سبک زندگی                                           

اسامی درهای بهشت :طبق برخى از روايات يكى از درهاى بهشت «رَيّان» نام دارد. اين در، مخصوص روزه دارانى است كه تشنگى و عطش روزه را تحمّل مى كنند.«باب المعروف» ديگر دربِ بهشت است. كسانى كه كارهاى نيك و پسنديده انجام مى دهند، از اين در وارد بهشت مى گردند.در بعضى از روايات، «جهاد» يكى از درهاى بهشت است،و یا كسانى كه در مشكلات صبر را پيشه خود كرده اند همه اينها از «باب الصّبر» وارد بهشت مى شوند. «باب الشّكر» محلّ ورود افرادى است كه نه تنها با زبان، بلكه در مقام عمل نيز شاكر نعمت هاى بيكران پروردگار و ولى نعمت خويش بوده اند.هم چنین صبر و تحمل در برابر بلایایی از قبیل سيل، زلزله، رانش زمين، صاعقه، طوفان ها، مرگ عزيزان و آشنايان، ورشكستگى، بيماري هاى صعب العلاج انسان را از « باب البلاء» وارد بهشت می سازد. بهشت را به بها دهند نه به بهانه:درهاى بهشت بيانگر اعمال است، يعنى نوع عمل در قيامت درب مى شود؛و به وسيله اعمال ما، بهشت تكميل مى گردد. چرا كه قيامت بازتابى است از اعمال انسان در دنيا، و در آنجا بايد عدالت الهى اجرا شود.درها و کلیدهای بهشت، يعنى آن وسائلی كه انسان را به بهشت مى رساند، روزه، جهاد، توبه،خوف ورجاء، صدقه و در مجموع به امور و اعمال و كارهاى مفيد و مخلصانه اى اطلاق می گردد كه سبب ورود به بهشت مى شود.دروازه ای در بهشت مخصوص روزه داران:رسول خدا (ص)مى فرمايند: بهشت درى بنام «ريّان» (سيراب شده)دارد كه تنها روزه داران از آن وارد مى شوند».مرحوم صدوق در«معانى الاخبار» در شرح اين حديث مى نويسد انتخاب اين نام براى اين در بهشت به خاطر آن است كه بيشترين زحمت روزه دار از ناحيه عطش است، هنگامى كه روزه داران از اين در وارد مى شوند چنان سيراب مى گردند كه بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.به عبارت دیگر «ريّان» درب پر آب و سيراب در مقابل عطش دنيا است و به این ترتیب خداوند درب سيراب شده از مغفرت و عفوش را به او مى دهد.

بهترین مرگ :ای مردم همانا ایستادگان و فراریان را از مرگ گریزی نیست و هرکس به مرگ طبیعی نمیرد، کشته می‌شود و #شهادت بهترین مرگ است و سوگند به خدایی که جانم در دست اوست، هزار ضربه شمشیر آسانتر است بر من از مرگ در بستر.وسائل‌الشیعه، ج۱۱، ص۸، حدیث۱۲

پاداش پنهان کردن کارهای خوب و بد :حضرت على بن موسى الرضا (ع)فرمودند:كسى كه خوبی های خود را پنهان دارد، هفتاد برابر پاداش مى بيند. و كسى كه آن را آشكار كند، يك پاداش دارد. و كسى كه گناه خود را پوشيده دارد، گناهش بخشيده مى شود. و كسى كه آن را علنى و افشا كند، خوار و ذليل خواهد شد.در اين حديث چقدر بشارت خوابيده است. به هر كجا دست مى اندازى بشارت است. راه به سوى خدا و بهشت است.بنابراين تمام گناهانى را كه مرتكب شده اى و خودت مى دانى و خداى خودت و هيچ كس خبر ندارد، مورد عفو و بخشش قرار مى گيرد. بحارالانوار،ج۶۷،ص۲۵۱

آیت الله ملکی تبریزی : ای سالک صائم ! مهم ترین چیزی که قبل از شروع در افطار و سحر و بعد از «بسم الله الرحمن الرحیم» باید خوانده شود ، سوره قدر است

شب قدر :ضرورت پاکی دل برای درک حقیقت لیلة القدر:خدا آیه الله مولوی قندهاری را رحمت کند. ایشان می فرمودند: من بچه بودم، از خدا خواستم حقیقت لیله القدر را متوجه شوم. مدتی به امام رضا (ع)التماس کردم تا اینکه یک روز در حرم بودم، گویا از ناحیه آن حضرت در دلم افتاد که: اگر می خواهی ماه رمضان امسال، حقیقت لیله القدر را درک کنی، چشمت را پاک کن. می‌فرمودند: به همین اشاره ای که از آن ناحیه شد، چشم‌ هایم را مواظبت کردم. پاکی چشم، مربوط به لیله القدر است؛ به این دلیل که در روایت نقل شده است: لیله القدر، حضرت صدیقه طاهره علیها‌السلام است. برای پیوند و ارتباط با حضرت زهرا علیها‌السلام مرتبه بالایی از طهارت، لازم است. دلی که آلوده است نمی‌ تواند یاد صحیح از حضرت زهرا (س) داشته باشد. انسان باید خیلی پاک باشد تا وقتی که «یا فاطمه الزهرا» می گوید، یک خبری بشود.حجه الاسلام شیخ جعفر ناصری

- تلاوت حقيقي قرآن :غالباً برداشت ما از تلاوت قرآن اين است كه هر چه بيشتر بخوانيم ثوابش بيشتر است. ولى از این نکته غافلیم که که قرائت قرآن راهى به سوى عمل كردن است.لذا هرچند قرآن را زياد بخوانيم، بيمارى ما مداوا و درمان نمى‏شود، زيرا عمل لازم است. البته خواندن هم در جای خود ضروری است.

حکایتی زیبا ازآیت الله قاضی :روایت داریم که می فرماید اغلب جهنمی ها، جهنمی زبان هستند. فکر نکنید همه شراب می خورند و از دیوار مردم بالا می روند. یک مشت مومن مقدس را می آورند جهنم. ای آقا تو که همیشه هیئت بودی! مسجد بودی! بله. توی صفوف جماعت می نشینند آبرو می برند.از آیت الله سید محمد حسینی همدانی نقل است که داخل دهان مرحوم قاضی کبود بود . از ایشان علت را پرسیدم ؟ ایشان مدتها پاسخم نداد بعدها که خیلی اصرار کردم و عرض کردم که به جهت تعلیم می پرسم و قصد دیگری ندارم،باز به من چیزی نفرمود تا اینکه روزی در جلسه خلوتی فرمودند: آقا سید محمد! برای طی مسیر طولانی سیر وسلوک، سختی های فراوانی را باید تحمل کرد و از مطالب زیادی نیز باید گذشت؛ آقا سید محمد! من در آغاز این راه در دوران جوانی برای اینکه جلوی افسار گسیختگی زبانم را بگیرم و توانائی بازداری آن را داشته باشم 26 سال ریگ در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم، اینها اثرات آن دوران است!