سبک زندگی اسلامی                      

بی‌زمانی حقایق در دالان زمان:حقایق هستی هر چند که ممکن است در ظاهر گرفتار عناصر محدودیت‌سازی چون «زمان و مکان» باشند؛ اما در باطن چنین نیست، بلکه فرا زمانی و مکانی هستند و زمان و مکان حقیقت آنها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.به عنوان نمونه، از نظر قرآن، کسی که مال حرام می‌خورد، خارج از محدودیت‌های زمانی و مکانی، در حال خوردن «آتش دوزخ» است؛ این بدان معنا است که هم‌اکنون او آتشخواره است، نه اینکه در قیامت «آتشخواره» می‌شود؛ بلکه اتفاقی که در آینده از منظر بشر می‌افتد، ظهور آن باطنی است که اینک به سبب وجود پرده گناه بر دیدگان حقیقت بین قلب پوشیده شده است. چنانکه می‌فرماید: کسانی که مال یتیم را به ظلم می‌خورند جز این نیست که در شکمشان آتش می‌خورند.(نساء، آیه ۱۰)براساس تعالیم قرآن، وقتی انسان کاری را انجام می‌دهد، هم اینک خدا و پیامبر(ص) و معصومان(ع) آن کار را «به تحقیق» می‌بینند؛ نه اینکه در آینده ببینند؛ زیرا خدا همین الان می‌بیند و بر همین سیاق پیامبر(ص) و معصومان(ع) نیز می‌بینند: و بگو: عمل کنید یقیناً خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را می‌بینند.(توبه/ ۱۰۵) بلکه اتفاقی که می‌افتد اینکه عامل وقتی به عالم دیگر می‌رود، آنجا آن حقیقت را به شکل «انباء» و خبر می‌یابد..بنابراین، هر عملی که ما انجام می‌دهیم هر چند ظاهری دارای زمان و مکان است، ولی حقیقت آن فرا زمانی و مکانی است و هرگز گرفتار لحظه و مکان نیست تا بعدا چهره‌نمایی شود، بلکه هم‌اکنون کسی که چشم برزخی دارد می‌تواند حقیقت عمل ما را ببیند.
‎‎آیت الله جوادی آملی در این باره خاطره‌ای را نقل می‌کند و می‌فرماید: یک روز در ایام عمره بود بعد از نماز صبح رو به‌ روی ضریح مطهّر پیامبر(ص) نشسته بودم، دیدم فرد میانسالی نزدیک ۴۰ ساله آمد و گفت: حاج آقا آیه: اگر علم یقین داشتید هم اینک به تحقیق دوزخ را می‌دیدید»، یعنی چه؟ من هم مختصری برایش توضیح دادم، گفت: برای من اتفاق افتاده است. گفت: من در ایران کارم آبمیوه‌ فروشی است، مردم می‌آیند آبمیوه می‌گیرند، آن وقت هم رسم بود که این قالب‌های یخ را جلوی مغازه آبمیوه‌‌فروشی می‌گذاشتند، من یک روز صبح نماز خواندم و آمدم جلوی مغازه دیدم این قالب‌های یخ را گذاشتند، ولی از آنها شعله می‌جوشد و کاملاً گُر گرفته است، من فهمیدم که کسب من آلوده است. به یکی از علما در شهرمان بود مراجعه کردم، گفتم: این چیست؟ گفت: شما چطور آبمیوه می‌فروشی؟ گفتم ما که یک لیوان آبمیوه به اینها می‌فروشیم مثلاً ۱۰۰ تومان یا کمتر یا بیشتر، وقتی یک لیوان آب‌ سیب می‌فروشیم یک مقدار یخ هم داخل این قرار می‌دهیم تا خنک بشود، گفتند: این یخ همان مال حرام است، شما آبمیوه می‌فروشی یک بخش وسیعی از لیوان را یک تکّه یخ گرفته؛ گفت ما از آن به بعد توبه کردیم، راه برایمان روشن شد، بعد از آن دو لیوان تهیه کردیم، در مغازه یک لیوان بزرگ یک لیوان متوسط، این لیوان متوسط را به مشتری نشان می‌دهیم که برابر این لیوان به شما آبمیوه می‌فروشیم آن یک تکّه یخ را می‌گذاریم در آن لیوان

