نظامی و جهاد نظامی اشاره دارد. هر گاه واژه جهاد با اموال و انفس مطرح شده به این قصد بوده است که به معنای جنگ با کافران و مشرکان از طریق جانفشانی است. البته در برخی از آیات از جمله 78 سوره حج آمده است: وَجَاهِدُوا فِي اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ؛ در خدا جهاد کنید و حق جهادش را ادا نمایید. یعنی چنانکه بایسته خدایی خداست مجاهدت در خدا کنید. این عبارت میتواند هم جهاد نظامی و اصغر را در بر گیرد و هم جهاد کبیر علمی را با استفاده از قرآن و هم جهاد نفس برای خدایی و متاله شدن مراد و منظور آیه باشد؛ چنانکه مفسران معنای اعم از جانفشانی، یعنی جهاد با هواهای نفسانی را مطرح کردهاند.علامه طباطبایی مینویسد: كلمه«جهاد» به معناى بذل جهد و كوشش در دفع دشمن است و بيشتر بر مدافعه به جنگ اطلاق مى شود و ليكن گاهى به طور مجاز توسعه داده مىشود به طورى كه شامل دفع هر چيزى كه ممكن است شرى به آدمى برساند مىشود. مانند شيطان كه آدمى را گمراه مى سازد و نفس اماره كه آن نيز آدمى را به بديها امر مى كند و امثال اينها. در نتيجه جهاد شامل مخالفت با شيطان در وسوسه هايش و مخالفت با نفس در خواسته هايش مى شود كه رسول خدا(ص) اين قسم جهاد را «جهاد اكبر» ناميد .در مجمعالبیان ذیل آیه 69 عنکبوت: وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا َآمده است: و كسانى كه در راه ما و به خاطر فرمانبردارى و جلب خشنودى ما جهاد و تلاش کنند و در برابر كفر و بيداد و نيز هواهاى نفسانى پايدارى ورزند و بايستند، بىگمان ما آنان را به راه خويش راه مى نمائيم تا به نجات و كاميابى و پاداش پرشكوه ما نائل آيند.در این تفسیر معنای اعم از جهاد نظامی بیان شده و جهاد نفسانی با هواهای نفس نیز مطرح میشود. علامه طباطبایی نیز مینویسد: كلمه «جاهدوا» از ماده «جهد» است، و«جهد» به معناى وسع و طاقت است و «مجاهده» به معناى به كار بردن آخرين حد وسع و قدرت در دفع دشمن است و جهاد بر سه قسم است، جهاد با دشمن ظاهرى و جهاد با شيطان و جهاد نفس. اما روایات بسیاری به مسئله جهاد نفس به معنای مصطلح پرداخته است که شیخ حر عاملی در کتاب ارزشمند وسایلالشیعه حدیث را درباره تهذیب نفس و درمان بیماریهای آن برگزیده از جمله این روایات روایتی است که امام صادق(ع) از پیامبر(ص) نقل میکند. در این روایت جهاد نفس به عنوان جهاد اکبر معرفی شده است.ابوذر در روایتی تفسیر روشنتری از جهاد نفس میدهد و معلوم میکند که مراد از جهاد نفس جهاد علیه هواهای نفسانی است. ایشان از پيامبر خدا (ص) درباره برترین جهاد میپرسد و پیامبر(ص) در پاسخ به سؤال ابوذر از برترين جهاد فرمود: مبارزه انسان با نفْس و هواهاى نفسانيش. همچنین پیامبر(ص) فرمود: هیچ فضیلتی همانند جهاد نیست و هیچ جهادی همانند مجاهده با هوای نفس نیست.در تبیین اینکه چرا جهاد نفس جهاد اکبر است باید گفت وقتی هواهای نفسانی دشمنترین دشمنان بشر است، به طور طبیعی مجاهدت با این دشمن سختتر است. پیامبر(ص) میفرماید: سرسختترین دشمنت نفس تو هست كه در میان دو پهلويت قرار دارد. که دراین روایت منظور از نفس همان هواها و دل بهخواهیهای نفس اماره است.از نظر قرآن شکست در عرصه نظامی اگر با مجاهدت همراه باشد، عین پیروزی است اما شکست در برابر هواهای نفسانی سقوط از کرامت انسانی به دامن «کالانعام بل هم اضل» یعنی فرودستتر از چهارپایان شدن است.درباره دشواری جهاد نفس گفتهاند که مردم به طور عادی یکبار میمیرند، ولی کسی که در مسیر جهادنفس و مبارزه با شیطان و هواهای نفسانی خود قرار میگیرد، روزی هفتاد بار میمیرد.برای جهاد نفس همانند هر کار خیر و عمل صالح آثاری است که در برخی از روایات به آنها اشاره شده است. از جمله این آثار و برکات جهاد نفس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:1-غلبه بر نفس و هواهای آن:امیرمؤمنان علی(ع) در اینباره میفرماید:میوه مجاهدت غلبه بر نفس و خواسته های آن است.2-. چتر فرشتگان و راندن شیطان: پیامبر(ص) در این باره نیز میفرماید: با هواهای نفستان با کم خوردن طعام مجاهده کنید تا ملائکه شما را زیر چتر و بالشان بگیرند و شیطان از شما فرار کند.3-اکمال تقوا: تقوا میوه ایمان است و یقین میوه تقوا است. کسی که به کمال تقوای الهی برسد در مراتب سه گانه یقین یعنی علم الیقین و عین الیقین و حق الیقین در مرتبه اخیر قرار میگیرد. پس مجاهدت نفسانی از چنین برکت و اثری برخوردار خواهد بود. پیامبر(ص) فرموده است: هر کسی مجاهدت نفس کند تقوا را تکمیل کرده است.البته آثار دیگری نیز برای جهاد نفس است که میتوان از احادیث گوناگون به دست آورد.جهاد نفس نیازمند برنامهریزی است. یعنی شناخت صفات رذیله خویشتن از طریق بررسی رفتار خود و یا دیدگاههای برادران مؤمن است که در مقام آینه وضعیت شخص را نشان میدهند و عیوب برادران را بدون هیچ کم و کاست و عیبجویی بیان کرده و بدون آنکه بخواهند عیب بزنند و یا شخص را خوار و خفیف سازند از باب نصیحت و موعظه آنها را مطرح کرده و کمک به اصلاح آن میکنند.محاسبه نفس و سنجش وضعیت قبل و بعد خود در هر روز و هفته و ماه و سال از مهمترین روشهایی است که میتواند در جهاد نفس کمک کند. خلیل منصوری