 بزرگ، این لیوان پر آبمیوه را می‌ریزیم روی آن به مشتری تحویل می‌دهیم

 یک لغت قرآنی :درَک: متضاد طبقه است. ساختمانی که روی زمین بنا شده باشد هر واحد مستقل از آن که روی هم قرار می‌گیرد "طبقه" گفته می‌شود و ساختمانی که در زیر زمین بنا می‌شود هر واحد آن که زیر آن واحد قرار می‌گیرد "دَرَک" گفته می‌شود. یک زیرزمین "دَرَک اول" است. اگر زیر آن زیرزمین واحدی دیگری بنا شود به آن "دَرَک دوم" گفته می‌شود.عرض کردیم طبق حدیثی از حضرت علی (ع) در الخصال شیخ صدوق جهنم در زمین قرار دارد. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: ای حنف! کاش می‌دیدی اهل جهنم در دره‌های جهنم (برای نجات خود از شعله‌های آتش) چگونه از درّه‌ها و کوه‌های آن را بالا می‌روند.... طبق احادیث جهنم هفت دَرَک دارد که در دَرَک هفتم که کف جهنم است چاه جهنم قرار گرفته و آتش از آن بیرون می‌زند و این افراد نزدیک‌ترین مجاوران جهنم در مجازات به دست آتش هستند که حضرت حق‌تعالی می‌فرماید:

البته منافقان را در جهنم پست‌ترین جایگاه است و برای آنان هرگز یاری نخواهی یافت. (145 - نساء).درخت زقوم که قرآن اشاره کرده است:آن زقوم به حقیقت درختی است که از بُن دوزخ برآید. (64 - صافات).پس درخت زقوم در اصل تشبیه آتش چاه جهنم از بُن و قعر جهنم است که به سان درخت شعله‌های آتش تشبیه شده‌اند.پس دَرَکات جهنم با فاصله‌ای که از چاه جهنم می‌گیرند و دَرَکات بالاتر می‌آیند، یعنی دَرَک یکم دورترین فاصله را با چاه جهنم دارد و ساکنان آن کمتر مورد آزار آتش نسبت به ساکنان دَرَک دوم قرار دارند.طبق حدیثی از حضرت علی (ع) در الخصال صدوق که در پاسخ به سؤال یک مرد یهودی در مورد موقعیت جهنم سؤال کرد، حضرت فرمودند: جهنم در زمین است. حضرت علی (ع) می‌فرمایند: اهل جهنم از کوه‌ها و دره‌های آن بالا می‌روند تا فرار کنند ولی دوباره در آتش می‌افتند، چه بد جایگاهی است که همنشین سنگ مذاب و شیاطین هستند.با عنایت در حدیث مولا اگر دقت کنیم هستۀ زمین که مواد مذاب است می‌تواند همان چاه جهنم باشد و می‌دانیم برخی اجنه (شیاطین) در زیر زمین زندگی می‌کنند که حضرت علی (ع) با آنان در دل زمین وارد جنگ شده‌اند که داستانش مستند است و اجنه‌ای که در زیر زمین زندگی می‌کنند کافرترین و شرورترین اجنه هستند که مالکان گنج‌ها و عتیقه‌های زیر زمین این گروه از اجنه می‌باشند. این که نقل است برخی در سردترین مکان جهنم جای داده می‌شوند چنین به نظر می‌رسد آن قسمت نزدیک‌ترین قسمت به سطح زمین باشد که در جهنم است. الله اعلم .داستان ها و پندهای اخلاقی